מתוך עבודת כהן גדול ביום הכיפורים:

"ולקח את שני השעירים והעמיד אותם לפני ה' פתח אוהל מועד. ונתן אהרון על שני השעירים גורלות, גורל אחד לה' וגורל אחד לעזאזל. והקריב אהרון את השעיר אשר עלה עליו הגורל לה' ועשהו חטאת. והשעיר אשר עלה עליו הגורל לעזאזל יעמד חי לפני ה' לכפר עליו, לשלח אותו לעזאזל המדברה" (ויקרא, ט"ז, ז'-י').

אנו ניגשים לבית המקדש, כותב הרב שמשון רפאל הירש זצ"ל  במאמר ליום הכיפורים (במעגלי שנה א', עמ' קי"ח). שני השעירים עומדים בפתח המקדש ופניהם כלפי ההיכל וקודש הקודשים. שניהם שווים במראה ובקומה, בכל! ובכל זאת מה שונה גורלם - גורל אחד לה' וגורל אחד לעזאזל.

והנה, הכהן הגדול טורף בקלפי ומעלה שני גורלות, ומעתה משתנה גורלם לחלוטין. השעיר לה' עולה לקרבן. דמו משמש לכפרה ולהקדשה. בכלי שרת הוא מובא אל קודש הקודשים, להזותו בין הבדים, על הפרוכת ועל מזבח הזהב. ואילו השעיר לעזאזל אינו קרבן. הוא "יעמד חי" - המלוא רוח החיים שבו נמסר השעיר לידי האיש הלוקחו לעזאזל. הלה מביאו אל המדבר, מעלהו עמו אל מרומי הצוק, הרחק מאוד מן הסכין שבה נשחט חברו השווה לו. שם, על פסגת הצוק עומד לו השעיר החי, כביכול בן חורין, ואינו רואה את המורד התלול אשר מאחוריו, כי גבו מופנה אליו. אך הנה הוא נדחף אחורנית והוא מתגלג ויורד...

האין אלו שתי הדרכים אשר ניתנו לאדם לבחירה? הקלפי לפנינו. עלינו לבחור בדרך שבתחילתה נראית קשה יותר, דורשת 'הקרבה' (מלשון 'קרבן'), אך היא מותירה את האדם במשכן ה' ומעניקה לו חיי נצח.

גמר חתימה טובה.

מתוך 'ותן חלקנו' שבהוצאת 'מאורות הדף היומי', כרך נ', תשרי תשע"ב, עמ' 90.

צילומים אלישע גדג' (רפי ביטון, מימין) ושוקי אזיאס (יצחק מאיר הלפגוט)

ובאווירת היום הקדוש, בצל הקורונה המאיימת, רגעים מוסיקליים מרגשים....

רפי ביטון - מנצח ומנהל מוסיקלי של התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד ומקהלת התפילות של ישראל – "קולות מן השמים" הקליט דואט משותף עם החזן המוערך בכל העולם – יצחק מאיר הלפגוט - שהגיע למצב שבין שמיים לארץ בשל מגפת הקורונה והספיק לאחר החלמתו להגיע לביקור קצר בארץ ממקום מושבו בארה"ב ולפני הסגר הצפוי בישראל בתקופת החגים.  
רפי ביטון אמון על הלחן ועל הטקסט של השיר החדש "אבינו אתה" - המשלב מספר פיוטים בתפילה למיגור הקורונה בתקופה מיוחדת זו לפני כניסת יום הכיפורים.
"אני זוכר את הרגע ששמעתי שהחזן הלפגוט בבית חולים עם קורונה, את התפילות להחלמתו.. זה היה הרגע שהמחיש לי את המציאות, העצים את הכאב על עולם בתי הכנסת והתפילות בציבור.. הלפגוט לא שר כרגע זה סמלי לקול התפילה שנדם... ברוך ה' הוא החלים, ובע"ה כולנו נראה את זה כחלום שעף" – מספר ביטון ומוסיף: "זה השיר שחותם את פרוייקט הקורונה, מבחינתי השיר הזה הוא תפילה אמיתית שהמגפה לא תמשיך אתנו יד ביד גם אל השנה החדשה. עד הקורונה הייתי מונח בעולם הקונצרטים בעולם הפרפורמנס והביצוע האקוסטי. הקורונה פתחה בפניי את עולם ההקלטות ותחום ההפקה המוסיקלית העכשווית. אמשיך להוציא חומרים אבל לא בצל קורונה, בתוכי אמונה חזקה שהגל שעצר את העולם יעבור מהר כמו שהוא בא.."

'אבינו אתה'/מלים

אבינו מנע מגפה מנחלתך, מלכנו שלח רפואה לחולי עמך
אבינו קרע רוע גזר דיננו,  עשה למענך מלכנו - אם לא למעננו.
.................
אבינו, אבינו אתה - חמול עלינו
אין לנו מלך אלא אתה ועל עוללינו 
רופא רחמן אתה - חמול על מעשיך
ותשמח, כי תהילתנו אתה 

מילים: רפי ביטון (שילוב פיוטי תפילה).
לחן: רפי ביטון.
הפקה מוסיקלית: ישי זולברג.  
מקהלה: סולני קולות מן השמים ע"ש שושנה זילברשטיין. 
מתן הדאיה, יהונתן בן עזרא, מוטי גרינבוים, אסף הראל.
עיבוד כלי קשת: אלכסנדר רזניק, רפי ביטון.
פסנתר: איתן סובול.
גיטרות ובס: נחמן הלביץ. 
מיקס ומאסטרינג: ארז כספי.
טכנאי הקלטה: חנוך מנלה.
אולפני "קולות מן השמים" בשיתוף עם מיכאל צי. 
ניהול בלעדי: שוקי אוזיאס

 

לינק להורדת השיר:

https://www.dropbox.com/sh/s1n4lc4kon2ik4h/AAAjluC3Friy_DTzTISM8Bx4a?dl=0