בית הספר זכה בפרס מחוז ירושלים לקידום אקלים מיטבי לשנת תשע"ג * משה דדון: "מטה יהודה מובילה בחינוך בזכות צוותי ניהול והוראה שעושים עבודת קודש עם התלמידים"
 
משה דדון: "בשם עובדי המועצה ותושביה אני מברך על קבלת הפרס היוקרתי את הנהלת בית הספר, צוותי ההוראה, ההורים והתלמידים. זוהי גאווה גדולה להיות ראש המועצה שלכם"
 
עפרה דוידוביץ': "אנו מעודדים מיצוי אישי של כל תלמידה ותלמיד באמצעות מגוון תכניות הפונות לחוזקות של ילדים בפן הלימודי ובפן הערכי חברתי. הזכייה בפרס היא תוצאה של עבודה קשה שמוביל צוות בית הספר יחד עם התלמידים וההורים"
 
"בבית הספר מופעלות תכניות רבות ושונות במטרה לחשוף את התלמידים למגוון רחב של נושאים ותחומי ענין"
 
"בבית הספר ספריה גדולה ועשירה שמהווה גורם משיכה לתלמידים רבים בזמן ההפסקות. הספרנית והמחנכות בוחרות מידי שנה קבוצת תלמידים שאחראית על ניהול הספריה"
 
הישג מרשים לבית הספר היסודי 'עין הרים' במטה יהודה: פרס לקידום אקלים מיטבי הוענק למנהלת בית הספר עפרה דוידוביץ' מידי מאיר שמעוני, מנהל מחוז ירושלים, בטקס רב-משתתפים שנערך במרכז הכנסים ברמת רחל. התעודה הוענקה לצוות בית הספר על קידום, העצמה ובניית מסגרות שנותנות ביטוי לתלמידים ולמורים.
 
"ההישג הוא תוצאה של עבודה רבה שנעשית בבית הספר לקידום אקלים מיטבי", אומרת המנהלת דוידוביץ'. "אנו מעודדים מיצוי אישי של כל תלמיד ותלמידה באמצעות מגוון תכניות הפונות לחוזקות של ילדים בפן הלימודי ובפן הערכי חברתי. יש לנו תכניות מצוינות במדעים, מתמטיקה, מחשבים, קריאה וארכיאולוגיה לצד נבחרות ספורט, מועצת תלמידים ומסגרות מצוינות שונות. הזכייה בפרס היא תוצאה של עבודה קשה שמוביל צוות בית הספר יחד עם התלמידים וההורים".
 
"המועצה האזורית מטה יהודה מובילה בחינוך בזכות מנהלים וצוותים חינוכיים שעושים עבודת קודש בבתי הספר ובגני הילדים", אמר ראש המועצה משה דדון, עם היוודע דבר קבלת הפרס. "בשם עובדי המועצה ותושביה אני מברך על קבלת הפרס היוקרתי את הנהלת בית הספר, צוותי ההוראה, ההורים והתלמידים. זוהי גאווה גדולה להיות ראש המועצה שלכם".
 
מהו אקלים מיטבי?
בבית הספר פועלת רשת ירוקה לקידום ערכי הקיימות, מועצת ספורט במסגרתה פועלים התלמידים יחד עם המורות לחינוך גופני לקידום פעילויות ספורט ונערכת פעילות חוץ-כיתתית בכפר האקולוגי הסמוך. בנוסף, נערכת פעילות חונכות במסגרתה חונכים תלמידי כיתות ו' את תלמידי כיתות א' ותלמידי כיתות ה' חונכים את תלמידי כיתות ב'. אחת לחודש נערך יום בכפר בנושא אחר ובבית הספר פועלת גם תכנית מפתח הל"ב המתמקדת בטיפוח ערכים ומיומנויות חברתיות.
 
האקלים המיטבי הינו ראי להשקפת העולם שהתגבשה בהנהלת בית הספר ובצוות המורים לאורך השנים. האקלים מאפשר לתלמידים למצות את הפוטנציאל האישי שלהם, לפתח את יכולתם לעמוד במצבי לחץ, להגביר יצירתיות, להקנות להם ערכים של סובלנות לשונה, להכשירם לשתף פעולה ולהעניק להם כלים ליצירת תקשורת בין-אישית טובה יותר באופן שמעצים אותם. בבית הספר מופעלות תכניות רבות ושונות במטרה לחשוף את התלמידים למגוון רחב של נושאים ותחומי ענין. התכניות השונות נחלקות לשלוש קטגוריות עיקריות: שיעורים, מסגרות ואירועים.
 
