הישג אדיר לנבחרת הרובוטיקה של תיכון אור שזכתה השבוע בשלושה גביעים בתחרות ה-FLL האזורית ועלתה לשלב הגמר הארצי שייערך בחודש הבא בהיכל נוקיה * תלמידי כיתות ז' עד ט' זכו בגביע האליפות, גביע על ביצועי הרובוט וגביע מחקר * דדון: "עידוד המצוינות בתיכון אור -מודל לחיקוי"
 
משה דדון: "בית הספר צובר פרסים ארציים והישגים במגוון תחומי החיים ובהם מדע, רובוטיקה וחלל לצד הטמעת ערכים חברתיים. ההישגים הרבים של בית הספר הפכו אותו למוקד משיכה עבור תלמידים  מהאזור כולו"
 
המנהלת עידית ניב: "יש כאן למידה משמעותית של התלמידים שחוקרים ומציעים פתרונות לעולם טוב יותר. כעת אנחנו מחזיקים אצבעות להצלחת התלמידים בתחרות הגמר"
 
נבחרת הרובוטיקה של בית החינוך השש שנתי תיכון צומח 'אור' במטה יהודה עשתה זאת שוב, ובגדול: חברי הנבחרת, תלמידי כיתות ז' עד ט', זכו בשלושה גביעים בתחרות ה-FLL שנערכה השבוע במודיעין בהשתתפות 25 בתי ספר מכל רחבי הארץ. הנבחרת קטפה את גביע האליפות, מקום שני בתחרות הגביע על ביצועי הרובוט וגביע על מחקר. את הגביעים קטפו קבוצת הבוגרים (כיתות ח'-ט') וקבוצת הצעירים (כיתות ז'). זכיית הנבחרת בתחרות האזורית המקדימה העלתה את בית הספר לשלב הגמר הארצי שייערך בהיכל נוקיה בחודש הבא.
 
ביום ראשון (9 בפברואר) השתתפה נבחרת ה-FLL של בית החינוך 'אור' בתחרות האזורית של ה-FLL, תחרות שמטרתה להכין את הדור הבא של החוקרים והממציאים ולקרב תלמידים לעולם המדע והטכנולוגיה. מדי שנה מוגדר נושא שנתי שבו עוסק האתגר עימו מתמודדים התלמידים המשתתפים בפעילות, והשנה נבחר הנושא של אסונות טבע.
 
 
 
בית הספר משתתף בתוכנית זו השנה השלישית, והשנה השתתפו 2 נבחרות: ה-Busy Bees, קבוצה חדשה המורכבת מתלמידי כיתות ז' ומונה 13 תלמידים, וקבוצת האורובטים המורכבת מתלמידי שכבה ח'-ט' ומונה 14 תלמידים. הנבחרת, המורכבת מ-27 תלמידי כיתות ז' עד ט' לווּתה על ידי רכזת התכנית, בת חן כהן, וקטפה את שלושת הגביעים לאחר שהציגה פתרונות טכנולוגיים למתן סיוע לבני אדם שחווים אסונות טבע. גביע האליפות ניתן לתלמידים הבוגרים (ח' ו-ט') על הצטיינות יתרה בכל שלוש הקטגוריות של התחרות: מחקר, תכנות רובוט ועבודת צוות, בעוד המקום השני בביצועי הרובוט ניתן על ביצועיו בזירת התחרות.
 
על גודל ההישג תעיד העובדה כי בתחרות השתתפו 25 נבחרות מכל הארץ, והנבחרת של תיכון אור זכתה בשלושה גביעים. תלמידי ח׳ ו-ט׳ הציגו תוכנה המאפשרת למדינה שחווה אסון טבע ליצור תיאום בין המשלחות והגופים השונים המגיעים לסייע לתושבים, בעוד תלמידי שכבת ז׳ פיתחו צמיד שנותן התראה ברטט במקרה של אירוע צונאמי ומאפשר לתיירים שאינם דוברי השפה המקומית להתגונן מפני אסון טבע קרב.
 
