ראיון עם הילה טימור-אשור חילונית, בימאית סרטים משריגים וחיה זיסוביץ' חרדית מרמב"ש, מנהלת רשת בתי ספר ברחבי רוסיה - על סרטים ומה שביניהם. לילה לפני הראיון עם הילה וחיה צפיתי בסרטים שהפיקו ונשלחו אליי. חלק מהנשים החרדיות והחילוניות הן חברות אישיות שלי 'ממועצת נשים'. הסרטים הרגישו לי כאילו התפרצו בסערה ל'דלת פתוחה' עקב הסוגיות הבוערות בחברה הישראלית ככלל ובבית שמש בפרט, ולאור הבחירות החוזרות שהתקיימו בבית שמש בחודש שעבר שעוררו שאלות רבות ופתוחות בכל אחד ואחת מאיתנו.

חיה והילה הקימו קבוצת דיאלוג בין נשים מבית שמש ומטה יהודה, חילוניות וחרדיות. דיאלוג מעניין שהתוצרים שלו הולידו סרטים מרגשים, ומעל לסרטים - חברויות אישיות, הכרת השונה וסובלנות בין מגדרים.

הילה, 44, חילונית, נשואה + 2, הגיעה ביחד עם בעלה לישוב שריגים לפני 15 שנה מירושלים. בוגרת ביה"ס 'סם שפיגל' לצילום, בימוי וקולנוע. בימאית, מחנכת לקולנוע באמצעות קולנוע ומפיקה עצמאית של סרטים דוקומנטריים.

חיה, 36, חרדית, נשואה + 9, תושבת רמב"ש, הגיעה ביחד עם אחותה ובעלה לפני כ- 15 שנה מירושלים. מנהלת רשת של 14 בתי ספר ברחבי רוסיה!! לא מובן מאליו שאישה חילונית וחרדית חברות כל כך טובות ומשלימות האחת את השנייה ושותפות לפרויקט קירוב לבבות באמצעות קולנוע. לכאורה השונה גדול מהמחבר? להלן הראיון.

כיצד הכרתן?

חיה – "בעלה של הילה רופא כירורג והוא טיפל באחד מהילדים שלנו, הזמנו אותם לבוא להתארח אצלנו והם באו בשמחה. הפכנו מהר מאוד לחברים טובים וגם ילדינו, אנחנו מתראים הרבה עם המשפחות.
הילה – "החברות המשפחתית יצרה בתחילה מצבים מעט מצחיקים מאחר ואנו מגיעים מרקעים שונים, אך עם הזמן כולנו הבנו שיש בין שחור ללבן סקאלת צבעים אפורים רחבה ביותר שיוצרת כל הזמן ניואנסים מעצימים. החשוב ביותר הוא כיבוד הצד האחר. כשהילדים מתארחים אנחנו נוהגים לפי כל הכללים המקובלים וסומכים האחת על השנייה."
חיה – לדוגמא: בפעם הראשונה שהם באו אלינו לארוחת ערב החלטתי שלא להגיש לחם בכדי לא להיכנס לעניין ברכת המזון ובכך נחסוך לכולנו 'פאדיחות'. הסתבר כי בעלה של טימור הכין את הילדים לעניין נטילת הידיים, רק שלא היה לחם בארוחה.."
הילה – "ערכנו לביתי בת מצווה בשבת למשפחה וחברים. לחיה, משפחתה וחברים שלנו מהאגף הדתי ערכנו בנוסף מיני עליה לתורה ביום חול כמובן. הזמנו קייטרינג מהדרין לפי כל הכללים. חיה הייתה אחראית על הלחמניות. אני ארגנתי כלי מיוחד לנטילת ידיים ובסוף הסתבר כי חיה הביאה לחמניות מזונות (שלא נדרש לנטול..)."


 
הילה: "שכל אחד ייקח אחריות אישית על עצמו, משפחתו והרחוב שלו. שלא יגיד "הוא עשה" אלא יחשוב מה הוא יכול לעשות"
 
היכן עלה הצורך בהקמת קבוצת דיאלוג באמצעות הפקת סרטים?

