"בפי ישרים תתרומם ובשפתי צדיקים תתברך בקרב קדושים תתהלל..." כמו בתפילת נשמת כל חי, כל יהודי אם יקח את עצמו בידים, יכול להיות קדוש.
הדוגמא הכי טובה זה רבי עקיבא שעד גיל 40 לא ידע א'-ב', לא למד בחדר, לא בישיבה, הוא היה בפיגור של 40 שנה ...בגיל 40 הוא לקח את עצמו בידים ואמר לעצמו אני עושה שינוי בחיי ומה נהיה רבי עקיבא בן יוסף?
הרב של רבי של רבי שמעון בר יוחאי והרב של רבי מאיר בעל הנס, עלה גבוהה שאפשר.
המשך הפסוק כח "קדוש אני" ומיד ממשיך "איש את אביו ואמא תיראו" יראה לאמא ולאבא! לרעוד מיראה מכבוד להורים .לדוגמא- לא טוב שאבא הוא חבר, או אמא היא חברה, צריך להיות קשר חם אבל חייבת להיות יראה ..לבן יהיה עוד חבר, אבל לאבא לא יהיה בן. זה לא טוב, הכל צריך להיות במידה.
לשמור על הכבוד ...כתוב שני מצוות "איש את אביו ואמו תיראו ואת שבתותי תשמרו" ושוב מסתיים "אני ה'". מה הקשר של כיבוד הורים ושמירת שבת? הגמרא אומרת שגם אם אמא ואבא אומרים לך אל תשמור שבת, אין לזה מקום. יש מעל ההורים "אני ה'" אסור לך לשמוע בקולם, דווקא בדבר הזה.
לכן כתוב "אני ה'" אני מעל ההורים ואני מעל כולם. אתה ואבא ואמא שלך, חייבים בכבודי לכן זה הסדר .כמובן יש עוד עיניין לעורר אדם לא לשבת מנגד ולהזכיר להורים שהשבת היא מצווה אבל בחן..
ועוד פסוק שנגמר ב"אני ה'" אלוהיכם "אל תפנו לאלילים ואלוהי מסיכה לא תעשו אני ה' אלוהיכם", שוב 3 פסוקים מסתיימים במילים: "אני ה' אלוהיכם".
אני ה' אלוהיכם בכל מצב, גם אם קדושים תהיו, גם אתם לא קדושים, אבל יש בידכם שני מצוות יראה מההורים ושמירת השבת, יש אדם שעושה- 2 מצוות גם פה: "אני ה' אלוהיכם".וזה שלא שומר שבת ולא זכה לכבד את ההורים ויש מצווה אחת בידו והוא לא עובד עבודה זרה ולא מאמין באלילים, אומר ה' לאותו: אדם אתה יהודי, לא הולך לכנסיה, אתה שומר לפחות מצווה אחת, אני איתך. אני רוצה להיות בקשר איתך...צריך לחזק את הקשר עם ה'.
אומר לנו הרמב"ם מה זה קדושים תהיו? פרוש המילה "קדש עצמך במותר לך". יש המון איסורים אבל יש גם כל כך הרבה מותר, מצוות מרגשות ומדהימות! לבדוק תמיד שאתה בגבול של המותר, ולא למתוח את הקפיץ, לדוגמה שתיה חריפה ...
גם בחופה אנחנו מתקדשים ה' מוחק לנו את כל העוונות. מקודשת על ידי חופה וקידושים.
למה קוראים לה' אתה קדוש? מה זה קדוש? זה זה שנותן הרבה ומקהל קצת. תבדקו את עצמכם מה יותר חזק אצלכם, אם אתם נותנים הרבה ולוקחים קצת, או לוקחים הרבה מאחרים. הב, הב לי, אצל ה' אין- הב, הב, הוא רק נותן ומה אפשר להחזיר לה' ..."קדוש, קדוש, קדוש, יהי שמה רבה מבורך". מה אנחנו יכולים להחזיר לבורא עולם על כל הטוב שלו, על הילדים היקרים שלי, על הבעל שלי איך אני יכולה להחזיר לבורא עולם. אתה רוצה להיות קדוש באיזו מערכת נותנים הרבה ולוקחים קצת? במערכת הנישואים.
ברוך אתה ה' מקדש עמו ישראל ע"י חופה וקידושין.
אדם עובד ועובד ועובד, ומקבל חביתה בערב, חחח סתם, ומשכנתא וביטוחים, והלוואות, איך תהיו קדושים? על ידי נתינה לבנים לבנות, יותר מתקדמים להידמות לה'. המצווה היא: והלכת בדרכיו, כמו שאני קדוש, אני רוצה שתהיו כמוני..כתוב בשיר השירים איך אדם יכול לקרוא לאישתו: פיתחי לי אחותי, רעיתי, יונתי, תמתי.
