יום הכיפורים. כל בני האדם היודעים מהו בן אדם - רועדים. היום ייחתם הכול. רוצה אדם לחזור בתשובה ומבקש לברר את הכללים, מה פירוש לחזור בתשובה? הרי הוא פותח את הרמב"ם בהלכות תשובה (פרק ב, הלכה ב'), המגדיר את הדברים בשפה בלתי משתמעת לשני פנים: "עד שיעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לכסלו עוד".
במבט ראשון נראית הגדרה זו מחמירה ביותר, עד כדי ייאוש. לחזור בתשובה עד שה' יוכל להעיד עליו שבמצבו הנוכחי אם יבוא לידי ניסיון לא ייכשל.
רבי יצחר הוטנר זצ"ל, בספרו 'פחד יצחק' (שער ירח האיתנים, יום הכיפורים, מאמר ל"ה), מאיר את עינינו כי לא החמרה יש כאן אלא הקלה גדולה. אין בכל העולם פושע שמוכנים להקל בעונשו על סמך דיבורים. מי שמעוניין לקל הקלה צריך להוכיח את עצמו במעשים ולא לזמן קצר אלא לתקופה ארוכה וקציני מבחן בודקים את כל אורחותיו ואת התנהגותו. ואילו לחוזרים בתשובה די שיגיעו למדרגה נפשית שאם יבוא לפניהם אותו ניסיון לא ייכשלו בו.
מסקנה: היה מה שהיה עד עכשיו - גם ביום הכיפורים יכול אדם לעשות שינוי מן הצה אל הקצה: לבכות, להתפלל, לצעוק, להתחנן, לדמוע, לזעוק, לחטא את נפשו ולעמוד לפני בוראו בלב נקי ולומר: החזירנו בתשובה שלמה לפניך.
מתוך 'ותן חלקנו' שבהוצאת 'מאורות הדף היומי', כרך קל"ו, תשרי תשע"ט, עמ' 83.