הילה – "במסגרת החברות בינינו, עלו כל הזמן שאלות על יחסי חילוניים – חרדים. ואז קרה אירוע היריקה המכונן בבית שמש שגרם לסערה בכל הארץ. אמרתי לחיה שקולות הרבנים לא נשמעים, היכן הם ועשייתם? הזמנתי את חיה כטריגר להפגנה הגדולה שנערכה בבית שמש, ויאמר לזכותה שהיא הרימה את הכפפה והגיעה יחד איתי. שתינו התאכזבנו מאוד מההפגנה. היא הייתה מאוד פוליטית, אנטי חרדית ולא ייצגה אג'נדה כיצד לחיות בשלום.."
חיה – "אני מאוד אוהבת את בית שמש, חלק מהרעיון של לבוא לגור כאן היה חיי קהילה ועיר מעורבת. הילדים שלי לומדים במסגרות חינוכיות טובות, יש להם ולנו הרבה חברים. יש בעיר דברים ייחודיים, ועד לפני שנתיים הייתה אווירה ידידותית בין ועם כל המגזרים. ומאז הדברים השתנו דבר שמעיב עליי מאוד."
לאחר השתתפותן בהפגנה שהשפיעה על שתיהן, התגבש הרעיון שצריך לעשות מעשה,  הן הגישו בקשה לשותפות 2000, למימון המיזם לעשיית סרטים בין נשים חרדיות לחילוניות. בשותפות 2000 חיבקו את המיזם החשוב ומימנו אותו.
חיה והילה הפיצו את הרעיון בחוגים שונים וערכו "שיחות התאמה" לנשים שהגיעו משני המגזרים. הקריטריון החשוב במיזם הוא קו ברור בזהות הדתית. (למשל נשים שחוזרות בתשובה פחות מתאימות).  
הילה – " סרטים זה כלי לממש חלומות ולשרת מציאות, זה מה שאני יודעת לעשות. אני לא מאמינה בדיבורים כשאתה יוצא לדיאלוג. כשאנשים מנהלים דיאלוג סביב שולחן הדבר שיוצא הוא הקצנה בין הצדדים. עשיית סרטים היא דרך משותפת להגיע לחיבור והקשבה אמיתית תוך כדי מציאת המשותף הרחב. הסדנא היא מקום שבו ניתן לדבר על הכול, המשתתפות חייבות להקשיב אחת לשנייה, דבר שיצר ניסים. הרעיון של עשיית סרטים יחד הוא שהכול נעשה בשיתוף מבחירת רעיון הסרט תוך התחשבות במורכבויות. הדינאמיקה בין הנשים יצרה הקשבה והיכרות מעמיקה של אחד על אחד וחברויות מדהימות."
חיה – "כשהתחלנו להפיץ במעגלי ההיכרות שלנו ובתפוצת מיילים לקבוצות שונות את רעיון עשיית הסרטים המשותפת, כל אחת מאיתנו חשבה שלא נצליח לגייס נשים למיזם והדהימה אותנו ההיענות הגדולה. הרעיון הוא שבמשך 3 חודשים אנחנו נפגשות פעם בשבוע במרכז בשריגים ושם אנחנו עובדות. הקבוצה הראשונה  יצרה 4 סרטים. הסרט הראשון 'נשים נהדרות' הוא סרט שליווה את תהליך העבודה של הקבוצה כקבוצה רחבה. במקביל הקבוצה התחלקה לקבוצות קטנות שיצרו סרטים נוספים. לפני כחצי שנה הילה ואני פתחנו קבוצה נוספת של 22 נשים נוספות ואנו בעיצומו של תהליך הפקת סרטים – זו חוויה מדהימה."


 
חיה: " בתקופה האחרונה הפכה בית שמש לזירה מדממת ופצועה"
  
לפי ניסיונכן במיזם ובהנחה שתביאו את שאלת גיוס החרדים למשתתפות מה להערכתכן תהיה הדינאמיקה בקבוצה, שסע או שיוסכם לא להסכים?

הילה – "אנחנו לא מביאות שאלות לפרויקט. הן עולות מהנושאים שמטרידים את המשתתפות ומהרעיונות לסרטים. שאלת הגיוס עלתה הרבה פעמים בפורומים שונים, בעיקר פרטיים (בין חברה אחת לשנייה), בתהליך הפקה של הסרטים ובהקרנות שאנו עושות לסרטים בפני קהלים שונים. ברור שהדיון מאוד טעון לשני הצדדים וגם כואב. אבל כשמנהלים דיון בין אנשים אוהבים, זה דיון בתוך המשפחה. הדיון מאפשר לשמוע את הנימוקים של הצד השני, להכיר אותם ולהעמיק את הנושא. כשכל צד בטוח שמשנתו היא הנכונה. חשוב להכיר את הטיעונים ואת עולם הערכים ממנה צמחה המשנה המנוגדת, זה מאפשר להעמיק את ההכרות ולהבין את המורכבות."
חיה – "ברור שהקשר שנוצר בין המשתתפות יגיע לכדי הבנה והן יסכימו לא להסכים. זהו נושא סבוך ואינו חד משמעי בכל מקרה. הנושא נידון ויצא לפועל ברמה הלאומית - פוליטית שקשה מאוד לפתור במסגרת קטנה כמו קבוצה. חבל לי ברמה האישית שזו התוצאה. "

האם תוך כדי עבודה על הסרטים נוצר איזה שסע בין המשתתפות?

