שאלת השבוע ברוח חודש אלול היא:
מהי אהבת חינם להבנתך ובהוויה האישית שלך?
אנו מקדמים בברכה את הצטרפותה של הגב' רחל בן זאב לפאנל כיכר העיר.


 
חנוך דרנגר

אהבת חינם היא בדיוק כמשמעה: התנהג אל האחר באהבה ובכבוד, כמו שהיית רוצה שינהגו בך.
כשבן אדם מגיע לאירוע השקה ומקבל מתנה כל שהיא  הוא לא בא בטענות על האיכות והטיב שלה למרות שהיא תהיה פגומה או לא איכותית, כי הוא קיבל אותה בחינם. כך גם צריך להיות באהבת הזולת, שתהיה אהבת חינם, למרות כל החסרונות ואי האיכות של האחר - לאהוב את כולם בכל מצב.
תמיד מתאים לחזק את מידת האהבה לכל יהודי, ובפרט בימים אלה כשאנו מתקרבים לשנה החדשה.
פשוט להרבות באהבת חינם. אבל לא בתור סיסמה בלבד, אלא בהכרה במעלתו שלכל אחד ואחד ולראות בשני את ה"אדם" שבו וככה יהיו לנו חיים טובים יותר בגוף וברוח.

 



דניאל גולדמן

למרות האמירה המפורסמת של הרב קוק שאהבת חינם דרושה לתת תיקון לשנאת חינם שבעקבותיה נהרס בית המקדש, אף פעם לא התחברתי אל הרעיון. נדמה לי שהיה זה הרב יהודה עמיטל, ראש ישיבת הר עציון, שאמר שאין אהבת חינם, כי יש תמיד סיבה לאהוב את השני. 
 
ובכל זאת אתייחס לרעיון. אני רוצה לקחת את המושג למקום הפרקטי ביותר מבחינתי. אהבה בין אנשים קלה כאשר יש חיבור עמוק בין שני אנשים שביניהם קשרי אמון ואמפתיה אישית. כמובן, יש אהבה של בעל ואישה, הורה וילד, מורה ותלמיד וחבר לחבר. כל עוד החיים הם על מי מנוחות אזי אין קושי לתחזק את האהבה. 
 
האתגר האמיתי מתחיל בזמן של קושי. חילוקי דעות, פגיעה רגשית, חוסר רגישות בין אנשים. גם ברמה הקהילתית או לאומית מסתדרים ואוהבים כאשר אין מחלוקת או לחילופין יש איום חיצוני שרובץ על כולם. באותו זמן האהבה והרעות היא פשוטה וברורה יחסית. 
 
מה היא אם כן אהבת חינם מבחינתי, כאשר יש חילוקי דעות עמוקים, מצב של פגיעה אישית, או איום בין קהילות ולא על כל הקהילות ביחד. אז נעלמת האהבה והאמפטיה, פתאום קל לחפש את הסיבה לשנאה ולכעס. הכי קל להתעלם מהחבר, למצוא דרך לא לדבר עם בן הזוג או להוציא תסכולים אחד על השני. 
 
זה בדיוק הזמן להתאמץ, כשאין כוח לאהוב, למצוא את נקודות הזכות הקטנות, לזכור שיש יחסים מעבר לכעס או לתקופות קשות. למצוא דרך לוותר מבלי להאמין שזה מראה על חולשה או חוסר עמוד שדרה. זוהי אהבת חינם, בזמן שדרושים כוחות עילאיים לאהוב וקל יותר לשנוא - זוהי אהבת חינם. 
 
רב בית הכנסת שלנו אמר לשליחי ציבור לתפילות החג שהכי חשוב להיות רצוי על הקהילה. הכוונה שאם שליח ציבור ניגש כאשר יש לו מחלוקת עם חבר קהילה זה יקשה על היכולת שלו לייצג את כלל הציבור. כך גם בחיי הציבור שלנו בעיר. עלינו למצוא את הכוחות לרצות את חברו, לא למרות חילוקי הדעות אלא דווקא בגללם, כי להיות "בסדר״ עם החבר׳ה שאיתם אנחנו מסכימים זה קל. 
 
יהי רצון שנצליח למצוא את הכוחות להיות רצויים אחד על השני, לא רק לקראת ראש השנה אלא כל השנה. 
 



