במשך הרבה שנים נשלחו מאות תלמידים יוצאי אתיופיה ללמוד במסגרות החינוך המיוחד, אף על פי שמקומם בבתי הספר הרגילים.

פסיכולוגים, פסיכיאטרים, אנשי חינוך, מאבחנים וארגוני רווחה וחינוך טוענים שהסיבה לכך היא כי כלי האבחון המערביים אינם מתאימים ולכן יוצרים עיוותים חמורים שבסופם נשלחים תלמידים אלו לחינוך המיוחד.

שליחת עולים יוצאי אתיופיה וצרפת לחינוך המיוחד ביד קלה משום שהדבר נוח למערכת, אך זה אינו מוסרי ומקצועי תוך ניצול חולשה של אוכלוסיה,הגורמת להם עוול נוראי לכל החיים.

היום התפרסם בידיעות כי מרכז המחקר של הכנסת חשף כי 18% מילדי העולים הלומדים במסגרות מיוחדות והמומחים מודאגים כי האבחונים שנעשים להם נמצאים לא מתאימים.

קטי שטרית חברת הכנסת יוצאת בתוקף וקוראת לשים קץ לתופעה:  " לא הגיוני שילדים עולים עם קשיי הסתגלות ישובצו בחינוך המיוחד בעוד שהמערכת לא מתקצבת מספיק את הזקוקים לה באמת.
ילד הוא ילד, לא משנה לאיזה מגזר הוא משתייך ומהיכן עלה. כל אחד צריך להתחנך במסגרת המתאימה ולקבל את הזכויות המגיעות לו.
זו הדרך הנכונה."