צילום אילוסטרציה: Shutterstock.

עם צמיחת התחרות ואפשרויות המימון בשוק הרכב הישראלי – ההתלבטות באיזה מסלול לרכוש את רכב לא נעשית קלה יותר עם השנים. הנה כתבה שתעשה לך סדר בשיטות לרכישת רכב עם כל מה שחשוב לדעת

יובל בנר

רכישת רכב זו תמיד עסקה גדולה ומשמעותית, רק שעם הזמן התחוללו בה שינויים רבים ומעניינים, שעיקרם הפיכת התהליך לנגיש ומשתלם יותר מבעבר. מה היה פעם? פשוט מאד, אם רצית רכב, פשוט היה צריך לגשת לאולם התצוגה המועדף עליך ולהניח חבילת שטרות על השולחן. כן, את כל הסכום. לאחר מכן באה לעולם שיטת האשראי והתשלומים – אך גם אלו לא ביטלו את הצורך לשלם את מלוא הסכום פלוס ריבית ליבואן או לסוכנות.

בשני העשורים האחרונים המצב השתנה ולגמרי לטובת הלקוח. שיטת החכירה, הידועה בישראל בשמה ליסינג, יצרה מצב בו ברכישת רכב חדש או משומש כבר לא צריך לשלם את מלוא הסכום במכה אלא לחשוב קדימה ולבחור את שיטת התשלום המתאימה ביותר לנו הצרכנים.

בפועל, המצב שנוצר כיום הוא שמי שקונה רכב ישירות מסוכנות היבואן או אך ורק דרך לוחות מודעות של רכבי יד שניה, כנראה עושים זאת מתוך חוסר הבנה או חשש מסויים משיטה חדשה יחסית. בכתבה הבאה נסקור את שיטות הליסינג השונות ובעיקר נבין מה זה ליסינג כדי להפוך את המושג המפוצץ לנגיש וברור יותר. בנוסף, ננסה לבאר מתי יהיה לך כדאי לרכוש רכב מליסינג ומתי לפנות ליבואן או למוכר פרטי. אז שנתחיל מההתחלה?

מה זה ליסינג בכלל?

בקצרה, ליסינג מאפשר לך להחזיק ברכב תמורת תשלום חודשי שנקבע מראש ובדרך כלל גם לתקופת זמן מוגדרת מראש. העניין המרכזי הוא שהלקוח לא ישלם את מלוא ערך הרכב בתקופה זו ולכן אין צורך בגיוס של סכום גדול. הבעלות יכולה להיות על שמך או על חברת הליסינג, בהתאם לעיסקה.

בדרך כלל, בתום תקופת החוזה ישנה אפשרות לרכישת הרכב או לגלגלו לעיסקה הבאה. במידה ואתם שוקלים לקנות את הרכב, יש דברים שכדאי לבדוק לפני כן – אבל זה לכתבה אחרת. אז אילו סוגי ליסינג יש? ומה ההבדלים בניהם?

ליסינג פרטי

לחברות הליסינג יש כוח קנייה בשוק אותו הן מנצלות מול היבואן כדי לרכוש רכבים חדשים במחיר מוזל. את המחיר המוזל הזה הן מגלגלות אלינו, הלקוחות. עסקאות ליסינג פרטי בדרך כלל מתקיימות לתקופות באיזור ה-3 שנים, כאשר בדרך כלל משלם הלקוח מקדמה ולאחר מכן תשלום חודשי הנגזר מגובה המקדמה, אורך ההתחייבות ויכולת הלקוח. היתרון המרכזי בשיטה זו הוא הגמישות: ניתן להתאים את גובה התשלומים באופן פרטני לכל לקוח, כמו גם את סוג הרכב, במסגרת המגבלות כמובן.

בשיטה זו נרשם הרכב על שם הלקוח ותחזוקת הרכב לרוב תהיה כן באחריותו, אם כי בתקופה האחרונה חברות הליסינג מנצלות את יכולתן לתת שירות גם בתחום תחזוקת הרכב ועסקאות הכוללות חבילות שירות כבר אינן נדירות.

ליסינג מימוני

עיקרון התשלומים בשיטה זו דומה לשיטת הליסינג הפרטי רק שכאן נלקחת הלוואה ממקור חוץ בנקאי לצורך המקדמה על הרכב, בשיעור של כ-30% מערכו, והבעלות על הרכב היא של חברת הליסינג.

בשתי השיטות, בסוף העסקה יש לבחור האם לרכוש את הרכב, למכור אותו או לגלגל אותו לעיסקה הבאה. שיטה זו לא בהכרח מתאימה ללקוחות פרטיים אלא יותר לחברות ועסקים.

ליסינג תפעולי

שיטת ליסינג זו מתאימה יותר לחברות ועסקים אשר מעוניינות שלא להתעסק בעצמן בניהול צי הרכב שלהן ולהעבירו לחברה חיצונית.

בשיטה זו בעלות הרכב נשארת של חברת הליסינג ותמורת תשלום חודשי קבוע מתבצעת אחזקה שוטפת ומלאה לכלי הרכב. כלומר, ללקוח בשיטה זו אין דאגות כלל והרכב חוזר לחברת הליסינג בסוף התקופה.

קנייה מהיבואן

למי שיש ההון הדרוש כדי לרכוש רכב ישירות מהיבואן, יהנה בעיקר מהעובדה שהרכב ירשם על ידו כיד ראשונה ומהיכולת לבחור את הדגם המדוייק ללא תלות במלאי הקיים בחברת הליסינג. כמו כן, יש לזכור שלפי שיטה זו על הלקוח לשלם את הסכום המלא של ערך הרכב.

 

התפיסה המודרנית של עולם רכישת הרכב היא כי אם אנחנו מראש מתכננים להשתמש ברכב לפרק זמן מוגדר, אזי אין כל סיבה לשלם את ערכו המלא. שיטת הליסינג מאפשרת ללקוח לשלם את שווי השימוש בו ואת ירידת הערך שלו בלבד, כי הרי בסופה של תקופה הרכב ימכר לאדם הבא. לכן, בבואך לרכוש את הרכב הבא שלך, יש לבדוק בדיוק כמה כסף יצא לכל אורך העיסקה ומה ישאר לך ביד אחריה. בהצלחה.

 


* האמור בכתבה כולל תוכן ומידע מסחרי/שיווקי ומערכת "שמשנט" אינה אחראית למהימנותו. פרסום התכנים והמידע המסחרי בכתבה אינו מהווה המלצה או הצעה מטעם "שמשנט" לרכוש ו/או להשתמש בשירותים או המוצרים בכתבה.