אפשר לקרוא לאישתך אחותי ???
אחותי זה- חברות, מדברים, צוחקים, קונים, מבלים, לא נוגעים, במקרה שהזוג שומר. כשמתקדשים בחופה, היא כבר- רעיתי. אחרי החתונה, האישה שלך, יונתי- זה כמו זוג יונים. השאיפה היא להגיע- לתמתי. שלמה המלך אומר- יש קומות בקשר, וצריך לחיות נכון, ומי שפועל נכון - זוכה.
"ואהבת לרעך כמוך" אפשר להגיע לדרגה שאדם אוהב את חברו יותר מאת עצמו ? כמוך זו מילה קלה או כבדו, איך אפשר לבקש מאדם לאהוב את חברו יותר מאת עצמו? ה' אומר לנו מה הסדר אחד שלא יהיה בך אביון, תהיה חזק, תשמור על עצמך, ביום שתהיה חזק, תוכל לעזור לכולם..לעזור לכולם זה נפלא, אבל קודם תדאג- לעצמך "כי לא יהיה בך אביון".
תיתן, ותיתן, ותיתן, אבל לעולם אל תשכח את עצמך. בן אדם צריך וחייב לדאוג לעצמו . היה חייל שקנה לעצמו וופלים מן וחילק לאחרים ולעצמו לא השאיר. קרא לו הרב אמר לו: "אתה עובד עקום אתה חייב לדאוג לעצמך, אתה לא יכול לתת הכל שוב. קודם אדם צריך לדאוג לעצמו ואז יהיה לו כח ללדאוג לאחרים". עוד דוגמא: שניים הלכו ביער והיתה מימיה אחת לחבר ואם ישתה ממנה אחד ימות ואחד יגיע לעיר..ורב אחד פסק שהוא חייב לתת לו במקסימום שניהם ימותו אומרת לנו הגמרא בשום אופן לא נכון חייך או חיי חברך חייך קודמים עד כדי כך .מתחילה התפילה אחנו אומרים הריני אוהב כל אחד בישראל. ףזה כמו לחלק צק בלי כיסוי איך אפשר להתחייב לדבר כזה למה לא רשום שנשתדל לאהוב כל אחד מישראל...אפילו בעצמנו אנחנו לא אוהבים את כל הגוף שלנו אם קורה משהו ועומדים לתת לנו מכה אנחנו מכסים עם הידים מה אנחנו לא אוהבים את הידים ... הידים לא יותר חשובים מהלב מהפנים ...אפילו בעצמנו אנחנו לא אוהבים את כל הגוף ..
הרב עובדיה אומר על זה "הריני אוהב את כל אחד מישראל כנפשי וכמאודי" כמו שאני לא אוהב את הגוף שלי באותה הדרגה ככה גם אני אוהב את ישראל .
יש אנשים שאנחנו אוהבים אותם כמו הרגלים שלנו ויש שאנחנו אוהבים כמו הידים שלנו או כמו העיניים שלנו או שאוהבים אותם כמו הלב שלנו !
הלל הזקן מסביר מה זה ואהבת לרעך כמוך??
מה ששנוא אל תעשה לחברך תפרגן לחבר תאחל לו ברכה תשמח בשמחתו כמו שהיית רוצה שישמחו בשמחתך. איך מברכים את הילדים בשבת "ישימך ה כמשה כדוד כיעקב", כשראה יוסף שאבא יעקב מסקל את הידים הבין שזו הברכה ברגע שהילדים מפרגנים אחד לשני ולא אומרים אני ראשון ורבים
כמנשה באפרים ...בך יברך ישראל שתמיד יהיה בינכם אהבה בלי טינה ובלי תחרות. אנו בימים קדושים של התעלות לפננו הילולות של כל כך הרבה צדיקים קדושים זמן של התקדשות עצומה ממ"ט שערי טומאה שנמאו בה עם ישראל כשיצאו ממצרים ועד לקבלת התורה..
כמה התקדשות כמה התעלות עד איפה אנחנו יכולים להגיע עם תורה עם אמונה אין לזה גבול
שבת שלום שבת של שמחה ובשורות טובות לעם הנבחר.
על הכותבת:
אסנת אלעזרי בעלת משרד אדריכלות עיצוב פנים יועצת בטיחות אש וחוקרת דליקות .אסנת מדריכת כלות יועצת זוגית מעבירה שיעורי תורה וערבי הפרשות חלה,
פרשת השבוע מתוך הספר "יפה ותמה" שראה אור לעילוי נשמת בתה בר מזל זכרה לברכה אסנת הקימה עמותה ומפעל חסד "יפה כלבנה ברה כחמה".