אחד הספרים שהחזיקו אותי השנה ספר התניא , בספר שיטה מיוחדת לחיים בריאים האיש הזה לימד אותנו ששדה הקרב האמיתי המלחמה יום יומית, היא הנפש שלנו ,הקרב בין הטוב לרע, גם השבוע הדלקנו לו נר ,זכותו תגן על כולנו אמן .

שמעתי השבוע סיפור מאוד יפה על שני רבנים שהגיעו  לכפר של גויים ופיספסו את הרכבת חזרה לביתם לפניי שבת , אמר אחד הצדיקים אם פיספסנו את הרכבת זה רצון ה' אנחנו אמורים להיות כאן .
שאלו את אנשי הכפר האם יש משפחה יהודית בכפר שיוכלו לעשות איתם שבת, אלה שלחו אותו לסוף הכפר דפקו בדלת אחד הבתים  פתח להם צדיק את הדלת וכולו שמח , שאלו אותו השנים למה אתה שמח ענה להם, מישהו מיכם אולי מוהל ? אחד הרבנים אמר שכן .
סיפר להם הצדיק לפני שבוע אישתי ילדה בן כל השבוע התפללתי שה' יזמן לכפר מוהל .

משה רבנו מנהל דו שיח ממושך עם ה'. משה שואל את ה' כל מיני שאלות,  כשמתבוננים בתשובות של ה', רואים שה' לא ממש עונה.
פעם ראשונה משה טוען  "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל ה' בִּי אֲדֹנָי לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם ... כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי":
אך ה' לא עונה לו כלל, אלא אומר לו לא לדאוג: "וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו: מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם אוֹ מִי יָשׂוּם אִלֵּם אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר הֲלֹא אָנֹכִי ה': וְעַתָּה לֵךְ וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִם פִּיךָ וְהוֹרֵיתִיךָ אֲשֶׁר תְּדַבֵּר".

פעם נוספת משה מתלונן : "וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל ה' וַיֹּאמַר אֲדֹנָי לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי: וּמֵאָז בָּאתִי אֶל פַּרְעֹה לְדַבֵּר בִּשְׁמֶךָ הֵרַע לָעָם הַזֶּה וְהַצֵּל לֹא הִצַּלְתָּ אֶת עַמֶּךָ".
כבר אמרנו בפרשה הקודמת הוא לא המנהיג האולטמטיבי.
וה' לא עונה לו : "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה עַתָּה תִרְאֶה אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לְפַרְעֹה כִּי בְיָד חֲזָקָה יְשַׁלְּחֵם"
בפעם שלישית משה שואל : "וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה לִפְנֵי ה' לֵאמֹר: הֵן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא שָׁמְעוּ אֵלַי וְאֵיךְ יִשְׁמָעֵנִי פַרְעֹה וַאֲנִי עֲרַל שְפָתָיִם?"
וה' לא עונה לו כלל, כתוב  "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וַיְצַוֵּם אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶל פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם לְהוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם".
ה' דוחה את השאלות של משה ויש לזה הסבר פשוט , שה' בכוונה לא עונה למשה תשובות ברורות, כדי ללמדנו כלל  בחיים.
כשקשה  לאדם פתאום עולות לו שאלות, שאלות קשות, שאלות אמונה, שאלות בהשגחה פרטית ועוד .
דווקא אז, לא צריך תשובה! צריך קרבה אל ה'! צריך להרגיש את ה' , עצם הדיבור עם ה' זו התשובה הטובה ביותר. אם אנחנו  יודעים לדבר נכון עם ה', כבר אין שאלות. כשאדם רחוק מה' יש אי וודאות ,כל הזמן אומרת מזל שאני דתיה מה הייתי עושה אלולי היתה לי אמונה כל כך גדולה בה' יתברך.
הקרבה לה' זה התשובה לשאלות. כי אצל ה' אין  שאלות כלל אין למה.
 דוד המלך כתב תפילה שאנחנו מברכים כל ערב שישי בזמן  הקידוש  "גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת לֹא אִירָא רָע כִּי אַתָּה עִמָּדִי שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ הֵמָּה יְנַחֲמֻנִי". 
מתוך הדבקות בה' , נבין את הנהגת ה', וכל שאלותינו ייעלמו פשוט , גם עם נפספס רכבת של לפני שבת נדע שאנחנו אמורים להיות באותו המקום ויש כל כך הרבה דוגמאות בחיים , זה רצון ה' "אין אדם נוקף אצבע מלמטה עד אשר גוזרים עליו מלמעלה" אם נבין את זה ,החיים שלנו יהיו יותר פשוטים.

אהרן ומשה  העולם קיים בזכותם.
כתוב בפרשה "הוא אהרן ומשה אשר אמר ה' להם הוציאו את בני ישראל מארץ מצרים על צבאתם". רש"י מפרש את הפסוק כך: "יש מקומות שמקדים אהרן למשה ויש מקומות שמקדים משה לאהרן, לומר לך ששקולין כאחד".
מהי  ההשלמה שגורמת להם לכך?
בלימה והתבטלות.
כתוב בגמרא "אין העולם מתקיים אלא בשביל מי שבולם את עצמו בשעת מריבה" כמה צריך לנשום לפני שמדברים.
בזכות מי העולם מתקיים בזכות משה ואהרן, משה רבינו,
המידה שמאפיינת אותו היא ענווה  "והאיש משה עניו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה".  רש"י מפרש "עניו" – "שפל וסבלן".

לעומתו, אהרן, התאפיין במידה  "בלימת פיו". כתוב בספר ויקרא כשהודיעו לאהרון ששני בניו, נדב ואביהו, מתו, תגובת אהרן  "וידם אהרן". אפילו שאהרן היה יכול לשאול: "על מה למה הם מתו ? מה הם כבר חטאו ,הם היו צדיקים!?" אהרן מקבל את הגזירה של ה' באהבה, ובולם פיו.
אהרון גזר עלינו איפוק ומשה ענווה גזירה לדורות .
שתי מעלות אלו של ענווה שהיא סבלנות ושפלות, יחד עם בלימת הפה הם המאפיינים של משה ואהרן. שתי מעלות אלו הן המעלות שבזכותם העולם שלנו מתקיים.
אנחנו כולנו אם נדע להדבק בתכונות האלה נקיים את העולם , נוכל להיות מאותם אלה שהעולם קיים בזכותם.
כתב דוד המלך "מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב" יש מישהוא שלא רוצה לראות ימים טובים?
ממשיך " נצור לשונך מרע ושפתך ... זה לא שיר זו גזרה לדורות , סור מרע עשה טוב בקש שלום ורודפהו .
זו המלחמה האמיתית וזו המשימה העיקרית בחיינו .
שבת שלום הינה באה השבת שלי לעשות לי טוב ...

על הכותבת: 
אסנת אלעזרי בעלת משרד אדריכלות עיצוב פנים ויועצת בטיחות אש.אסנת הקימה מפעל חסד "יפה כלבנה ברה כחמה" לעילוי נשמת בתה בר מזל זכרה לברכה.