הילה – "היו 2 פיקים מרכזיים. ערכנו 'תרגיל טקסטים' בין המשתתפות על השאלה מי הוא יהודי? והחלו דיונים סוערים סביב השאלה וזה נסחף לפוליטיקה עד כדי כך שבתום המפגש לא היה ברור לי ולחיה אם נמשיך את העבודה המשותפת עם הקבוצה, ואיך שהוא כולן הגיעו למפגש הבא וזה זרם. בהפקה של סרט יש את התוצר הסופי בסופו ניתן לראות את המוצר מוגמר. חלק מהנשים אמרו שזה לא מייצג אותן, חלקן ראו עצמן ולא האמינו שזה מה שהן אמרו תוך כדי עשייה."
אחת הקבוצות ערכה סרט, החברה החילונית הצטלמה בגופיה מינימליסטית, לאחר שהיא ראתה את הסרט היא ביקשה לשנות את הצילום והתלבשה צנוע יותר, ועשתה זאת בגלל חברתה החרדית שותפתה לסרט (שזה כנראה הפריע לה אבל היא לא אמרה זאת), זה היופי בעבודה המשותפת הדברים 'נסגרים' ברמה הפשוטה."
חיה – אני רואה בזה משהו כל כך יפה ומתחשב. זו המטרה לכבד את רצון האחר מתוך אהבה והרבה סובלנות."
 
כיצד אתן רואות כל אחת בדרכה את השסע שנוצר בין האוכלוסיות בבית שמש, וכיצד יהיה ניתן לאחות אותו אם בכלל?

חיה - "השסע כואב ומאכזב מאוד. בית שמש הייתה סמל ודוגמא לעיר מעורבת שכולם חיים ביחד ביחסי שכנות נפלאים. בתקופה האחרונה הפכה בית שמש לזירה מדממת ופצועה. כולם חייבים להתעשת ולדאוג לסביבה הקרובה לחיים משותפים בהרמוניה וכבוד."
הילה – "שכל אחד ייקח אחריות אישית על עצמו, משפחתו והרחוב שלו. שלא יגיד "הוא עשה" אלא יחשוב מה הוא יכול לעשות.  אני אמנם חילונית, אבל  אדם מאמין, אני מאמינה שהאחדות תגיע אבל בצורה לא רציונאלית, אלא תוצאה של הרבה כוונות ומעשים טובים."
 
מה למדתן האחת מהשנייה כחלק מתפיסת עולם ובכלל לחיים?

חיה – "המון..,  אני עדיין לומדת מהילה כל הזמן. היכולת שלה לראות דברים ולנתח בהגיון וקור רוח. הכוח שלה להוביל פרויקטים ורעיונות לידי ביצוע."
הילה – "למדתי המון ואני לומדת כל יום מחדש.., אני חייבת לציין שהשלווה של חיה היא משהו שכל בודהה רק יכול להתקנא בו!!  זו שלווה מאוד עוצמתית שיכולה להזיז הרים ולנהל בית עם תשעה ילדים ביד קשורה לאחור..."
 
מה ייחשב בעיניכן כהצלחת המיזם?

חיה – "אחת ההצלחות בעיני זה כשאישה מסתכלת אחורה על משפט שאמרה או דרך חשיבתה לפני היכרות הקבוצה והשינוי שנעשה בעקבות ההשתתפות בה."
הילה – "הצלחת הפרויקט היא שקבוצת הנהדרות  בבית שמש ומטה יהודה (אי אפשר להחריג את מטה יהודה מהקונפליקט) תגדל ותיצור  מציאות חדשה של אחדות וקבלת האחר באהבה."
 
מה החלום שלך כחלק מדיאלוג?

חיה – "החלום האופטימי שייווצרו עוד ועוד קבוצות שכאלה בתחומי החיים ועם ישראל יחיה בשלום ואהבה."
הילה – "שנחיה כעם אחד ומאוחד בצורה הכי פשוטה."



הסרטים שהילה וחיה יצרו עם הקבוצה הראשונה: 'נשים נהדרות', 'סיפורי סבתא',  'בין אישה לאישה ובין אישה למקום' ו'למעלה ממך', מוקרנים בחוגי בית לקהלים שונים (נשים או מעורב בהתאם לקהל היעד). מטרת ההקרנות היא לחשוף את הציבור לרעיון ולעשייה בכדי ליצור דיאלוג והכרות ברוח חדשה ובעיקר כחומר למחשבה שאפשר וניתן גם אחרת.
את ההקרנות ניתן לתאם בטלפון – 050-6331247.

הילה וחיה שתי נשים הן דוגמא טובה לנשים קרייריסטיות וחזקות שעוצמתן ניכרת בפשטות ובשקט של השתיים ובמקביל, מבחן התוצאה מראה על עשייה ברוכה והישגים של כל אחת בדרכה. קשה שלא להשוות בין השתיים החל מהרקע, סגנון החיים, תעסוקה וכלה בתפיסת העולם. ובכל זאת מסתבר, כי המחבר ביניהן גדול יותר מהמפריד. סוד הקסם האוניברסאלי שנכון בכל יום, בכל תחום ובכל מערכת יחסים כי אהבה וסובלנות הם ערובה להצלחה תמיד.