מאת: שירן טמוזרטי

כשמדברים על מדיה חברתית, מתכוונים לאתרים מבוססי תוכן גולשים. באתרי מדיה חברתית, הגולשים הם היצרנים של התכנים, הם משתפים אותו עם הגולשים האחרים ומייצרים קהילה המבוססת על קשרים חברתיים, עסקיים ועוד. 

ישנם כמה סוגים של אתרים חברתיים, הבולטים מביניהם הם ללא ספק הפייסבוק, הטוויטר והיוטיוב. הפעילות ברשתות חברתיות ושיתוף מידע הפכו להיות חלק משימושי האינטרנט הנפוצים עבור הגולשים. ובמקום בו הגולשים מבלים את שעותיהם מול המחשב, שבו הם מדברים, בו הם חווים חוויות וחולקים רשמים. הרשת החברתית מוגדרת כרשת בין "חברים", אך היא יוצרת הגדרת חברוּת  משלה. חלק מן המוגדרים ברשת כחברים הם אנשים שאינם מכירים כלל זה את זה וה"חברות" ביניהם מתבססת על אינטרסים משותפים. סטאטוס החברות  באינטרנט  בנוי בצורה לינארית - כן חבר, לא חבר, ולכן כל דבר הנכתב על ה"קיר" של אדם ברשת נחשף תוך זמן קצר לעיניהם של כל אלה המוגדרים כחבריו. 

 


 

 

הרשת  החברתית נותנת לגולשיה תחושה של חברות אמיתית, הכותב יכול לספר בכל רגע נתון מה עולה בדעתו ומה הוא עושה, בידיעה שהמידע מתגלגל ומגיע לכל גולש ברשת, המוגדר על פי הסטאטוס כחבר. מכאן נובעת האפשרות להגיב בדרך שאיננה חברית ואף להשפיל ולפגוע. אלה הם המקרים בהם  מתעוררות הבעיות, כאשר "חברים" אלה מגיבים בגסות, מעליבים ומשפילים. תגובות בוטות עלולות לגרום לפגיעה נפשית קשה ולתגובות לא צפויות של הכותב - עד לפגיעה בעצמו.  
 
הסכנות שברשת מחייבות את המשתמשים בה לעמוד על המשמר. על הגולשים להימנע מכל פעילות העלולה לגרום להם נזק, לבחון היטב מהם הפרטים האישיים שהם מפרסמים ברשת ועד כמה השימוש של אחרים בפרטים אלה עלול להזיק להם.
 
הרשת יכולה לשמש לתמיכה, למקור ידע ומידע, אך במקביל היא מהווה גם מקור לסכנות מסוגים שונים. בבית שמש הרשתות החברתיות כבשו רבים מאיתנו והפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו, זאת כי עירנו היא קטנה ורובנו מכירים זה את זו. לכן, חייבים לנהוג בהתאם ולכבד גם אם ה״חבר״ פרסם פוסט שאינו מתקבל בעיני ה״חבר״ האחר. פעמים המקרים בהם נוצרים ויכוחים חריפים בין הגולשים מגיעים בעיקר מהעולם הפוליטי, הדעות שונות, המחלוקות רבות והמריבות מתרבות. חייבים לזכור שגם מאחורי מסכי המחשב צריך לנהוג בכבוד בדיוק כמו במקומות ציבוריים כגון; כבישים, מגרשי כדורגל, קניונים וכד׳.