כיום, חיים בישראל כ-800,000 אנשים הסובלים מאובדן שמיעה. כמו כן, למעלה מ-1.5 מיליארד אנשים ברחבי העולם חיים עם אובדן שמיעה ועד שנת 2050 צפוי המספר לעלות ליותר מ-2.5 מיליארד (אחד מכל ארבעה אנשים) בעולם, כך עולה מנתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO). בנוסף לכך, 50 אחוז מהאנשים בגילאי 12-35 נמצאים בסיכון לפגיעה בשמיעה לצמיתות.

אחד הגורמים המרכזיים, הנוגע ל-40 אחוז מהצעירים במדינות בעלות הכנסה גבוהה ובינונית, הוא חשיפה לרעש מזיק בעוצמות גבוהות. במקומות בילוי למשל, לא מודעים רוב האנשים לסכנות הכרוכות בהאזנה קבועה למוזיקה בעוצמה גבוהה או לרעש מזיק לאורך זמן, בעיקר בחברה מודרנית שבה מאזינים למוזיקה באוזניות, בסמארטפונים וכדומה.

ההשלכות של פגיעה בשמיעה הן נרחבות ובעלות השפעה משמעותית. כאשר לא מטפלים בנושא, יכולה פגיעה בשמיעה להשפיע לרעה על איכות החיים, על היכולת לתקשר, על איכות הפרודוקטיביות, על הביטחון במצבים חברתיים ועל הרווחה הכלכלית.

גיא דניאלי, בעל שתל שבלול של חברת 'מד-אל': "פגיעה בשמיעה עלולה להיות אתגר משמעותי בעיקר במצבים של מפגשים חברתיים. חשוב להקפיד על שמיעה בטוחה ונכונה ולהקפיד על צעדים מניעתיים כדי לשמור על השמיעה, כמו הגנה מפני רעשים חריגים וגבוהים שעלולים להסב נזק שמיעתי. היום יום שלי מתנהל בצורה כזו של חזרה למציאות באופן מיידי ואיכותי, כלומר, ממצב של שקט מוחלט בבוקר, יחד עם הקפה, להרכבת מכשיר השמיעה ולהתחיל ככה את היום. האופן שבו אני שומע את הסביבה ביום יום הוא מאתגר ומלמד כל יום מחדש - מזיהוי רעשי רקע שונים ומגוונים ועד לשמיעת שפה חדשה".

חשוב לציין, כי לא תמיד ניתן למנוע פגיעה בשמיעה והנושא תלוי גם בגורמים נוספים. למשל, גורמים גנטיים עשויים לגרום לאנשים מסוימים להיות רגישים יותר לאובדן שמיעה מאחרים ולפעמים מדובר רק כחלק מתהליך ההזדקנות. אולם את הפגיעה העלולה להיגרם כתוצאה מחשיפה לרעש מזיק ניתן למנוע.

להלן כמה טיפים שיוכלו להפחית את הסיכון לפגיעה בשמיעה בשל החשיפה לרעש מזיק:

1. הגבלת עוצמת הצלילים: הנמיכו את עוצמת הצליל במכשירי שמע אישיים ל-60 אחוז מתחת למקסימום.

2. אל תחשפו את האוזניים למוזיקה רועשת יתר על המידה: מבוגרים צריכים להאזין למכשירי שמיעה ברמות רעש בטוחות של עד 80 דציבלים במשך לא יותר מ-40 שעות בשבוע, בעוד שלילדים מומלץ שלא לחרוג מ-75 דציבלים ולא יותר מ-40 שעות לכל היותר בשבוע.

3. הגנו על האוזניים מצלילים רועשים: אטמי אוזניים יכולים להגן על האוזניים מפני צלילים חזקים במקומות עם מוזיקה מוגברת, למשל במועדונים, קונצרטים ומקומות בילוי.

4. הפסקות: כאשר אתם נמצאים בסביבה רועשת, קחו הפסקות קבועות באזורים שקטים והגבילו את השימוש היומיומי במכשירי שמע אישיים.

5. הפחיתו רעשי רקע: השתמשו באוזניות מותאמות המבטלות רעשים והנמיכו את הרדיו, הטלוויזיה או כל מקור אחר להסחת דעת.

6. בחירת מכשירים המווסתים את עוצמת הקול באופן אוטומטי: ניתן להיעזר באפליקציות ובטכנולוגיות אחרות עם תכונות מובנות להאזנה בטוחה.

7. בדקו את השמיעה: מומלץ לפנות לאודיולוג או לרופא אף אוזן גרון אם אתם חווים כאבי אוזניים, תחושת צלצול קבוע (טיניטוס) או קושי בעקבות שיחות. ארגון הבריאות העולמי ממליץ לכל המבוגרים מגיל 50 ואילך ועד גיל 64 לעבור בדיקת שמיעה כל חמש שנים. מגיל 65 ואילך יש לבצע בדיקת שמיעה כל שנה עד שלוש שנים. ביצוע בדיקת שמיעה הוא צעד מניעתי חשוב מאוד לטובת זיהוי וטיפול של ליקוי שמיעתי בשלב מוקדם ולמציאת פתרון השמיעה המתאים כמו שתל שבלול.