נעים להכיר, שמי יעל ואני דיאטנית ואמא ל-3 ילדים שלא מוכנה לוותר על ההנאה שבאוכל. אני דיאטנית שאוהבת אוכל ולא מוכנה להתפשר על טעם וגם לא מתפשרת על הבריאות. אני מאמינה שהסוד בחיים הוא לשמור על איזונים וכך אפשר לשלב גם דברים שאוהבים בלי להרגיש שאנחנו חוטאים או הורסים את הבריאות.

בשבילי אפייה היא דרך להראות אהבה. ההנאה שבאפייה היא הרבה מעבר לטעם, לריח ולעבודה הכרוכה בה. זה השלם, הטעים, העשיר ומעורר כל כך הרבה חושים ורגשות בלי צורך באף מילה נוספת. עוד מגיל צעיר אני זוכרת איך עיסוק בחומרי מזון, לישה של בצק והכנת מאפים גרמו לי לשמחה ולהנאה. מדובר בכמה עשורים לאחור ואני זוכרת איך המוצר הנפוץ ביותר לאפייה ביתית היה חבילות המרגרינה המלבניות שהיו יושבות ומחכות במקרר למתכונים שהוצאתי מספרי הבישול. זוכרים את הספר 'עוגה לכל עת'? זה היה הכוכב אצלנו בבית טרום תקופת האינטרנט.

עם השנים, כאשר בחרתי לצאת ללימודי תזונה ורכשתי ידע בתחום, הבנתי עד כמה השימוש במרגרינה איננו מומלץ לבריאות. מדובר במוצר המבוסס על שומן צמחי שעבר תהליכי הקשיה על מנת ליצור שומן מוצק המבוסס על השמן הנוזלי. סוג זה של שומן נקרא שומן טרנס ומחקרים לאורך השנים הראו כי הוא מעלה סיכון למחלות לב וכלי דם, מעודד השמנה בטנית ופוגע במישורים בריאותיים נוספים. בארצות הברית למשל, יצא חוק בשנת 2018 האוסר על נוכחות של שומן טרנס במזון והשימוש בו ירד מאד בתעשייה, אך מחפשים לו חלופות בריאות. לכן, היה לי קושי לעבוד עם מתכונים שמופיעה בהם ההנחיה להשתמש במרגרינה. לאורך השנים ניסיתי הרבה חלופות כדי למצוא דרכי אפייה יותר בריאות ותחליף ראוי למרגרינה. החלפתי אותה למשל בשמן קוקוס בבצק הפריך לאוזני ההמן בפורים. זה היה סביר אבל לא קל לעבוד עם הבצק וגם המרקם של העוגיות לא היה כמו אוזני ההמן המקוריות שאני זוכרת מבית אימא. לא פעם ניסיתי להחליף את המרגרינה בסוגים שונים של שמן נוזל. זה יצא קרוב אך עדיין לא כמו מוצר המקור. אפשר לומר שהייתי עובדת עצות וחיפשתי פתרון אמתי לאפיה בריאה ללא שומן טרנס אך בלי להתפשר על הטעם.

ואז שמעתי על 'נטורינה'. מודה שלא הכרתי. חייתי בשנים האחרונות בארצות הברית וכאשר חזרתי לארץ בקיץ, שמחתי לגלות שיש כמה חידושים בריאים בתחום המזון והאפייה. כדי להבין יותר טוב במה מדובר ואיך בדיוק זה נחשב יותר בריא ממרגרינה, יצרתי קשר עם טכנולוג המזון של חברת 'שמרית'. חשוב היה לי להבין בדיוק במה מדובר ולשאול את כל השאלות בעצמי. לפעמים התשובות הכי מעניינות נמצאות דווקא באופן פיתוח המוצר ובהבנת הרעיון והחזון של מי שעבד עליו עד שהגיע למוצר הסופי שנמצא על המדפים הסופרמרקט.

וזה מה שלמדתי על ה'נטורינה', מדובר מוצר חדש יחסית בנוף המזון הישראלי שהושק לפני שנה וכבר מקבל הרבה פידבקים טובים מקהל האופים הביתיים. המטרה הייתה לפתח מוצר שיהיה תחליף בריא למרגרינה המסורתית בלי לשנות את התכונות הבסיסיות בעת השימוש. היה לי מאוד חשוב להבין מה הייחוד שלה ולמה היא נחשבת ליותר בריאה. התשובה מאוד פשוטה, ה'נטורינה' עשירה בשמן קוקוס (32%) המכיל חומצות שומן רווי קצרות שרשרת שנחשבות בריאות מבחינת מסלול מטבוליזם השומן בגוף. המוצר כולו מכיל 79% שומן, כאשר מקורות השומן הם שמן קנולה ושמן דקלים ללא שומן מוקשה וללא חומר משמר.

 

אז מה היתרון?

היתרונות של המוצר הם קודם כל בשילוב ערכים תזונתיים גבוהים בעת שימוש במוצר. מדובר במוצר יציב מאד לשימוש עם טעם ניטרלי שלא פוגע בטעם המקורי של המוצר (אין שאריות של טעם קוקוס), הוא מאפשר להכין מגוון גדול של מאכלים פרווה עבור שומרי הכשרות והרגישים לחלב, ללא חשש לנוכחות שומן טרנס שכאמור מסוכן לבריאות.

 

במה אפשר להשתמש ב'נטורינה'?

האמת, כמעט בהכל. כל המאפים והמאכלים האהובים בהם מופיע במתכון מרגרינה או חמאה, יכולים לקבל היום טוויסט של בריאות בעת שילוב ה'נטורינה'. למשל, עוגות, עוגיות, בצק פריך, בורקסים, מלאווח, ג'חנון ועוד. כמובן חשוב לזכור שעדיין מדובר בכמות נכבדה של שומן רווי וההמלצות הבריאות כיום בתפריט יומי מאוזן מדברות על שילוב של עד 7% שומן רווי מסך הקלוריות היומיות, אז אפשר ליהנות אך במידה! למשל, שימוש ב'נטורינה' בעת הכנת מאפה/קינוח לארוחת שישי או כפינוק של מאפה לארוחת שבת בבוקר, הם דרך נהדרת ליהנות מהטעם של המאפים בלי לחשוש מנוכחות שומן טרנס.

מילה אישית לסיכום. אני אוהבת לאפות ובני המשפחה אוהבים לאכול את המאפים שאני מכינה כך שזהו שילוב מנצח! כדי שההנאה הזו תהיה בריאה חשוב להקפיד על המרכיבים שמכניסים לעיסת הבצק וגם חשוב כמובן להקפיד על הכמות שאוכלים. נסו בפעם הבאה שאתם אופים להחליף את אותה כמות של מרגרינה או חמאה ב'נטורינה' ובדקו האם היא מעניקה לכם את האפשרות ליהנות מאותו מאפה באותו טעם ובאותו מרקם. הילדים שלי הם השופטים הכי מחמירים שלי, הרבה יותר מכל 'שף שופט' בתוכנית טלוויזיה, ואני שמחה לומר שאת המבחן שלהם זה עבר!

המאמר באדיבות חברת 'שמרית'. כותבת המאמר, יעל דרור, הינה יועצת מקצועית של חברת "שמרית", דיאטנית קלינית ופיזיולוגית, M.Sc .