– ATTENTION DEFICIT AND HYPERACTIVITY DISORDER הנה בעיית קשב וריכוז הידועה גם תחת ההגדרה של .ADHD היא הפרעה גרעינית, סביבה מתפתחות תגובות חברתיות ופסיכולוגיות, המשתנות מילד לילד ומאדם לאדם בגלל עוצמתה האורגנית, אינטראקציה עם הסביבה ועוד. זוהי תכונה מוקצנת של יכולת (שהיא גם החיסרון שגורם להפרעה),לחוות הרבה דברים באותה רמת גירוי בלי לברור או לדרג אותם מבחינת עדיפות. אם ניקח לדוגמה ילד שיושב בשיעור, הרי שהוא יתקשה להתרכז רק בדברי המורה או בפעילות הלימודית בשיעור וכל תזוזה קטנה או התנהגות של תלמידים, תסיח את דעתו, עד שיהיה מוסח לחלוטין ולא יוכל לקלוט יותר שום דבר. במילים אחרות "מוצף" ועמוס בהמון גירויים שמונעים ממנו להתרכז ולהתמקד במה שהוא עושה או בדבר אחד סביבו. זה פחות או יותר מתאר, את מה שחווים ילדים שיש להם הפרעות קשב וריכוז.

 

ADHD -עפ"י ספר האבחנות האמריקאי DSM

ספר האבחנות האמריקאי ה-DSM הוא ספר האבחנות הפסיכיאטרי, בו מרוכזים כל מחלות הנפש, תסמינים, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות אישיות ועוד. זהו הספר המקובל המשמש "התנ"ך" של כל המטפלים ועל פי פועלים הפסיכולוגים והפסיכיאטרים. ההנחה לגבי הפרעת קשב וריכוז היא, שמקורה ביולוגי, נוירו-פסיכולוגי וילדים רבים בגיל בית ספר, הנדרשים להיות מרוכזים מתגלים כסובלים ממנה. הם מתקשים לשבת בשיעור לאורך זמן, לא מסוגלים להתרכז בנאמר, לפיכך הם מוצאים את עצמם מנותקים מהמתרחש הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית, וזה מה שגורם בהמשך לבעיות פסיכולוגיות נוספות.

מי שסובל מבעיות של שיבוש ויסות חושי רגשי, עלול בהחלט לסבול גם מהפרעות קשב וריכוז, על רקע חוסר היכולת שלו להגיב נכון לאינטראקציה סביבו ולנהוג בהתאם למיקום ולתנאים בו הוא נמצא.

 

מה הקשר בין ADHD וחוסר ויסות רגשי ?

ויסות רגשי, Sensory Processing Disordr , הוא קושי שמקורו בעיבוד משובש של מרכז עיבוד המידע במוח. המידע מגיע מהקולטנים שנמצאים באיברים שונים של גופנו וכן בסביבה. יכולת התפקוד כתוצאה מהמידע שמגיע מהקולטנים אמור לגרום ולפתח כישורים מוטוריים, תקשורת חברתית וגם קשב וריכוז. כאשר מערכת החושים משובשת, קשה למי שסובל מכך לקלוט את המידע ולהתנהג בהתאם. כאשר ילד שיש לו הפרעות קשב וריכוז סובל מחוסר ויסות רגשי, הוא יגיב בקיצוניות, ובצורה לא נכונה, בלי שום קשר לגורם לכך. ילדים שיש להם בעיות כאלה יחוו קשיים גם ברמה הלימודית, בגלל הפרעות של קשב וריכוז וגם לא ידעו כיצד להגיב במצבים מסוימים.

זהו אם כן מצב בו הפרעות קשב וריכוז, הנובעות ממצב אחר ומבעיה אחרת, ונראות כהפרעות קשב וריכוז קלאסיות.