בשבוע שעבר התבשרנו על מעשי וונדליזם בקרב שני ארגונים 'עזרת אחים' ו'למען אחי'. מיותר לציין את פועלם הגדול למען התושבים בעיר ובימי המלחמה למען החיילים הלוחמים בדרום.

אשמח לשמוע את דעתך על תרומת הארגונים אם אתה מודע להם וכיצד לדעתך צריך לטפל בעניין ברמה העירונית ובכלל?
 


ראובן כהן


את פועלם החיובי של שני הארגונים כאחד כולם מכירים ואין צורך להאריך בזה.
את פועלם השלילי של מבצעי הוונדליזם כולם מכירים ואין להאריך בזה.
ברמה העירונית אין לנו מה לעשות פרט מלהוקיע אותם מתוכנו, ברמה החוקית יש לדרוש שהמשטרה תבצע את המוטל עליה עד תום.




אלי בן משה


שלום. לא ששמעתי על כך, אם כי ניתן לברך ארגונים אלה אשר עשו עושים ועוד יעשו למען החיילים בפרט וכלל האוכלוסייה בכלל. ואנדליזם ?! לא בבית ספרי, לא מצד זה ולא מצד האחר. אינני מוצא שום סיבה הנראית לעין לביצוע ואנדליזם מכל סוג ומקרה. אנו חברה תרבותית מודרנית ונאורה ותופעות כגון אלה עלינו להוקיע ומיד.
לדאבוננו ניכר לראות עלייה בשנים האחרונות לנוכח מקרי אלימות וונדליזם הפושטים ברחבי הארץ ובעולם בכלל.
אני תולה את העניין בכניסתנו אל העידן המודרני ובמתירנות אשר הביא אתו. אם זה החל דרך המדיה והתקשורת וכלה בפתיחות ובחשיפתנו לרשתות האינטרנטיות החברתיות, אשר פגעו נואשות בפרטיות של האדם, ובערכיו שהראשון מבניהם הינו ערך עליון ונאצל והוא קודש הפרט.
המשפט : "סוף מעשה במחשבה תחילה" מזמן פשה מן העולם, ומותיר אחריו שובל של דמים ודינים הבאים עלינו מידי יום ביומו ומרסקים את החברה בישראל ובעולם כולו.
מספיק להציץ בתמונות וסרטונים המועלים לפייסבוק מכדי להבין כי הגענו אל הקצה, ועומדים אנו בפתחו של תהום!
מכל מקום, אין לי עניין להמשיך ולהרחיב בנושא, וזאת מפאת קוצר הדף העומד לרשותי, למרות שיש לי עוד הרבה מה לומר. ברם אני מניח כי מי שקורא את דברי אלו מבין היטב ואף מזדהה עם כתיבתי ויודע את המשכם של הדברים.
אשר על כן, אמליץ אני בכל פה לעיריית בית שמש, לעשות הכול למען שינוי סגנון השיג והשיח בעירנו, ובמיוחד בין כותלה. העיר בית שמש ברוכה באנשים חמים וטובים, יוצרים, אנשי רוח וספרות וטוב
יהיה אם נלמד ולו קמצוץ מתרבותם. שבת שלום!




עו"ד רינה הולנדר


בתחילת דבריי אשלח ברכת רפואה שלמה לפצועי מבצע צוק איתן.
שני הארגונים, 'עזרת אחים' ו'למען אחיי', הינם ארגוני חסד ייחודיים, כל אחד בתחומו אשר המשותף להם הוא שמאחורי כל אחד מהם עומד איש אחד, אשר קם והרגיש כי יש צורך אותו יש למלא- ופשוט קם ועשה מעשה והקים ארגון לתפארת. לא ניתן לדמיין את בית שמש ללא למען אחיי וללא עזרת אחים. ארגונים אלו פועלים במשך כל ימות השנה, אך הם הובאו לתודעת הציבור ביתר שאת גם עכשיו, בשל תרומתם הייחודית למאמץ המלחמתי.
כל אחד ממייסדי הארגונים האלו ראוי לתואר יקיר העיר ואף יותר מכך. בית שמש צריכה להיות גאה שיש בקרבה אנשי חסד כל כך מדהימים.
והנה ראו זה פלא- דווקא שני הארגונים בהם כל עיר הייתה מתפארת, זוכים להתנכלויות חוזרות ונשנות הן מצד גורמים פוליטיים  והן מצד גורמים קיצוניים. בשבוע שעבר היינו עדים להשחתת משרדיו של ארגון עזרת אחים כאשר כל "פשעו"- סיוע לחיילים הלוחמים בחזית. ואילו ארגון למען אחיי סובל שנים רבות מהתעלמות הדרגים העירוניים והציבור החרדי בכל הקשור למתן תרומות, למרות שבפועל בצד של מקבלי השירות- דווקא ציבורים אלו הם הנהנים העיקריים מהשירות. עיריית בית שמש משתמשת בארגון למען אחי כזרועה הארוכה של מחלקת הרווחה. כאשר בעירייה יש עומס פניות- פונים נשלחים ללמען אחי. ובכל זאת, חלקה של למען אחיי בקבלת תקציבים מהעירייה (כספים הניתנים על ידי העירייה לכל ארגון חסד)- מקופח.
מצופה מהעירייה, כי תעשה הכול בכדי להעצים שני ארגונים נהדרים אלו. אני פונה מפה למשה אבוטבול- היינו רוצים לשמוע מפיך גינוי חריף להתנכלויות מהם סבל ר' קאפ השבוע. אך לא די בגינויים, יש צורך במעשים. ניתן לעשות הרבה בכדי למנוע את ההתנכלות. הצבת מצלמות אבטחה, למשל או דרישה מהמשטרה לפעול נגד מבצעי הוונדליזם. אם משה אבוטבול הגיש תלונה נגד תושבי עירו בגין הודעות בפייסבוק, האם אין ללמוד מכך בקל וחומר שעליו לרוץ ולהגיש תלונה נגד תושבי עירו בשל וונדליזם ואיומים? זה המינימום שהוא יכול לעשות, ושתיקה בעניין זה- היא כתמיכה בפושעים.
אני מוצאת עצמי חוזרת מדי שבוע על אותה אמרה- ואחזור עליה גם עכשיו- אין כמו תושבי בית שמש. אכפתיים, אנשי חסד ונדיבים. מקווה שהנהגת העיר תפעל בכדי שהתושבים יוכלו להמשיך בפועלם הטוב..