שיעורי העשרה
השיעורים ניתנים לכלל התלמידים כדי לחשוף אותם למגוון נושאים ולאפשר להם להביא לידי ביטוי את יכולותיהם השונות ולחוות חוויות של הצלחה. שיעורי ההעשרה כוללים: דרמה, מחול, אמנות פלסטית, חקלאות, ארכיאולוגיה, שיעורים מתכנית קרב - מוסיקה, טיפול בבעלי חיים, משחקי חשיבה, אמנות, קרב מגע והעשרה מדעית. השיעורים משולבים בתוך מערכת השעות ויוצרים הפוגה לתלמידים בימי לימודים ארוכים.
 
הכפר האקולוגי
צוות המורים מתחומי דעת שונים החליט להגשים חלום ישן ולהקים בלב בית הספר כפר אקולוגי-ארכיאולוגי שוקק חיים. הסביבה בה מתקיימים הלימודים מדי יום נבנתה על ידי התלמידים וטופחה בידיהם, והפכה אותה למשאב לימודי רב השראה, ידידותי ומוכר. האווירה הרגועה השוררת במקום היא בעלת השפעה ברוכה על רוב התלמידים בגילאים שונים, ברמות הישגים שונות ובמצבי רוח משתנים. בכפר לומדת כלל קהילת בית הספר לכבד את העבר, ללמוד על ההווה וזאת למען עתיד טוב יותר.
 
במהלך השנים  נבנו בכפר מבנים שונים מחומרים שאינם מזיקים לסביבה: בקתה עשויה עץ מקומי, בית מלבני בוץ, כבשן משוחזר לצריפת כלי חרס, טבון, בית אבן, אוהל חופרים ארכיאולוגי ואמפיתיאטרון. בין המבנים והמתקנים משתרעים בוסתן עצי הפרי, ערוגות הירק ופרחי העונה, שדה חיטה ושעורה וגן צמחי מרפא ותבלין.
 
בכפר הפעיל והחי מעבדים התלמידים תוצרת חקלאית בשיטות מסורתיות, קולעים סלים, יוצרים וצורפים כלי חרס ומייצרים רצפות פסיפס, מפיקים שמן מהזיתים המקומיים ומייבשים ענבים לתעשיית צימוקים, קוצרים תבואה, טוחנים קמח ואופים לחם מלא, וכן מתמחים בפיתוח תרופות, בשמים ותה מיוחד מצמחים אותם הם מגדלים.
 
התלמידים יוצאים לחפירות ארכיאולוגיות, ולומדים מי התגורר בעבר באזור ההר ואיך התנהלו חיי התושבים הקדומים. בכפר משחזרים הילדים את החיים באזור על פי מידע ארכיאולוגי ומחקרים אתנו-גראפיים. כל זאת, מתוך חזון לצאת מהכיתה אל הטבע ולחנך לקיימוּת בסביבה בת קיימא השואפת להווה ולעתיד טובים יותר דרך לימוד העבר וידיעתו.
 
לכפר הייחודי תרומה ניכרת במספר אופנים ליצירת האקלים המיטבי אליו שואפים בבית הספר: העצמה של צוות המורים תוך מימוש פוטנציאל אישי ועידוד יזמות, מימוש הפוטנציאל האישי של התלמידים והעצמתם, חינוך לכבוד הדדי ולדו-קיום רחב אופקים בין הסביבה לאדם, תלמידים ומורים, מורים והורים, ואוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, עידוד המצוינות הבית-ספרית בשיתוף הקהילה הרחבה, העמקת תחושת השייכות של התלמידים, המורים, ההורים והקהילה כולה ועידוד הורים לפעילות בעשייה החינוכית.
 
