על פי נתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), בשנת 2020 נהרגו 33 בני אדם בעת שחצו את הכביש במקום שאמור להיות הבטוח ביותר עבורם – מעבר החצייה. מדובר בעלייה חדה (57 אחוז) לעומת מספר ההרוגים בשנת 2019, במהלכה נהרגו 21 הולכי רגל בעת שחצו במעבר חצייה. כמעט כל ההרוגים במעבר חצייה בשנת 2020 מצאו את מותם בתחום העירוני – 32 הרוגים מתוך 33 הולכי הרגל. בעשור האחרון נפגעו מעל 17 אלף בני אדם בעת שחצו את הכביש במעבר החצייה, כ-1,700 נפגעים מידי שנה.

עוד עולה מן הנתונים, כי בשנת 2020 נפגעו בתאונות דרכים 1,640 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חצייה. מדובר בלמעלה ממחצית מתוך כל הולכי הרגל שנפגעו בשנה זו בתאונות דרכים (2,627). רובם הגדול של הולכי הרגל שנפגעו במעבר חצייה נפגעו בתחום העירוני: 1,604 הולכי רגל, מתוכם 32 נהרגו ו-172 נפצעו באורח קשה.

על פי נתונים שהגיעו לידי עמותת 'אור ירוק', בכל שנה מסתכם הנזק הכלכלי למדינה מתאונות דרכים שבהן מעורבים הולכי רגל ב-2.4 מיליארד שקלים. כל תאונה שבה נפגע הולך רגל עולה למדינה 277 אלף שקלים בממוצע. והפתרון? פשוט, זול ומציל חיים - פס האטה מפחית את תאונות הדרכים ב-40 אחוז באותו מקום בו הוא מותקן.

ומה המצב אצלנו? בבית שמש נהרגו במהלך העשור האחרון שלושה בני אדם במעברי חצייה ונפצעו 109, מתוכם 14 במצב קשה. השנה הקשה ביותר הייתה 2019 עם 28 נפגעים.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "מדינת ישראל היא מקום מסוכן ללכת בו ברגל. אנחנו מחנכים את הילדים שלנו לחצות רק במעבר חצייה אבל המעבר הפך למסוכן ולא בטוח. זירת ההיפגעות מאוד ברורה ולכן חייבים לרסן ולמתן באמצעות פסי האטה את מהירות נסיעת כלי הרכב ליד בתי ספר, גני ילדים, פארקים וגינות ציבוריות כדי להפחית את הסיכון לפגיעה בילדים. גם ליד בתי אבות ומרכזי יום לקשיש יש להתאים את התשתית כך שתינתן עדיפות לאזרחים ותיקים ותתאפשר להם חציית כביש בטוחה. הגיע הזמן לתת עדיפות להולכי הרגל על פני כלי הרכב, כי בכל מפגש בין הולך הרגל לכלי הרכב הולך הרגל תמיד יפסיד וייפגע".

מתנדבי 'אור ירוק' בדקו באופן מדגמי את התשתית סביב 275 מעברי החצייה בכ-100 רשויות ברחבי הארץ – האם קיימים פסי האטה לריסון מהירות נסיעת כלי הרכב? האם מעברי החצייה צבועים? האם קיימת תאורה שתסייע לנהג לראות את הולך הרגל בשעות החשיכה ממרחק רב יותר? האם סף המדרכה מונמך בכניסה למעבר החצייה כדי לסייע לקשישים, ילדים ואנשים עם צרכים מיוחדים לרדת ולעלות בצורה קלה יותר מהמדרכה אל הכביש? ולבסוף, האם קיים תמרור המתריע בפני הנהגים כי הם מגיעים אל מעבר חצייה?

ואלה התוצאות:

ב-72 אחוז ממעברי החצייה שנבדקו לא היה קיים פס האטה לפני מעבר החצייה.

43 אחוז ממעברי החצייה שנבדקו היו דהויים או מחוקים.

ב-32 אחוז ממעברי החצייה שנבדקו לא היה קיים תמרור המתריע על הימצאות הולכי רגל או שהוא לא היה תקין.

ב-14 אחוז ממעברי החצייה שנבדקו לא הייתה קיימת תאורה.

בשמונה אחוזים ממעברי החצייה שנבדקו לא הייתה קיימת הנמכה מהמדרכה בפתח מעבר החצייה.