חנוכה הוא חג רווי שמן שמעמיד אותנו בפני דילמה: מחד, המאכלים המפתים המלווים במסורת של מאות שנים (זכר לנס חנוכה) ומאידך, המודעות הגדולה לנזקי השמן, השומן וההשמנה.
עבור אלו המנסים לרדת במשקל, ועבור אלו המנסים לשנות את אורח חייהם לבריא יותר, חג החנוכה נתפס כמאיים על תהליכים אלו. הוא מעמיד רבים מאיתנו בשאלות כגון, האם נהיה חזקים בפני פיתויי הטיגון השונים, או שמא הסופגנייה חזקה מאיתנו? האם קיימת דרך לעבור את שבוע החג ללא עלייה מיותרת במשקל?

כידוע, טיגון נחשב לצורת בישול שאינה בריאה ואינה מומלצת, גם מהסיבה שהוא מעודד השמנה וגם מפני שחימום השמן מוביל לכך שהוא מתחמצן, מתקלקל, מאבד את ערכיו התזונתיים ועל הדרך הורס גם את אלו של המאכל שמטגנים.

מאכלים מטוגנים, כמו לביבות וסופגניות, סופגים כמות גדולה של שמן בעת הטיגון. סופגנייה רגילה מכילה כ-400-500 קלוריות, ולביבה מטוגנת מכילה כ-220 קלוריות וכ-14 גרם שומן. כמובן שיש לקחת בחשבון את התוספות של הריבה והסוכר שאינן תורמות למספר הקלוריות (בכפית אחת של אבקת סוכר או ריבה יש כ- 20 קלוריות).

על מנת להפחית את נזקי החג, מוגשים להלן עשרה טיפים שימושיים לשבוע החג: 

1. קבלו החלטה שבמהלך כל החג תאכלו סופגנייה אחת בלבד רק כשהיא חמה, טרייה ומעוררת תיאבון. אם חרגתם ממה שתכננתם ונראה לכם שה'דיאטה' אבודה, לא להתייאש, חוזרים מיד לתפריט הרגיל, שותים הרבה מים ומיד אתם שוב על הסוס...

2. מתארחים בערב הדלקת הנרות? תכננו את היום כאילו אתם הולכים לשמחה משפחתית. החליפו בין הארוחות בהתאם לצורך ואל תדלגו על ארוחות. זכרו, שאם תגיעו רעבים – שום כוח רצון לא יעזור לכם לעמוד בפני הפיתויים.

3. תורכם לארח להדלקת נרות? תחשבו מראש סופגנייה אחת לכל אורח. חבל להיתקע בסוף הערב עם עודפים. הגישו בתחילת הערב מרק חם, הכינו פשטידות אפויות במקום הלביבות המטוגנות, סלט פירות וכו'.

4. צאו לצעדות יומיות. הן לא נועדו כל כך לשריפת קלוריות כמו להשפעה המרגיעה שבצידן. חוץ מזה הן מרחיקות אותנו מאזורי הסכנה...

5. הילדים רוצים סופגניות? צאו אתם לקונדיטוריה ואל תכניסו מוקשים הביתה. מומלץ מאוד לא לאפות בבית – כי אז בדרך כלל אוכלים יותר.

6. כמענה ללביבות ושאר מטוגנים, ניתן לגרד קישואים במקום/בנוסף לתפוחי אדמה, להוסיף פטרוזיליה, ביצה ואפילו פירורי לחם, תבלינים, ולטגן בטפלון עם תרסיס שמן או שמן מדוד או לאפות. ניתן להכין מהעיסה פשטידה נהדרת או מאפינס.

7. הילדים בחופש – דווקא בימים אלה נדאג להם לתעסוקה ולארוחות מסודרות, כך גם הילדים לא ינשנשו כל היום וגם לנו לא יהיה כל כך קשה. זוכרים כמה החטיפים לא בריאים?

8. חשבו, עם כל הכבוד לנס פח השמן, האם אני רוצה להנציח את הנס בהדלקת נרות או על הגוף שלי במרבדי שומן?

9. חשבו איזה טעם אתם רוצים לחוש בסוף החג? טעם של ניצחון או טעם סופגנייה? או טעם של עליה? של כשלון, של אכזבה?

10. נסו לצמצם ואף להימנע מהמאכלים המטוגנים והעדיפו תחליפים, שאינם פחות טעימים ויאפשרו לכם לעבור את החג ללא תחושת פספוס.

כותבת המאמר, חלי ממן, היא מייסדת קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא.