במסגרת החתירה לחדשנות במשרד התחבורה, נבחר הזוכה במכרז ענק להקמה ותפעול של חוות סולאריות לייצור אנרגיה מתחדשת בשטחים הכלולים ב-13 מחלפים ברחבי הארץ. 'דוראל אנרגיה' היא החברה הזוכה במכרז בהיקף של כחצי מיליארד שקלים.

במשרד התחבורה, באמצעות חברת 'נתיבי ישראל', נערכים להקמת חוות פוטו וולטאיות לייצור חשמל בשטחים ה'כלואים' בתוך 13 מחלפים שבאחריות החברה, בהספק כולל של 85 מגה-ואט. החוות הסולאריות עתידות לייצר חשמל בהספק שנתי שווה ערך לצריכת חשמל של כ-17 אלף בתי אב בישראל ובשווי עלות חשמל של כ-70 מיליון שקלים בשנה.

המחלפים הקרובים ביותר לאזור בית שמש ומטה יהודה שבו יוקמו חוות שכאלה הם מחלף שער הגיא ומחלף שמשון. המכרז שפורסם הוא במתכונת BOT (הקמה ותפעול) ומציע ליזמים מהארץ והעולם זיכיון למשך 25 שנה עבור הקמה ותפעול המתחמים הסולאריים.

החוות הסולאריות המתוכננות יסייעו למדינת ישראל לעמוד ביעדים הלאומיים להקמת מתקני אנרגיה מתחדשת, הקובעים יעד של 30 אחוז מייצור החשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות עד לשנת 2030. למכרז קדמה עבודת הכנה מקצועית ומעמיקה באחריות חברת 'נתיבי ישראל', בה נבחנו הטכנולוגיות המתאימות ונבחרו המחלפים העומדים בדרישות שהוגדרו.

מימוש הפרויקט יחייב שיתוף פעולה מלא עם מגוון גופים, מוסדות וחברות ובהם משרד האוצר ואגף החשב הכללי, משרד האנרגיה, חברת החשמל, מינהל התכנון, רשות הטבע והגנים, קק"ל, רשות העתיקות וחברות תשתית ותקשורת נוספות.

המטרה העיקרית של הפרויקט היא לעשות שימוש בשטחים לא מנוצלים לייצור חשמל באמצעות המרת אנרגיית שמש לחשמל בשטחים גדולים. למעשה מדובר בדו-שימוש בשטחים הכלואים בין נתיבי המחלפים ואינם ניתנים לשימוש, למעט פיתוח נופי. הזכיין יעניק זכות שימוש לא בלעדית בקרקע ליזמים המעוניינים בהקמת מערכות ייצור ואגירת אנרגיה סולארית.

סקר נרחב העלה, כי 'נתיבי ישראל' מחזיקה בכ-5,000 דונם, המוגדרים כשטחים כלואים שבהם ניתנים כיום לשימוש מסחרי עקב חוסר גישה ומגבלות נוספות. המגה פרויקט החדש הוא אחד מיוזמות מגוונות של אגף החדשנות במשרד התחבורה וב'נתיבי ישראל', שנועדו למצוא דרכים יצירתיות להפקת אנרגיה מתחדשת ואשר מצויים בשלבי בדיקה, תכנון וביצוע.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב: "עם כניסתי לתפקיד הגדרתי את ההתמקדות בחדשנות וקיימות כאחד מהיעדים המרכזיים של המשרד. המגה פרויקט שאנו מוציאים היום לדרך משלב את שניהם בצורה אופטימלית תוך מינימום הפרעה לסביבה וללא צורך בניצול משאבי קרקע יקרים. זה פתרון חכם, ירוק וחדשני, המשתלב בשורה של מיזמי חדשנות שאנו עובדים עליהם במלוא המרץ".

מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן: "עוד שיתוף פעולה מבורך של המגזר העסקי והציבורי יוצא לדרך, בפרויקט WIN-WIN שכולם נהנים מפירותיו: יוזמי הפרויקט, משרד תחבורה, חברת 'נתיבי ישראל', החברה הזוכה במכרז 'דוראל אנרגיה' ומעל הכול – תושבי המדינה, אשר ייהנו מחשמל נקי ובעלות נמוכה ללא צורך בייבוא דלק יקר וללא מפגעי זיהום".

יגאל עמדי, יו״ר חברת 'נתיבי ישראל': ״חברת 'נתיבי ישראל', בשיתוף עם משרד התחבורה ובהתאם לחזונה של שרת התחבורה, משקיעה משאבים רבים בתכנון מיזמי חדשנות כחלק מראייה אסטרטגית על מנת לסייע למדינה לעמוד ביעדיה בתחום הבר קיימא. פרויקט מסוג זה מביא בשורה של ממש לכולנו, אזרחי המדינה. הצלחתו תביא לחיסכון משקי ולהקטנה משמעותית של זיהום האוויר. החברה מהווה חוד החנית של חברות התשתית של מדינת ישראל. במהלך שלוש השנים האחרונות, עומד ציון החברה על 97, ונרשמה עלייה של 334 אחוז ביחס לתוכנית החומש הקודמת. דירקטוריון החברה עומד על כך כי החברה תיכנס לתחומי רוחב נוספים כדוגמת שדה תעופה בינלאומי, עמדות טעינה חשמליות, בניית רכבל בירושלים, שיתוף פעולה עם גופי ביטחון, מרכזי שירות לרווחת משתמשי הדרך ועוד - הכול תוך שיפור השירות לאזרחי מדינת ישראל".

מנכ״ל חברת 'נתיבי ישראל', ניסים פרץ: ״חברת 'נתיבי ישראל' עושה עוד צעד בהקמת מתקני אנרגיות מתחדשות. הפרויקט הנוכחי של 85 מגה הוא אבן דרך נוספת במימוש הפוטנציאל הגלום ברשת הכבישים הבין עירונית. ברשות החברה אלפי דונמים בפריסה ארצית אותם היא עתידה לממש בשנים הקרובות. הפקת אנרגיה סולארית בהיקפים של מאות מגה ברשת הכבישים תיתן מענה מיטבי למחסור בקרקעות ואנחנו שמחים לתרום את חלקנו למאמץ הלאומי להגדלת היקף הייצור של אנרגיות מתחדשות".