משחקים של פעם
משיחות עם תלמידים התברר כי הם מבלים שעות רבות מול מסכים שונים והרבה פחות במשחקים בבית ובחוץ. לאור הדברים החליט צוות המורים לחשוף את הילדים למשחקים שונים "של פעם" ולהעניק להם את חוויית המשחק. התלמידים משחקים בחצר בית הספר במשחקים כמו קפיצה בחבל, תפסוני, שבעה צעדים, קלאס ועוד. כמו כן, משחקים הילדים בשעת משחק בכיתות במשחקי קופסה ובמשחקים כמו חמש אבנים, דוקים ועוד.
 
מסגרות
צוות בית הספר מאמין כי חשוב לתת לתלמידים אפשרות לבטא את כישוריהם הייחודיים ולהצמיח מנהיגות תלמידים חיובית שמוכנה להשקיע מזמנה, לגלות אחריות ותכונות של מנהיגות. בכל שנה מוקמת מסגרת חדשה שנותנת מענה לקבוצה חדשה של תלמידים.
 
מסגרות לתלמידים מצוינים
מטרת המסגרות הינה לתת מענה לתלמידים בעלי כישרון בתחום כלשהו. המסגרות הקיימות הן: מצוינים במתמטיקה, מצוינים במחשבים, מצוינים במדעים, מצוינים בארכיאולוגיה ומצוינים בקריאה. התלמידים בקבוצות המצוינים נבחרים על ידי המורה המקצועי ומחנכת הכיתה, נפגשים אחת לשבוע, והינם בעלי מוטיבציה ורצון להתקדם, להצליח ולהצטיין.
 
בשיעורים הם מתמודדים עם משימות מאתגרות בנושאים שונים מעבר לתוכנית הלימודים ועם חזרתם לכיתה הם מחויבים להשלים את החומר שנלמד בכיתה ולעמוד בדרישות. ההשתתפות של התלמידים במסגרות המצוינים מאפשרת להם להביא לידי ביטוי כישרון ויכולת ייחודים, מה שמעניק להם תחושה של העצמה ונראות.
 
נבחרות ספורט
בית הספר משתתף במספר תחרויות של המועצה האזורית מטה יהודה ומשרד החינוך. לצורך כך פועלות נבחרות ספורט בתחומים שונים (כדורגל, מחניים, אתלטיקה קלה, מרוץ שדה). התלמידים נבחרים לנבחרות הספורט לפי כישוריהם ונדרשים להתאמן בזמן ההפסקות ובאימונים מרוכזים במהלך היום.
התלמידים המשתתפים בנבחרות נדרשים להציג יחס רציני ואחריות וכן להקדיש מזמנם לאימונים. לבית הספר ארון גביעים מכובד ובו גביעים רבים שבהם זכו התלמידים, אשר זוכים לחיזוק מצוות בית הספר וחבריהם לכיתות.
 
מועצת תלמידים
מדי שנה נבחרים נציגים מכיתות ד' עד ו' לשמש כחברי מועצת התלמידים הבית ספרית. בכל כיתה בוחרים התלמידים שני נציגים לצד נציג נוסף שנבחר על ידי מחנכת הכיתה. מועצת התלמידים נפגשת מידי שבוע עם המורה האחראית, יוזמת פעילויות ומפעילה את התלמידים. היוזמות קשורות באופן ברור לאקלים הבית-ספרי ובהן הפסקה פעילה, תחרויות בנושאים שונים, תערוכות של עבודות הילדים ועזרה בארגון וביצוע של אירועים בית-ספריים כגון ההפנינג והפסטיבל השנתי.
 
כמו כן, מארגנים חברי המועצה פעילויות ערכיות כגון התרמות למשפחות נזקקות, עזרה לילדים חולים וכדומה. הפעילות במועצת התלמידים מאפשרת לקבוצה גדולה של תלמידים לתת ביטוי ליכולות המנהיגות שלהם. הם זוכים לתגובות חמות מצד הצוות והתלמידים ויכולתם להשפיע על דברים בבית הספר נותנת תחושת העצמה.
 
