השבוע התקיים ביקור בארבעה בתי ספר תיכוניים במטה יהודה בהובלת מנהלת המינהל לחינוך ההתיישבותי, אילנה נולמן; ומנהלת האגף לחינוך על יסודי במשרד החינוך, דסי בארי. במהלך הסיור ביקרו בבית הספר המשלב 'דרור' בצור הדסה, בישיבת אמי"ת 'נחשון' בנחם, בבית הספר התיכון 'הר טוב' בצרעה ובכפר הנוער 'קריית יערים'. מטרת הביקור הייתה לחשוף את שיטות הלימוד המתקדמות ואת האקלים החינוכי הייחודי המטה יהודה.

בבית הספר דרור, שקם לפני שנה וחצי, התמקד הסיור במנגנוני ההכלה ובבניית תכנית פדגוגית אישית מותאמת כישורים ויכולות עבור התלמידים. מנהלת בית הספר, ענבל פיקהולץ שילה, תארה את מרחבי הלמידה המגוונים ואת מנגנוני התאמת הפדגוגיה ליכולותיהם של התלמידים. כמו כן, הדגישה את מרחבי העיסוק בשאלות זהות, חברה וקבלת השונה תוך שימת דגש על הלמידה בחברה המשלבת דתיים וחילוניים. על שיטות הלימוד, בית הספר 'דרור' זכה לאחרונה בפרס בתחרות 'פדגוגיה מוטת עתיד'.

בישיבת אמי"ת 'נחשון', התמקד הסיור בהצגת הלמידה במרחבי הפרדס של בית הספר, המאפשרים לתלמידים לחוות מרחבי למידה גמישים, הוראה אינטר-דיסציפלינרית והתנסויות למידה מגוונות. כמו כן, הוצג תהליך רתימת חדר המורים למהלך של שילוב אימון אישי בתהליכי למידה הוראה וצוותי פיתוח מחקר פדגוגי בית ספרי. בית הספר זכה לאחרונה בפרס חינוך ארצי מטעם החינוך הממלכתי דתי וקיבל על כך הוקרה רבה.

בתיכון 'הרטוב', נחשפו המבקרים ללמידה ייחודית של מרכז ה'פאי' בסגנון שיטת 'הנבחרת' במתמטיקה, לכיתות מופת בחטיבת הביניים ולסדנאות השטח וההעצמה. בנוסף, הוצג תהליך השקפה שנועד לשפר את תכנית ההומאניסטיקה ולדייק את הלמידה הבין תחומית. מנהלת בית הספר הציגה את השיפור המשמעותי באקלים בית הספר בשנה האחרונה וכן, בגידול הדמוגרפי של בית הספר.

הביקור הסתיים בכפר הנוער 'קרית יערים', אשר בו הושם הדגש על השיפור העצום שחווה בית הספר בשנה האחרונה בזכאות לבגרות (נושקים ל-80%) ומשמעות ההישג אל מול תנאי הפתיחה המורכבים. מנו הר סיני,  מנהל הכפר, הדגיש את הרחבת המענים לתלמידי בית הספר ואת הפיתוח המשמעותי שבוצע בכפר בשנתיים האחרונות מבחינת בינוי , נוי ומשק החי.

ניב בר-גיא, ראש מינהל החינוך במטה יהודה: "במהלך הסיור חשפנו בפני האורחים קהילות חינוך מגוונות שכל אחת מהן מבטאת ייחודיות איכותית, ערכית ופדגוגית. הראינו את תהליכי הפיתוח של הפדגוגיה הייחודית במועצה, המתאימה את הנרטיב החינוכי-פדגוגי לכל תלמיד באשר הוא, תוך שימת דגש על זהות חברתית וערכית. בנוסף, המחשנו את האופן שבו מגוון מרחבי הלמידה מעצימים את התלמידים ואת המחנכים, כמו גם החיבור לטבע ולאמנויות".

אילנה נולמן, ראש מינהל החינוך ההתיישבותי במשרד החינוך: "התרגשתי בביקור שערכתי במטה יהודה. ביקרנו בארבעה מוסדות חינוך על-יסודיים ייחודיים ופורצי דרך, כל אחד מהם עם הצבע הייחודי שלו, השפה והעשייה החינוכית המערכתית שהוא מוביל. פגשנו מנהיגים חינוכיים בעלי שיעור קומה, היודעים להוביל את צוותי החינוך לעשייה משמעותית ומתחדשת, מתוך רצון להשתפר ולדייק את מגוון המענים החינוכיים לשונות הגדולה של קהל התלמידים הבאים בשערם".