אם הייתה לכם אפשרות להזמין אושפיזין בן ימינו או מההיסטוריה לסוכתכם, את מי הייתם מזמינים ומדוע?
והאם אתם לוקחים חלק באירועים המתקיימים בבית שמש בחול המועד סוכות, והיכן?
 


חנוך דרנגר

מועדים לשמחה.
אני כותב טור זה גם כטור פרידה מה"כיכר", כי מסיבות אישיות לא מתאפשר לי לכתוב יותר.
ולגופו של עניין, אני סבור כי ה'אושפזין' הראויים ביותר שהייתי מכניס לסוכתי הם אתכם, חברי צוות כיכר העיר, שלדעתי משקפים באופן המכובד והראוי ביותר את ההרכב של תושבי עירנו האהובה, כשעל כולנו מנצחת בכישרון רב אתי בן עמי ואין ראויה ממנה למלאכה.
חילוקי הדעות הקיימים מובעים מעל במה זו באופן המכובד ביותר, עם הרבה אופטימיות ותקווה גדולה להאיר את החושך ולחזק את המאחד בין כולם, ואין ראויים מכם להתארח כ'אושפזין' בסוכתם של כל תושבי העיר.
בחול המועד סוכות מתקיימים אירועים רבים באזורים החרדיים של העיר, ובחלקם גם השתתפתי עם ילדי, וחשבתי לעצמי כמה חבל שבירושלים יש את שמחת בית השואבה של "תולדות אהרן" (הקיצוניים...), ונראים בה הרבה מאוד כיפות סרוגות וכיפות שהונחו רק לכבוד האירוע, ואילו בבית שמש נראים באירועים רק חובשי הכיפות השחורות, וחבל, כי כמה אור יכלו להביא השמחה והריקודים המשותפים.
שיהיה לכולנו המשך חג שמח, ושיגיע אלינו חורף בריא, גשום ומאוחד!
 



דניאל גולדמן

לפני שקבלתי את שאלת ככר העיר התחלנו בסבב בתוך המשפחה לגבי אפשרות להזמין אורחים מההיסטוריה היהודית הרחוקה והקרובה. ברשותכם אשתף בשתיים מהרעיונות לאורחים.
חבר משפחה אחד ביקש להזמין את נחשון בן עמינדב. כששאלתי למה, הייתה ברורה לו התשובה. במקום שגדולים ממנו לא העזו לקחת צעד קדימה, נחשון העז ושם את הרגל הראשונה בים סוף, מה שהתחיל את נס קריעת ים סוף והצלת בני ישראל מהמצרים. אנחנו מרבים להתפלל לקדוש ברוך הוא להציל אותנו בכל מיני מצבים אישיים וכעם. סיפור נחשון בא ללמד שהצעד הראשון בידנו, ובדרך זו אנחנו שותפים לגאולה. מסר חשוב לחיי כל אחד מאתנו. כל אחד יכול להיות נחשון, עלינו לזהות את ההזדמנות להעז.
הבחירה השנייה הינה אליהו הנביא. סיבה פשוטה לבחירה – הזדהות שמית בין הבוחר לנבחר. אנחנו מקבלים שמות שאבותינו, עם או בלי מחשבה לחבר בין הדברים. אבל במודע או שלא במודע אנחנו חשים את החיבור לשורשי האומה וגדולי האומה שנותנים לנו השראה גם להיות גדולים, כל אחד ותרומתו.
אסיים במחשבה שלי. הייתי רוצה להזמין את אבא שלי ז"ל לסוכה שלי. הוא לא זכה לראות אותי בונה משפחה יחד עם דברה-לי וכמובן לא ראה את שולחן החג עם הילדים שלי. הייתי רוצה לשמוע את דעתו בכל כך הרבה נושאים, וחג זה הזמן לשיחות משפחתיות על הכול.
כמו שאנחנו מזמינים את אבות האומה בתור אושפיזין, בידיעה שהם לא ממש באים פיזית לסוכה, אני רוצה להאמין שגדולי האומה שאנחנו מזכירים בסוכה באים גם כן, בהשפעה וגם כהשראה לשאלות שיש לנו בחוג הקרוב, וגם מעבר. בתוך כך בטוחני שאבא שלי גם נוכח בשיחת השולחן, דרך המורשת שהותיר לנו וע"י זיכרונות שאנו מעלים ממנו.
מאחל לכולנו שבסוכה תמיד יהיו הרבה אורחים, גם פיזיים וגם אחרים וביחד נוכל ליצור אחדות ושלום, שהרי סוכות בא לסמל את אחדות ישראל כאשר אנחנו מאגדים יחד את כל ארבעת המינים, משל לגיוון שיש בעם ישראל.
חג שמח!
 