אלי בן משה

שלום, אהבת חינם הינה הניגוד המוחלט של שנאת חינם, ומקורה במקרא כדיבר והציווי הראשוני של עשרת הדברות. רגש האהבה והסולחנות הינו מתנת אל
עליון. ומי שמיישם זאת יום ביומו כמי שנתברך על ידי האל שהתכונה הבולטת שבו היא אהבה, נתינה וסלחנות. עוד מקדמת דנא ועד היום מייחסים לאנשים שניחנו בתכונה זו את דמות הצדיק והישר אשר כל דרכיו יושר, אהבה ונתינה כלפי הזולת ואלוקיו.
גם תורת ישראל ותורת הקבלה מתייחסות באופן מעמיק ובולט כלפי מוטיב אהבת האדם ואלוקיו.
ברם, במציאות בה אנו חיים, מוטיב זה הולך ונשכח מדור לדור ומשנה לשנה,
וכאילו נשתכח ערך האהבה ובמקומו מופיעה השנאה, הקנאה, הטמטום והבערות.
אנו חיים כיום בעיצומו של העידן המודרני אשר מכחיד ומשמיד כל חלקה
טובה בעולמינו הזך והטהור, ומטמא את נפש האדם עד כדי איבוד צלמו ודמותו לדעת. המושג אהבת חינם אמנם קיים בליבותיהם ובנפשם של חלק מבני האדם, אך נמצאים הם בדעת מיעוט ביחס לכלל האנשים בארץ ובעולם.
אהבת חינם הינו תנאי הכרחי לכריתת ברית בינינו לבין האלוקים, שאילולא כן
פעולת יחסי הגומלין בינינו לבינו מופרט ומטבע הדברים גורמת להרס וחורבן
טוטאלי הן בעולם מצד איתני הטבע הן בין האדם לחברו.
גם תורת היחסות של אלברט איינשטיין מתבססת על יסוד "הקוונטים" האחד והיחיד, שרק באהבה ובאמונה מוחלטת ניתן יהיה לשמר את עולמינו זה המופלא, תחת הרמוניקה אחת ונגון אחד.
ולכן, אם נשים לב שהרי האהבה היא מקרבת לבבות והשנאה יוצרת את ההיפך מכך. אז מדוע אהבת חינם ולא אהבה בלבד?
הואיל ואהבה אמיתית היוצאת מהלב הינה ללא כל תנאי ושלא על מנת לקבל
משהו בתמורתה, אם כך, יוצא מכאן איפה, שעלינו לעשות מידי יום ביומו ולהשתדל שאם כבר נחטא, אז שנחטא באהבת חינם ולא בשנאה, ויהיו מעשינו אלה לשם שמיים. 
חברים וקוראים נכבדים, בעיצומו של חודש הרחמים והסליחות ובהזדמנות זו, אבקש את סליחת כל מי שפגעתי בו במתכוון ושלא במתכוון, ובאותה נשימה
אאחל לכם מכל לב שתבוא השמחה על ליבכם, וסליחה וכפרה מאת ה' יתברך בורא שמיים וארץ.
שבת שלום ומלאת אהבה!!



רחל בן זאב

אהבת חינם הינו מושג חדש בעולם המושגים היהודיים והופכי למושג שנאת חינם המוזכר בתלמוד כסיבה לחורבן בית שני. את המושג חידש הרב קוק והוא מופיע בספרו "אורות הקודש".
 אהבת חינם בהוויה האישית שלי היא להכיל את השונה, לתת מקום לשיח למגוון דעות גם דעות שאני חולקת עליהן. לגלות חמלה כלפי בני אדם ובעלי חיים באשר הם, לאהוב ללא תנאי. אני נזהרת בכבודו של כל אדם.
חסידי ברסלב מפיצים את הסיסמה "אהבת חינם טוב לעולם".




ראובן כהן

אהבת חינם לפי הבנתי היא לא יותר מהמילים הכ"כ פשוטות "אהבת חינם", אז למה הנושא הזה כ"כ מדובר. הסיבה לדעתי, ככל שפשוט כ"כ להבין את המילים היפות הללו כך קשה ליישם אותן. בואו נחשוב רגע, הרי אין מצב שאדם ישקיע משהו על דבר שהוא לא אוהב וזה יכול להיות כל דבר. ניקח לדוגמה שף שמחליט להמציא מתכון שלא היה ולא נברא עד כה, הוא משקיע את כל כולו ומתאמץ בלי סוף, והנה יצא מתכון עולמי, מצד אחד, הוא השקיע את כל אהבתו במתכון הזה ומצד שני היה ברור לו שרוב הסיכויים שאם המתכון מצליח הוא ירוץ חזק באולמות ואירועים ואנשים לא יפסיקו להלל אותו, וכי מה נצפה ממנו שיעבוד כמו רובוט? לא, אנחנו מצפים שישקיע את נשמתו במתכון ע"מ שנהנה ונחזיר לו את הערכתנו, אבל מה נעשה שכן נאמר "חינם" ז"א שכן, השף אמור לעבוד בדיוק כמו המיקסר שטוחן לנו את האוכל ואנו לא מפסיקים להתענג מהמרקם ומשבחים את המכשיר שמוציא אוכל ומרקמים כאלו, וכי את המיקסר זה מעניין, הוא שומע,  הוא מצפה למילה טובה? ברור שלא, אבל מה נעשה שבדיוק כך מבקשים מאיתנו לאהוב את השני ללא שום ציפיה?
אבל הכי קשה, הרי כתוב "ואהבת לרעך כמוך" ותסלחו לי זה ממש לא חינם, הרי זה שאדם אוהב את עצמו זה כי הוא יודע ומכיר את היכולות שלו ויודע מה הוא רוצה מעצמו וכך מתקדם וממילא כשהוא מכיר חבר בראש שלו שזורם איתו הוא אוהב אותו כי הוא רואה בו את עצמו ואיך יבקשו מאיתנו "אהבת חינם כשזה ברור שזה ממש לא כך.
אני חושב אחרת לגמרי. ואהבת לרעך כמוך זה על רעך -חברך, אהבת חינם המושג הזה בכלל קשור לכל אדם אחר מישראל פרט לחבריך ואסביר: את חברך לא מצופה שתאהב בלי ציפיות כי כך נברא העולם שאחד משלים את השני וממילא כשאתה מעניק לחבר אתה מצפה ממנו לתגמול כזה או אחר, אבל כשמדובר בסתם אדם מישראל אתה צריך לתת ולהעניק לו את מבוקשו עם כל האהבה כמו לחבר שלך, אבל שיהיה ברור שזה בלי ציפיות אלא נטו כי יש יהודי שזקוק לך עכשיו, ואכן זה מאוד קשה אבל זה מה שביקשונו והורונו רבותינו.
 
