בסוף החודש תעבור ישראל לשעון חורף. זמן החשיכה יהיה ארוך יותר ויימשך על רוב שעות אחר הצהריים.  האם הזזת השעון תשפיע על הבטיחות בדרכים?

על פי ניתוח של עמותת 'אור ירוק' לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), עולה כי שעות אחר הצהריים הן השעות המסוכנות ביום שבהן מתרחשות הכי הרבה תאונות דרכים. מהנתונים שניתחה העמותה עולה, כי השעה המסוכנת ביום, בה הכי הרבה בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2020 היא 17:00-18:00 שבמהלכה נפגעו 1,336 בני אדם. גם בשנה שקדמה לה (2019) הייתה השעה שבין חמש לשש אחר הצהריים השעה המסוכנת ביותר. השעה המסוכנת אחריה גם היא אחר הצהריים – בין 16:00 ל- 17:00 ובמהלכה נפגעו בשנה שעברה 1,310 בני אדם.

כאשר בוחנים את השעות הקטלניות ביותר, אלה שבהן נהרגים הכי הרבה בני אדם בתאונות דרכים, ניתן לראות כי בין השעות 20:00-21:00 נהרגו הכי הרבה בני אדם (25) בתאונות דרכים בשנת 2020 והשעה הקטלנית אחריה הייתה 17:00-18:00.

גם בתחום העירוני שעות הצהריים המאוחרות ואחר הצהריים היו הקשות ביותר בשנת 2020 כאשר מספר הנפגעים הגבוה ביותר, 776 בני אדם, נרשם בין השעות 18:00-19:00 ושנייה במסוכנות היא השעה שבין 17:00-18:00. בערים השונות ניתן לראות כי השעות המסוכנות משתנות מעיר לעיר.

ומה המצב אצלנו? בבית שמש נפגעו בשנת 2020 56 בני אדם והשעה הקשה ביותר היא 14:00-15:00 עם שבעה נפגעים.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "לאחר החלפת השעון לשעון חורף, ישנן שעות רבות יותר של נסיעה בחשיכה, דבר המגביר את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים. החשיכה מקשה על הראייה ועשויה להגביר את תחושת העייפות ולכך ישנה השפעה רבה על הבטיחות בדרכים. הנהיגה בשעות החשיכה דורשת מהנהגים היערכות שונה וזה הזמן שבמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יגבירו את המודעות בקרב הנהגים לנהיגה בשעות החשיכה והכנת הרכב לחורף. מן הנתונים עולה, כי שעות אחר הצהריים הן המסוכנות ביותר במהלך היממה להיפגעות בתאונות דרכים ולכן במשטרה חייבים להגביר את הנוכחות והנראות בכבישים, במיוחד בשעות המסוכנות. היערכות מוגברת מצידה של המדינה כבר עכשיו יכולה לצמצם את הסכנה להיפגעות בתאונות דרכים ולהציל חיים".