ההכנות לתחרות כללו מפגשים בני ארבע שעות מדי יום שישי במהלכם התקיימה עבודה בצוותים. התלמידים השקיעו בפיתוחים הטכנולוגיים גם בשעות הפנאי תוך שיתוף המורים וההורים והתייעצות עם מומחים. הנבחרת הבוגרת התייעצה וקיבלה חוות דעת מהקהילה האירופית ונציגי משרד החוץ, בעוד הנבחרת הצעירה התייעצה עם אנשי מקצוע שהיו במשלחות הסיוע של ישראל בפיליפינים ובהאיטי ובהם רופאים, רנטגנולוגים וד"ר דב רוזן מהמכון לחקר ימים ואגמים, חבר ועדת האו"ם לצונאמי בים התיכון.
 
"יש כאן למידה משמעותית של התלמידים שחוקרים ומציעים פתרונות לעולם טוב יותר", מסרה מנהלת בית הספר עידית ניב. "התלמידים מגלים מחויבות ואחריות רבה ללמידה גם מעבר לשעות הלימודים. זו ההזדמנות להודות לרכזת בת חן כהן שמובילה את התכנית כבר שלוש שנים. היא האדם הנכון במקום הנכון. יכולת ההובלה שלה את התלמידים ללמידה ולחקר אמיתי מובילה לתוצאות. כעת אנחנו מחזיקים אצבעות להצלחת התלמידים בתחרות הגמר".
 
"עידוד המצוינות בתיכון אור הוא מודל לחיקוי", בירך את התלמידים ראש המועצה משה דדון. "כל הכבוד לתלמידים ולצוות המלווה על זכיותיהם בתחרות שנה אחר שנה. בית הספר צובר פרסים ארציים והישגים במגוון תחומי החיים ובהם מדע, רובוטיקה וחלל לצד הטמעת ערכים חברתיים. ההישגים הרבים של בית הספר הפכו אותו למוקד משיכה עבור תלמידים  מהאזור כולו".
 
מהי תוכנית FLL?
התוכנית חושפת תלמידים צעירים לעולם האמיתי של אתגרים הנדסיים על ידי בניית רובוט אוטונומי לביצוע מספר משימות על גבי לוח משימה מרובת אתגרים ונושאים. בהנחיית מדריכים ודמיונם הרב של התלמידים, מגלות הקבוצות עולם מרגש של אפשרויות. באמצעות התהליך לומדים התלמידים גם את מהות התרומה לקהילה.
 
התלמידים רוכשים ידע בתחומי המדע, עקרונות פיתוח טכנולוגי ותכנות בסיסי ומפתחים יכולות חשיבה לבניית אסטרטגיית פעולה, מתוך הבנת חוקי התחרות וניתוח המשימות הנדרשות. כמו כן, נרכשים כלים להתמודדות עם תהליך פיתוח טכנולוגי תחת אילוצי זמן ומשאבים ובניית רובוט על פי דרישות המשימות וכללי המשחק ומפתחים מודעות לבעיות העולם המודרני והקשר בין פיתוח טכנולוגי, איכות סביבה וערכים חברתיים כגון עבודת צוות, שיתוף פעולה ומעורבות בקהילה.
 
במסגרת האתגר נדרשות קבוצות FLL להתמקד בשלושה מימדים: לפעול וליישם את ערכי FLL כחלק בלתי נפרד מהעשייה היומיומית, לתכנן ולעצב רובוט אוטונומי המבוסס על 3EV ותוכנת LEGO MINDSORMS הנדרש לבצע משימות שונות על מגרש המשחק אשר מעוצב ומוגדר מדי שנה מראש, וכן לבחור בעיה הקשורה לאתגר השנתי, לחקור אותה בערוצים שונים (אינטרנט, מדענים, מומחי תוכן ואחרים) ולהציע פתרון יצירתי ומעשי אשר יכול לתת מענה לבעיה.
 
כחלק מתפישת החינוך הרשותית, תלמידי תיכון אור ונבחרת ה-FLL בפרט משלבים מצוינות מדעית וטכנולוגית יחד עם ערכים של קיימות ומעורבות חברתית, תוך קיום הלכה למעשה של למידה משמעותית וחווייתית.

 
\"\"