מאת: שירן טמוזרטי

 

קראו היטב את הידיעות הבאות: 

1. נהג רכב נפגע באורח קל בתאונה דרכים שיארעה במהלך הלילה, שבין שלישי לרביעי, בכביש 383 סמוך לשדות מיכה. הרכב שהגיע ככל הנראה מכוון שדות מיכה לכביש 38 באחד העיקולים איבד נהג הרכב את השליטה על רכבו, התנגש בעץ בצד הדרך ונלכד ברכבו. כוחות הכיבוי פעלו על מנת לחלצו. כונני איחוד הצלה וצוות מד״א שהגיעו למקום, העניקו לנפגע סיוע כשלאחר מכן הוא פונה להמשך טיפול בבית החולים.

2. ביום שלישי, סמוך לשעת חצות, נמסר למד"א מרחב ירושלים על תאונת דרכים בין שני כלי רכב בכביש 1 סמוך למחלף חמד לכיוון מחלף הראל. חובשים ופאראמדיקים של מד"א הגיעו במהירות למקום התאונה והעניקו סיוע רפואי ראשוני ל- 8 פצועים במצב קל (הורים ו- 6 ילדים).לאחר מכן כל השמונה פצועים פונו על ידי צוותי מד״א להמשך טיפול רפואי בבית החולים שערי צדק. 

3. ביום שני דווח כי רוכב אופנוע בשנות ה-20 לחייו החליק בכביש 38 סמוך למושב ישעי. הרוכב נפצע באורח בינוני ופונה על ידי ניידת טיפול נמרץ ליחידת הטראומה בהדסה עין כרם.

 

 

ושימו לב לנתונים הבאים של אור ירוק:

1. קרוב ל-2000 ילדים בגילאי 0-14 נפגעו בתאונת דרכים בשנת 2014 בעת נסיעה ברכב.

2. 17 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו בתאונות דרכים בערים בשנת 2014.

3. כאלף בני אדם נפגעים מדי שנה בתאונות דרכים בערים בכבישים רטובים- הכי הרבה בירושלים והסביבה.

הידיעות שציינתי פורסמו רק בשבוע האחרון כאן באתר שמשנט והתאונות אירעו באזורנו. נתוני אור ירוק מתייחסים לשנת 2014, מה שכאמור אומר לנו כי תאונות הדרכים הן בשתי מילים; מכה ענקית!

מנתוני מחקר שפורסם בשנים האחרונות עולה כי נהגים צעירים בגילאים 17-24 מעורבים הכי הרבה בתאונות דרכים,ביחס לזמן בו הם נוהגים ולמרחק הנהיגה שלהם. הנתונים מעלים כי ככל הנראה חוסר הניסיון של הנהיגה של הצעירים הוא ה"אויב" הגדול שלהם.

ואולם, חוסר הניסיון הוא רק זרז להשפעה של גורמים רבים המשפיעים על מעורבות בתאונות דרכים: חוסר תשומת לב, נהיגה פזיזה, אי ציות לחוקי התנועה ועייפות. אין ספק שנהגים בעלי ניסיון נמנעים מבעיות אלה. יש להדגיש כי בשנים האחרונות גברה בעיית השכרות והיא ניצבת בצמרת הסיבות לתאונות דרכים.

דווקא כיום יש להדגיש גורם שהולך ותופס מקום פחות חשוב בגרימת תאונות דרכים והוא  התשתיות. ישנם כיום כבישים רחבים ובטוחים יותר בהשוואה לעבר, עם הפרדה בין נתיבים. מי שנסע בכבישי ישראל בשנים האחרונות יכול גם להתרשם ממספר המכוניות החדשות שמצבן המכאני מצוין ועל כן הסיכוי למעורבותן בתאונה בשל בעיות טכניות יותר קטן.

ישנן דרכים רבות להפחתת התופעה בקרב הנהגים החדשים: שינויים בחוק הליווי, הוראות בביטוח, עונשים כבדים ועוד. לפעמים הטיפולים בתאונות הדרכים מסייעים להפחתן, אך בגדול המצב לצערנו נשאר בעינו. העיסוק בנושא מעורבות נהגים צעירים בתאונות דרכים הביא אותי להבנה שהוצאת רישיון הוא תהליך חשוב ויש לנהוג בו באחריות. גיל הוצאת רישיון הנהיגה אינו נמוך מידי לדעתי ותהליך הרישיון המדורג הוא טוב ונכון. יחד עם זאת קשה להתגבר על בעיית חוסר הניסיון של הנהגים הצעירים אבל חייבים לטפל חינוכית ואכפתית בבעיית תרבות הנהיגה ובעיקר בבעיית הנהיגה תחת השפעת אלכוהול. לדעתי, הזכות לנוע בחופשיות היא זכות חשובה מאוד בחברה המודרנית אך במקרה שלפנינו היא עומדת מול זכות חשובה הרבה יותר- גם של נוסעים ברכב וגם של הולכי הרגל : הזכות לחיות. המשפט: "בכביש תהיה חכם" חשוב היום יותר ממה שהיה אי פעם.

לסיום, חשוב לזכור כי הכביש הוא לא משחק ילדים ועל כולם לנהוג לפי הכללים הקיימים!