מועצה ירוקה
בית הספר נושא את דגל הקיימוּת כתחום מוביל באמצעות חברי המועצה הירוקה. המועצה מונהגת על ידי רכזת המדעים והתלמידים עוברים תהליך של למידה ומובילים פעילויות שקשורות במיחזור, אורח חיים בריא, קשר עם קהילת ההורים ועוד. הפעילות במועצה הירוקה מאפשרת לקבוצה גדולה של תלמידים לתת ביטוי ליכולות המנהיגות שלהם והם זוכים לתגובות חמות מצד הצוות והתלמידים.
 
חונכות
מסגרת החונכות הבולטת היא של תלמידי ו' לתלמידי א'. כבר ביום הראשון ללימודים לוקחים תלמידי ו' חלק בעזרה להתאקלמות ילדי כיתות א' בבית הספר. הם מלווים אותם בהסעות, מסיירים איתם בבית הספר ועוזרים להם להתמצא בו, מבקרים אותם בהפסקות ומפעילים אותם בשיעורים ייחודיים. החיבור בין הילדים הקטנים והגדולים מוריד באופן ברור את החרדה של הילדים ושל ההורים, ומזרז את ההתאקלמות המיטבית של הילדים בכיתה א'. לתלמידים שמגלים קושי נוסף מוצמד חונך לתקופה ארוכה יותר.
 
ספרים תלמידיי, ספרים
בבית הספר ספריה גדולה ועשירה שמהווה גורם משיכה לתלמידים רבים בזמן ההפסקות. הספרנית, בשיתוף המחנכות, בוחרת מידי שנה קבוצת תלמידים שאחראית על ניהול הספריה. הספרנים עוזרים לתלמידים האחרים לבחור ספרים, עורכים את תהליך ההשאלה ואחראים על הסדר והארגון בספריה. כך הפכה הספריה מוקד משיכה לתלמידים שמעוניינים לבלות את ההפסקה שלהם בסביבה שקטה ורגועה, כשהם קוראים ומעיינים בספרים. הספרנים לוקחים חלק מרכזי בניהול הספריה ומגלים אחריות רבה.
 
אירועים
האירועים הבית-ספריים נועדו להציג את העשייה תוך שיתוף התלמידים. האירועים מתקיימים במספר רמות: תלמידים (פסטיבל שנתי), תלמידים והורים (הפנינג) ואירועים שכבתיים (טקסים ופעילויות סביב חגים או נושאים נבחרים).
באירועים אלה ניתנת הזדמנות למספר רב של תלמידים לתת ביטוי לכישוריהם, לקחת חלק בתכנון ובהפעלה ולחוש תחושות של שייכות וגאווה. לחלק מן האירועים שותפים גם נציגים מוועד ההורים והורים מן ההנהגות הכיתתיות. בית הספר רואה חשיבות רבה בשיתוף ההורים ובפרסום תרומתם הייחודית.
 
תוצאה של עבודה קשה
בהנהלת בית הספר סיכמו השבוע בגאווה את הזכייה בפרס. "התוצאות מגיעות לאחר שלוש שנים של שיחות אישיות בין המנהלת לבין התלמידים ובניה של תכנית יעדים", נמסר. "המוטו הוא שהדרך לשפר את אקלים בית הספר נעשית על ידי העצמת התלמיד וביטוי יכולותיו וחוזקותיו. הכל נעשה בשיתוף פעולה בין ההנהלה, הצוות החינוכי, ההורים והתלמידים. את התוצאות ראינו גם בשביעות הרצון שגילו התלמידים מהיחס האישי שהם מקבלים בבית הספר במבחני המיצ"ב האחרונים".
והמנהלת דוידוביץ' סיכמה: "אני רואה את נושא האקלים הבית ספרי כמרכזי בהוויית בית הספר, שכן האקלים הנו ראי להשקפת העולם שהתגבשה בהנהלה ובצוות המורים לאורך השנים. אקלים מיטבי יאפשר לתלמידים למצות את הפוטנציאל האישי שלהם, לפתח את יכולתם לעמוד במצבי לחץ, להגביר יצירתיות, להקנות להם ערכים של סובלנות לשונה, להכשירם לשתף פעולה ולהעניק להם כלים ליצירת תקשורת בין-אישית טובה יותר. תכנית הפעילות הבית ספרית מצביעה על המחויבות שלי המנהלת ושל כלל הצוות לטיפול מתמיד בנושא האקלים".