אחד הכללים הרווחים בעידן המודרני הוא "לא פרסמת – לא עשית". אם יש בזה צדק או לא, אפשר להתווכח. אך גם מי שאימץ את הכלל מרצון או שלא מרצון, לא צריך רק את ה"פרסמת" אלא גם את ה"איך פרסמת". וכמו ש"ביטוח עושים רק אצל סוכן ביטוח", בשביל לנצח בחירות צריך קמפיין טוב ואת אנשי המקצוע המתאימים שגם יידעו לקחת את הנתונים, את היכולות ויתר חומרי הגלם ולנהל נכון את קרב המוחות מרגע ההכרזה ועד נעילת הקלפיות.

רוני רימון ואסף פאסי הם אדריכלי הקמפיין המנצח של עליזה בלוך לראשות העיר. שבוע עבר, ולאט לאט התושבים מתחילים לעכל את התוצאה הדרמטית. שלב זה הוא הזמן הטוב ביותר לריאיון.

כאשר עליזה פנתה אליכם, מה הרגשתם מבחינתה באופן אישי ומה הרגשתם לגבי הסיכויים שלה לנצח בהינתן המצב הפוליטי והדמוגרפי בעיר?

פאסי: "לא עליזה פנתה אליי, אני פניתי אליה  וזאת בעקבות היכרות מקודמת בינינו. אחד מלקוחותיי זה 'ידיעות ספרים', דרכה הוציאה לאור עליזה בלוך את ספרה 'לבנות את הגשר הזה'. בחודש אפריל פנה אליי מישהו מבית שמש שלא אזכיר את שמו וביקש ממני הצעת מחיר עבור קמפיין לראשות העיר. באותו רגע ידעתי שעליזה היא הכי מתאימה ופניתי אליה".

איך היא הגיבה?

פאסי: "היא אמרה אז שהיא עדיין בהתלבטות. כמה שבועות לאחר מכן יצרה קשר ואמרה לי אני רצה. אתה איתי?'. הצעתי לה את רוני רימון כאשר חלוקת העבודה היא שהוא האסטרטג ואני מנהל הקמפיין".

תסביר לאדם הפשוט מה ההבדל בין התפקידים?

"האסטרטג הוא זה שמתווה את הדרך ואילו מנהל הקמפיין נכנס יותר לפרטים, איך ייראו השלטים וכו', אבל בסוף כולם עושים הכול ביחד. כמובן יש לציין בעלי תפקידי נוספים בניהול המטה – צביקי קצור והרן זיו – ומנהל יום הבחירות – ישראל ביבי", אומר אסף פאסי וחוזר להתייחס לשאלת הסיכויים: "כשנכנסנו לסיפור אמרו שאני משוגע. קיבלתי פניות מערים אחרות ולקחתי עיר עם סיכוי אפסי, אך האמנתי שיש אפשרות למהלך גדול ועמוק שחשוב מאוד לבית שמש וגם חשוב ברמה לאומית. ההצלחה שלנו הייתה טמונה בכך שנצליח להתרכז במה שחשוב לכלל התושבים – שזה לחיות טוב ונורמלי בעיר. אם לא היינו חושבים שיש סיכוי לא היינו הולכים על זה".

רימון ופאסי ביום ההכרזה של עליזה בלוך על ההתמודדות (בתמונת הכותרת: עם בלוך במעמד זה)

99% מהאנשים שדיברתי איתם אמרו "זה אבוד". איך מנהלים קמפיין באווירה כזו?

פאסי: "נלחמנו קודם בזה וזו הייתה האסטרטגיה וזה היה הקמפיין. עמדו לנגדנו שני עניינים מרכזיים שבהם אנו מתמקדים: האחד, מול הציבור החרדי, להצליח לגרום לו לסמוך על אישה שאינה חרדית שתוכל לקחת את העיר למקום טוב יותר.