בהזדמנות זו אודה למערכת שמשטנט על הפאנל היפה והמכובד הזה וברצוני לאחל לכל בית ישראל שנה טובה ומבורכת.
 



עו"ד רינה הולנדר
 
אהבת חינם הינה אהבה לזולת מבלי שהיא תלויה בדבר. אהבת חינם אין פירושה, טשטוש ההבדלים הקיימים בין אדם לרעהו, או צמצום המחלוקות, אלא אדרבא - לאהוב דווקא את אלו השונים ממך ואת אלו אשר אין לך איתם שפה משותפת. הרי קל לאדם לאהוב את מי שדומה לו או את מי שמקורב אליו. אך הרבה יותר קשה לאהוב אדם אשר אינך מסכים עם דרכו.
כאשר היהדות רואה באהבת חינם את אחד מאבני היסוד לקיום החברה, היא רואה לנגד עיניה מצב בו יש אינסוף גוונים ודעות בקרב בני ישראל, ולמרות השונות הגדולה- כולם אוהבים זה את זה מעצם היותם שייכים לאותו העם.
מה שניתן ללמוד מהביטוי אהבת חינם ומהפירושים שניתנו לו על ידי חז"ל, הוא דווקא החיוב שהיהדות רואה בכך שישנן קבוצות שונות בעם, מגוון דעות, ובכל זאת כולם מצליחים לחיות בהרמוניה.
מתוך אהבת החינם, ניתן להגיע גם לאחדות. אחדות איננה אחידות. בכדי להיות מאוחדים, אין אנו חייבים להיות אחידים- כלומר דומים. האחדות האמיתית הינה דווקא בין שונים, שהרי אין כל בעיה להתאחד עם מי שדומה לנו, והאתגר האמיתי הינו להיות מאוחד, כקבוצה אחת, דווקא עם מי ששונה מאיתנו.
בכך מצאנו שאהבת חינם ואחדות קשורים זה בזה ונושאים מאפיינים דומים.
לקראת ראש השנה, ובימי חודש אלול, אני מאחלת לנוף תושבי העיר בית שמש, ריבוי אהבת חינם בעיר. גם כאשר אנחנו ביריבות פוליטית והשקפתית, עלינו לזכור שמי שעומד בצד השני של מתרס הוויכוח הוא גם יהודי, גם בן אדם עם רגשות וגם אם נחלוק עליו, וגם אם נתווכח עמו- בשורה התחתונה כולנו חולקים את אותה האדמה וכולנו מאותו העם.
לצערנו בשנה האחרונה היינו עדים לשנאת חינם רבה פה בעיר, ופילוגים קשים אשר לעיתים נדמה כי לא יהיה ניתן לתקנם. הלוואי וכפי ש"הצטיינה" העיר בית שמש בשנאת חינם, כך בשנה הבאה תהיה שנה בה ירבו אהבת החינם והאחדות.
ואסיים בדברי הרב קוק זצ"ל: "ואם נחרבנו, ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חנם, נשוב להבנות והעולם עמנו יבנה, על ידי אהבת חנם" (אורות הקודש ג )



מתי גרינפלד

בשבוע שעבר כתבתי כאן את דבריו הנפלאים של רבי אלימלך מליזענסק: "אדרבה תן בליבנו שנראה כל אחד מעלת חברינו ולא חסרונם".
אני חושב שזוהי מהות אהבת חינם. לראות את הטוב שיש בכל אחד. את הנקודות החזקות שלו. כי לכל אחד יש חוזקות, יש תכונות טובות. לא תמיד אנחנו מבחינים בכך, לפעמים צדדים אחרים באישיותו מסתירים את הנקודות הללו. אולם אם נתאמץ קצת נוכל לראות שבכל אחד מאיתנו יש צדדים חיובים.
אם נגיע לתובנה הזאת שנראה כל אחד את "מעלת חברינו" נוכל להגיע בקלות לאהבת חינם. כל החיים שלנו יראו אחרת כי אם אנחנו מקרינים אהבה היא חוזרת אלינו מכולם.
בפרוס השנה החדשה אני מאחל לכל קוראינו שנה טובה ומתוקה, שנת שלום אהבה ואחווה בין כל הפלגים בעיר שראה ונרצה כל אחד בטובתו של חברו.