ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם .

המשבר הראשון שעלולים לחוות בצבא הוא הרגע בו אתה מגלה כי הצבא שניצח את כל צבאות ערב במלחמת העצמאות, שהראה את כוחו במלחמת ששת הימים, הצבא שהתפללו לו במשך אלפיים שנות גלות - הוא אותו צבא של מסדרים ואחזקה שוטפת.

את אותו המשבר, לכאורה, אנו גם יכולים לפגוש ביום המשמח ביותר... יום החתונה. הכלה והחתן הולכים אל החופה, בדרך לרגע המאושר בחייהם, ופתאום-מתחילים לדון בפרטי הכתובה, העוסקת בחיוב הממוני של הזוג זה לזה והתשלום שחייב הבעל לשלם לאשתו במקרה של גירושין, חלילה . זה הרגע המתאים ?

ירידה לפרטים עלולה להיתפס כעיסוק בקטנות וזוטות ולהפוך מזיקה. אחרי מעמד הר סיני הגדול, בו עמדו מיליוני אנשים במעמד הגדול של האנושות, מגיעים החוקים והמשפטים שמסדירים את דיני השבת האבידה, את הרגישויות  בטיפול ביתומים ואלמנות... איפה מעמד הר סיני שרומם את עם ישראל לשאוף  לחיים מוסריים, טובים וישרים? איפה הקולות והברקים ?

הפרטים והמעשים הקטנים, הנראים אולי זניחים, הם המרכיבים את הדברים הגדולים ביותר. בלעדיהם - שום דבר גדול לא יכול להתממש. רעיון גדול כמו  חתונה חייב את הכתובה כדי להתממש. חשוב מאוד שרעיון גדול כמו תורה  משמיים לעם ישראל יכיל בתוכו כללים ברורים והנחיות מוסריות ותודעתיות ממוקדות למימוש. רעיון גדול כמו צבא ההגנה לישראל חייב גם מסדרים  ואחזקה שוטפת...

את מי זה מעניין? )או: לא על כל תלונה הולכים לכלא( גנבו ממך כסף? אל דאגה! המשטרה תתפוס את הגנב ותשליך אותו לכלא. אחרי שנתיים הוא יצא משם הרבה יותר פושע, ואתה תישאר עם החור בכיס… במדינות רבות, החוק הוא שהמדינה מענישה את הגנב בדרך כלשהי ) מאסר  לדוגמא( אבל היא לא דורשת ממנו לשלם. אם הבעלים רוצה את הכסף חזרה,  הוא צריך לפתוח בהליך של הגשת תביעה אזרחית נגד הגנב. את המדינה זה לא מעניין, מצדה – שהוא יישאר מיליונר.
 
בפרשת השבוע אנחנו מוצאים גישה הפוכה. בפרשה כתוב שהגנב צריך להשיב את הגניבה לבעליה, בתוספת פיצויים )פי שניים עד פי חמש(. במבט יהודי, איננו עוסקים רק בהרתעה – שיהיה פה שקט במדינה ולא יהיו פושעים - אלא דואגים לצדק אמיתי. אותנו מעניין אם הכסף חזר לבעליו או לא.
 
בנוסף לכך, התורה מלמדת אותנו שאפשר לתקן את העבר. לכן, איננו מסתפקים בענישה סתמית – ישיבה בחדר סגור בחברת פושעים נוספים, במימון משלם המיסים - לפי התורה כברירת מחדל, הגנב צריך להחזיר את הכסף ובכך כברירת מחדל, הגנב  .פועל אקטיבית לתקן את הצער שהוא גרם לזולת. בנוסף הגנב משלם פיצוי- פי  שניים מסכום הרכוש שנגנב - בגניבה רגילה, פי ארבע וחמש במקרים של גניבת צאן או בקר. שיטה זו, מעבר לתיקון המוסרי שבה, מרתיעה גנבים ומצד שני יכולה לעודד חברות ביטוח לפעול ביעילות כנגד הפשיעה ולא על חשבון המבטח הנגנב.
 
הגישה היהודית דואגת לטובת העם יחד עם טובת היחיד, עשיית צדק אמיתי והשפעה על העלולים לבצע פשעים.
 
 
פותחים שולחן - שאלות לדיון על הפרשה
 
עבדים – "ואם אמור יאמר העבד אהבתי את אדוני .. לא אצא חופשי
 
מה אתם חושבים על התמכרויות, למשל: לסיגריות ואלכוהול ?

למה אנשים שיודעים שדברים אלו מזיקים להם בכל זאת ממשיכים  לצרוך אותם ?

מהי הדרך להצליח להתגבר על התמכרויות אלו?