רימון: "האסטרטגיה הייתה לעשות קמפיין שמתאים לעיר רגילה במדינת ישראל ולא להתייחס בכלל לנושא של חרדים מו חילוניים כפי שהיה ב-2013, אלא להתייחס לציבור החרדי כציבור שיש לו צרכים רגילים כמו של אזרח בכל עיר בישראל: גני ילדים, כבישים תקינים, עיר נקייה, בתי כנסת, מקוואות, מתנ"סים ושירות טוב של העירייה. כשמדברים על קמפיין מול תושבים לא חרדים, הקמפיין התרכז בלתת אמונה שהניצחון אפשרי, כי החשש היה שמרוב ייאוש, תומכים פוטנציאליים של עליזה בלוך לא יבואו להצביע".

מה החידוש בכך שחרדים יתמכו באישה? יש תקדימים בנתניה ובחיפה?

פאסי: "השתמשנו בעובדות הללו. ברור. ומכאן לעניין המרכזי השני בו התמקדנו וזה מול הציבור החילוני. היה קושי רב להוציא מהסקפטיות. אנשים לא האמינו, אפילו לעגו. היינו צריכים לגרום להם לחשוב שזה אפשרי. במשך חודשיים הייתה עבודת שטח גדולה, שמטרתה להתחיל לבנות את הבסיס בשתי הקבוצות. בתוך העבודה הזו נוצרו הקשרים עם הציבור החרדי ועם הציבור הלא חרדי. אחרי החודשיים הללו עשינו סקר וראינו שהדברים זזים לכיוון חיובי. הסקר הראה שמבין אלו שייצאו להצביע, 46% יצביעו לעליזה בלוך ו-45% יצביעו למשה אבוטבול. הצפנו את העיר בשלטים עם תוצאות הסקר, על אוטובוסים וכו', במיוחד בבית שמש הוותיקה, כדי שאנשים יבינו שיש סיכוי".

רימון: "בשביל להצליח בקמפיין מהסוג הזה, צריך כל הפרמטרים יתחברו וזה אומר ראש עיר שנחשב כזה שלא הצליח ומולו מועמדת כריזמטית, איכותית במיוחד וקמפיין שבעצם האג'נדה שלו הייתה בדיוק להבליט את הפערים ביניהם. הצלחנו במטרה של הקמפיין – הורדת אחוז ההצבעה בציבור החרדי והעלאת אחוז ההצבעה בשכונות הוותיקות – וזה מה שהביא את התוצאה".

איך היו התגובות לפרסומים אלו של הסקר?

פאסי: "אנשים התחילו להאמין שזה אפשרי והמפלגות החלו להביע תמיכה בעליזה בלוך לראשות העיר. במקביל, עבדנו על הבסיס החרדי. הקמנו מטה, קיימנו מפגשים ועוד ועוד החלו לתמוך".

איך הצלחתם לשמור על פאסון חיובי, מה שלא קרה בפעם שעברה?

פאסי: "סיבה ראשונה: עליזה בלוך, בדרכה, בתפיסתה ובאמונתה וגם התפיסה שלנו כאנשי הקמפיין שכך נכון לעשות. סיבה שנייה: ידענו שאם נבחר בדרך ההפוכה, בטוח נפסיד".

האם היו רגעי קושי ומשבר. שחשבתם אולי בגלל קמפיין שלילי שהכול יילך לכיוון אחר?

פאסי: "עד הסוף לא ידענו אם ננצח או לא, למעשה עד ההכרזה. אבל לא היה קושי של מאיסה, מצב של צעקות או אווירה ל טובה. זה לא היה".

מה לדעתכם היה הכשל במחנה החרדי, בקמפיין של אבוטבול?