דניאל גולדמן


אני גאה לומר שגם הרב אברהם לונטל וגם הרב אברהם קאפ נמנים על מעגל החברים שלי. המשותף ביניהם זו מסירות מוחלטת למען הכלל וללא אבחנה מי הבא לקבל עזרה. מבחינתם הם רואים בכל אדם צלם אלוקי ומבינים שאם יש צורך חייבים לעזור. גם בשגרה וגם בעתות חירום! כתבתי בשבוע שעבר על נושא האלימות על רקע אידיאולוגי, הייתי אומר אפילו פשעי שנאה. אני חוזר ומדגיש שזה לא רק עניין פלילי אלא, תופעה חמורה שיש לנו כחברה וחובה ויכולת להשפיע עליה. גם שבוע אחרי מעשי האלימות כנגד 'עזרת אחים' והמילואימניק גורמים עלומים מפיצים מודעות רחוב רבות שמתייחסות בצורה פוגענית ואלימה כנגד אלה ששוקלים להתנדב למשמר אזרחי. שאלתי עסקן חרדי מרכזי איך הוא יכול לחיות עם זה בשלום והוא ענה שזה עניין חרדי פנימי. הקשיתי והוספתי שרבנים חרדיים חתמו על פסק הלכה נגד הצטרפות למשמר האזרחי ושזה פוגע כאשר משתמשים במילים כמו סרטן, חרד"ק ועוד. שוב ענה לי שאלה שחתמו על הפסק כמובן אינם מסכימים לאלימות מילולית, אבל בלשון המעטה זה תירוץ קלוש. לצערי זה אותם גורמים קיצוניים שמפעילים את הקמפיינים האלימים כנגד המשמר האזרחי וגם תוקפים את החיילים ועזרת אחים. ולכן יש חוט שמחבר בין הדברים.
מנהיגי הציבור החרדי חייבים להתעורר לעובדה שהכשר, אפילו עקיף, מצדם אינו יכול להיות מקובל בחברה נורמטיבית. זה כשל מוסרי חמור ואינו יכול לעלות בקנה אחד עם התפיסה הדתית בכלל והחרדית בפרט. להם ולנו אויב משותף - אלימות וגזענות. עד שהם יראו בנו שותפים למאבק הם (וגם אנחנו) נמשיך לסבול מקומץ בריונים שפעם פועלים בחסות משמרת צניעות כזאת או אחרת או האתרא קדישא, ופעם פועלים כנגד חיילים או 'עזרת אחים'.
אני חוזר ומדגיש – לחברה החרדית כלים חברתיים חזקים ביותר למגר: מניעת שידוך, מקום במוסדות החינוך, עלייה לתורה, או בכלל כניסה לבית הכנסת או בית המדרש. אם ירצו, יעשו, ואם לאו, סימן שלא באמת רוצים. בצבא לימדו אותנו "אין לא יכול, יש לא רוצה!"
בשולי הדברים אני חייב לשתף אתכם בהחלטה שלי השבוע ללכת להלוויית אברהם וולאס הי"ד, שנרצח ע"י מחבל. יש מי שישאל איך הלכת למקום שמטיפים כנגד מדינת ישראל (גם בהספדים עצמם). וואלס נרצח בגלל שהוא יהודי. כמו שהמחבלים לא עושים אבחנה בין יהודי ליהודי, חייבים אנו להראות שגם אנחנו לא מבחינים! ביומיום יש לנו חילוקי דעות נוקבים, אבל בשעה שיהודי נרצח, פשוט בגלל שהוא יהודי, כל ההבדלים אינם רלוונטיים.