רחל בן זאב

אם הייתה לי אפשרות להזמין אושפיזין לסוכתי, הייתי מזמינה את השר משה מונטיפיורי.
למשה מונטיפיורי שמור מקום חשוב בהיסטוריה היהודית של העת החדשה. הן בשל פעילותו למען יהודי התפוצות והן בשל תרומתו לפיתוח ההתיישבות היהודית בארץ ישראל.
הייתי שואלת את משה כיצד  נצא מסבך הבעיות בארצנו. אתה איש שפעלת למען הגנה על זכויות יהודים כיצד עלינו לפעול בנושא פליטים ומהגרי עבודה. הייתי שואלת מה קרה לנו ? כיצד הפכנו קהה חושים ופחות רגישים לזולת.
ואני שואלת היכן ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא.
לשאלתך השנייה:
אינני לוקחת חלק באירועים המתקיימים בבית שמש בחול המועד סוכות.
 



אלי בן משה

חג שמח לכל בית ישראל.
שאלה טובה שאלת שבה נקרית בידי ההזדמנות להציג את מוריי ואבני הדרך אשר סללו את דרכי בעת קריאת תורתם, פירושם ומשנתם הפילוסופית!
אשר על כן, הייתי בהחלט מזמין לאושפיזין בסוכתי את הרמב"ם (מורה נבוכים) ורבי יהודה הלוי (ספר הכוזרי).
וזאת, למרות ריחוקם מאתנו כ-820 שנה בערך.
מדוע דווקא הם? הם אשר האירו את עיניי באהבת האל, האדם והיקום. הם אלה שסללו דרך לאדם ונתיב לאמונה בה' על ידי משנתם וכתיבתם הפילוסופית וההלכתית גם, תוך מסע קסום במרחבי ההיגיון על בסיס תורת היחסות וחוק סיבה ומסובב!
כך השפיע הרמב'ם על קהל חסידיו, וכך גם השפיע רבי יהודה הלוי על מלך
כוזר, להאמין כי קיים בורא אחד לעולם, ואין מבלעדיותו אלא הוא הקדוש ברוך הוא! יחסם של שני גדולי הדור בזמנם, אל רעיון האמונה המוחלטת בבורא, הינו
מהגדולים והמרשימים ביותר מכל הזמנים, ולכן נאמר: "ממשה ועד משה
לא קם כמשה."
מוטיב האהבה היה קיים בכל כתביהם והשפיע רבות על בני האדם ועד היום.
העדר כפייה דתית, ניסוח והבנת הלוגיקה סביב קיומו של הבורא, עם שלל תיאורים מרשימים אודות היקום בו אנו חיים, עם כוחות הטבע החזקים לאין ערוך, ובשילובם של כל אלה תחת הרמוניה אחת, הם אלה אשר פתחו בפנינו צוהר לאמונה בבורא, ולמסקנה אחת כי אין יש מאין, ולכל נברא יש בורא, ולכל סובב יש מסובב! פילוסופי מידי? נכון. אבל זו האמת!
באשר להשתתפותי בטכסי החג בבית שמש, מפאת קוצר זמן לא מצאתי לנכון
להשתתף בשמחה זו או אחרת, אלא מלבד בשמחתם של כל התושבים  ובית ישראל בפרט. חג-שמח!





ראובן כהן

חג שמח.
 אושפזין בסוכות הינם אלו שקבעו לנו רבותינו הקדושים זצ"ל, ומחמת שהם קבעו על כך תפילות מיוחדות והזמנות רוחניות. בכל ערב ערב ע"מ להזמין את האושפיזין המיוחד לאותו ערב. אזי, מי אני שאחליט להזמין ולקבוע שיש לי אושפיזין אחר או בנוסף, הלוואי ואזכה שהאושפיזין שרבותינו קבעו יהיו מרוצים מהזמנתי, ולכן אינני נוהג להזמין אחרים.
מה בכ"ז כן? אני משתדל לקיים עוד משנה במסכת אבות "יהי ביתך בית ועד לחכמים" אני משתדל במהלך כל השנה להזמין תלמידי חכמים ולכבדם ולשמחם למען אזכה שבניי ובנותיי יראו איך מתנהגים יראי ה' וחושבי שמו וילמדו ממעשיהם.
 לגבי אירועים, כשהייתי חבר מועצה הייתי מחויב  כלפי הציבור והרבתי להסתובב באירועים שונים, היום כאדם פרטי, אני מנצל את החג יותר להיות במחיצת המשפחה וממלא את חוסרי העבר, דבר בעתו מה טוב. חג שמח ומאושר.