בדצמבר 2022 הגישו שבעה בעלי רכב בקשה לאישור תובענה ייצוגית לבית המשפט. התביעה הוגשה נגד חברת יבואנית בישראל (היבואנית, להלן), ונגד יצרנית הרכב מחו"ל (היצרנית, להלן).
התביעה עסקה בטענה לקיומה של תקלה סדרתית במערכת המותקנת ברכבים אלה שנועדה להפחית את זיהום האוויר. זו התגלתה כמועדת לתקלות חוזרות אשר מחייבות החלפה יקרה של המערכת כולה. התובעים טענו כי עלות התיקונים הגבוהה והפגיעה המתמשכת בפעילות הרכב גרמו לחלק מבעלי הרכבים לנתק כליל את המערכת, מה שהוביל להגברת זיהום האוויר.
השבוע אושר על ידי בית המשפט הסדר פשרה בין הצדדים, שבו הוסכם כי היבואנית תעניק בישראל הרחבת אחריות משמעותית למערכת, בדומה לזו שניתנה בחו"ל, עבור רכבי מדגם זה משנת מודל זו. הרחבת האחריות תכסה את תיקוני המערכת למשך תקופה של עד 10 שנים או עד 193,000 ק"מ, לפי המוקדם מביניהם.
בנוסף, ההסדר מעניק החזר כספי בסך של עד 4,846 ש"ח לבעלי רכבים אשר כבר שילמו מכיסם על תיקונים אלו. היבואנית התחייבה לבצע דיוור ישיר ומפורט לבעלי הרכבים הרלוונטיים, לפרסם את תנאי האחריות באתר האינטרנט שלה ולהנחות את כל מרכזי השירות מטעמה לבצע את התיקונים במסגרת ההסדר ללא תשלום.
עוד נקבע בהסדר הפשרה, כי ימונה מהנדס רכב כמפקח טכני מטעם הצדדים, ותפקידו יהיה להכריע בכל מחלוקת שתתעורר לגבי זכאותם של בעלי הרכבים להחזר או לתיקון.
כמו כן, עד ינואר 2027 התחייבו החברות להגיש לבית המשפט דו"ח סופי על יישום ההסדר בפועל.
השופט אבי פורג מבית המשפט המחוזי בלוד, שאישר השבוע את ההסדר ונתן לו תוקף של פסק דין קבע כי ההסדר שהושג בין הצדדים ראוי, הוגן ומעניק מענה הולם לצרכני הרכבים בישראל.
להערכת התובעים, מספר הרכבים שייהנו מהרחבת האחריות עומד על מאות כלי רכב בישראל. עלות ההטבות הכוללת במסגרת ההסדר מוערכת במיליוני שקלים, כאשר כל תיקון בודד מוערך בסכום של כ-4,800 ש"ח.
התובעים יוצגו בתביעה על ידי עורך הדין אמיר ישראלי.