מאת: טליה אשכנזי

רוב האנשים לא צריכים לעשות דבר מיוחד ביום שלפני הצום. הדבר החשוב הוא להרבות בשתייה ואך ורק של מים. 8 כוסות לאורך כל היום, יספיקו בהחלט לגוף לאגירה של נוזלים ולמניעת התייבשות.
רצוי לאכול ארוחת בוקר דשנה ומשביעה הכוללת דגנים וירקות ולאחר כמה שעות לאכול ארוחת ביניים, מזינה אף היא, אך קטנה יותר.
הארוחה המפסקת צריכה להכיל בתוכה פחמימות שמתפרקות לאט כגון: אורז, תפוחי אדמה, כוסמת ונודלס. לצד הפחמימות חשוב שיהיה גם חלבון איכותי הבא מן החי כמו: עוף, צלי בשר, קציצות וכו', כשלצידן הרבה ירקות מבושלים וכמובן לא לשכוח סלט גדול של ירקות טריים. מומלץ להמעיט במלח ורצוי לשתות בסיום הארוחה שתי כוסות מים נוספות.
הסעודה בסיום הצום צריכה לספק קודם כל סוכר זמין שייספג מהר ויעלה את רמת הסוכר בדם, והרבה מים כדי לכסות על המחסור המתקדם. לכן נוהגים בעדות רבות להתחיל את הארוחה שלאחר הצום בתה או בקפה, בתוספת עוגה או עוגיות. השתייה החמה הממותקת מכילה סוכר, ויחד עם העוגיות, מדובר בחזרה מתונה מהצום בחזרה לאכילה.
גם את הארוחה לאחר פתיחת הצום חשוב לאפיין בכל המרכיבים כמו בארוחה המפסקת לפני הצום. רצוי לאכול לאט ובכמויות קטנות.
אוכלוסיות מיוחדות כגון חולי סוכרת או לב, אנשים הסובלים מיתר לחץ דם וחולים כרוניים אחרים המטופלים בתרופות מיוחדות, חייבים להתייעץ עם הרופא המטפל ועם דיאטנית באופן אישי כדי לקבל אישור לצום, והדרכה לגבי צריכת תרופות ומינונן.
בכל מצב של החמרה במצב הבריאותי, יש מיד לפנות לקבלת טיפול וסיוע רפואי.