פאסי: "קודם כל אין דבר כזה מחנה חרדי. זה גם אנחנו. אלפי חרדים בחרו בעליזה ובכך נמחקה החלוקה הזו בין חרדים ובין אלו שאינם. מנגד, משה אבוטבול זלזל בעליזה, היה בטוח בניצחונו בהליכה. הוא חשב שהחרדים בכיס שלו וזו הייתה טעות. צריך לדעת, שגם אם היה לו קמפיין מעולה, ראש עיר נבחר על מה שעשה והוא עשה הרבה טעויות בקדנציה".

רימון: "התבססנו על העובדה שנבדקה גם בסקרים, שקיימת אי שביעות רצון רבה מהשירותים שהתושבים מקבלים – גם חילונים וגם חרדים. התוצאה הייתה שיותר חרדים היו מוכנים לקלוט את המסר שאפשר גם אחרת. היו כאלו שביום הבחירות חצו את הנהר עד הסוף והצביעו לעליזה בלוך. היו כאלו שעשו רק את מחצית הדרך – הצביעו למפלגה החרדית שקרובה לליבם אך לא במעטפה של ראשות העיר, והיו שנשארו בבית. בעיר הוותיקה אחוז ההצבעה עמד על 73.5% ובקרב השכונות החרדיות היו שמקומות עם 80% אבל היו גם מוקדים של 55%".

איך היו התגובות לקמפיין של אבוטבול? הייתה שם הרבה שלילה.

פאסי: "זה לא היה נעים, אפילו כאב לנו מאוד. לי בכל אופן זה הזכיר דברים לא חיוביים מהעבר של עמנו והחלטנו שאנחנו לא נגררים לשם, כי זה רק היה מחזק את אבוטבול. אני יכול להגיד שגם בקרב תומכי אבוטבול היה כעס על הקמפיין הזה".

איך הגיבו לכם עמיתים מחוץ לעיר על התוצאות?

פאסי: "אוהבים מאוד. הרבה מחמאות והרבה התלהבות מהניצחון ובעיקר מהדרך, שזה נעשה כך. כולם אמרו שעליזה היא מקסימה".

איזה סוג של שלטון אתם ממליצים לעליזה בלוך לאמץ?

פאסי: "כמו הקמפיין. שלטון שנותן לכל אחד את המקום שלו, ניהול מקצועי שאין בו כניסה לשחיתות ומרים את העיר לקום המגיע לה. זה לא יהיה קל. נדרשת מכם, התושבים, סבלנות, אבל אני מאוד מאמין בעליזה".

 

  

על המרואיינים

רוני רימון (65), יליד חולון ובעל תואר ראשון במדעי המדינה וקרימינולוגיה מאוניברסיטת בר אילן. שישמ ככתב לעניינים מוניציפאליים ומשפטיים ב'הארץ' ובגיל 27 מונה לדובר עיריית תל-אביב בעידן שלמה 'צ'יץ'' להט ז"ל. לאחר שסיים את תפקידו פתח משרד משלו, המטפל בנושאים רבים: חברות כלכליות, משרדי עורכי דין, חברות היי טק, מוסדות חינוך והתמחות בניהול מאבקים ומשברים. המשרד ייצג פוליטיקאים במערכות בחירות שונות כדוגמת נתניהו והליכוד (2009) ועמיר פרץ ומפלגת העבודה (2006).

אסף פאסי (37), תושב עתניאל שבדרום הר חברון, פתח עם אבי קראוס את 'פאסי קראוס דיגיטל', משרד המייצג את 'רויאלטי', 'ידיעות ספרים', חברות תקשורת, חברות נדל"ן ופוליטיקאים. עד לפני מספר שנים עסק בחינוך ויש לו תואר ראשון בתחום זה. בין השאר לימד גם באמי"ת 'נחשון' שבנחם. ב-2012 הצטרף לקמפיין של נפתלי בנט לראשות 'הבית היהודי' ומאז הוא בתחום. הוא ליווה את נפתלי בנט בבחירות לראשות 'הבית היהודי' ושבתי מערכות הבחירות לכנסת שנערכו מאז בדגש על רשתות חברתיות.