בימים אלו של מגפת הקורונה, יש דגש חזק על קשישים שלא ייצאו מהבית. מסתבר כי הנגיף הקטלני לא לבד. גם בימים כתיקונם, הכביש הוא ממש לא מקום ידידותי לבני הגיל השלישי.

בימיו האחרונים של חודש ינואר 2020 נפגע הולך רגל בן 88 מאוטובוס בעת שחצה את הכביש במעבר חצייה ברחוב משה שרת בחולון. הוא פונה באורח קשה לבית החולים תל השומר ולאחר מספר ימים נקבע מותו. הקשיש שנהרג בכביש הוא חלק מהמציאות היומיומית איתה נאלצים להתמודד האזרחים הוותיקים (65+) כהולכי רגל במדינת ישראל.

בכל שנה נפגעים בממוצע 720 אזרחים ותיקים בעודם הולכי רגל בתחום העירוני, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). בשנת 2019 נפגעו בתאונות דרכים בערים וביישובים 807 קשישים (65+) הולכי רגל, וזוהי השנה בה מספר הקשישים הנפגעים הגבוה בכל העשור החולף. בשנת 2018 נפגעו בתחום העירוני 779 קשישים הולכי רגל, ובשנת 2017 נפגעו 781, בתחילת העשור, שנת 2010, עמד מספר הנפגעים על 582.

עוד עולה מן הנתונים כי מבין הולכי הרגל הקשישים שנפגעו ב-2019, 29 נהרגו ו-219 נפצעו באורח קשה. בסך הכול ברחבי הארץ נפגעו בשנת 2019 בתאונות דרכים 825 קשישים הולכי רגל, 720 מהם, כאמור נפגעו בתחומי הערים והיישובים. 31 קשישים נהרגו ברחבי הארץ בשנה זו, מהם 29 נהרגו בתחום העירוני. במהלך העשור האחרון נרשם בבית שמש מקרה מוות אחד בלבד של קשיש כהולך רגל, 24 נפצעו, מתוכם שבעה במצב קשה. שנת 2019 הייתה השנה הקשה ביותר בקטגוריה זו עם 7 פצועים, כולם במצב קל.

קשישים נמצאים בסכנה משמעותית בעיקר כהולכי רגל, שכן עוצמת הפגיעה של רכב בהם גבוהה יותר. אחד הקשיים הגדולים של הולכי רגל קשישים הוא הזמן הממושך שלוקח להם לחצות את הכביש ביחס לצעירים. בנוסף, קשישים רבים חווים קשיי ראייה ושמיעה שמשפיעים על האופן והמהירות של חציית הכביש.

בנקיטת מספר פעולות פשוטות, אותן חייב משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ליישם ולהוציא לפועל מוקדם ככל האפשר, ניתן למנוע נפגעים רבים בדרכים: ריסון מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים בהם נמצאים קשישים רבים באמצעות התקנת פסי האטה שמפחיתים את תאונות הדרכים ב-40% במקומות שבהם הם מוצבים; באותם אזורים, בהם הצפי לנוכחות קשישים גבוה, יש להאריך את משך הופעת האור הירוק ברמזור המיועד להולכי הרגל, על מנת לאפשר להם לחצות את הכביש בבטחה; ריכוז ויישום הטיפול במפגעים כגון בורות פעורים במדרכות, הנמכת מדרכות בירידה למעברי חציה, שיפור הנראות של מעברי החציה על ידי סימונם באופן מובלט, וכדומה.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "נתוני ההיפגעות הקטלניים של הקשישים ממשיכים להיות גבוהים ולטפס בכל שנה וכשלא רואים ירידה, ברור שלא נעשה מספיק על מנת לצמצמם את המספרים הכואבים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לדרוש מהרשויות להתקין פסי האטה בסביבה בה ישנו ריכוז גבוה של קשישים כמו בתי אבות ומרכזי יום לקשיש ויחד עם זאת להאריך את משך האור הירוק ברמזור המיועד להולכי הרגל. מדובר בצעדים פשוטים לביצוע, שאינם דורשים עלויות גבוהות ובעיקר מאוד אפקטיביים בצמצום כמויות הנפגעים והצלת חיים".