לאחרונה חלה עליית מדרגה עם הצפת סוגיית רכש הגומלין. מה זה רכש גומלין וכיצד הוא קשור לנושא התחבורה הציבורית ומחדליה? תקנות משרד הכלכלה קובעות שכל חברה מחו"ל שמוכרת ציוד לשימוש בישראל מחוייבת ברכש מקומי בהיקף שנקבע. תחום התחבורה הציבורית אינו יוצא דופן. עד היום רכש כלי רכב הישראל נעשה על ידי יבוא שלדות ורכיבים מחו"ל - עם השלמות הרכבה בישראל - או רכישה של מוצר מוגמר. לארחונה, פועל משרד האוצר כדי לבטל את חובת רכש הגומלין, ועל ידי כך לגרום להוזלת מחירי האוטובוסים שהמשרד מסבסד את קנייתם לחברות המפעילות השונות.

באתר 'כלכליסט', שם פורסמה הידיעה לראשונה, ניתן פירוט על היקף השימוש בתחבורה התיבורית בישראל. בשנת 2016 נרשמו כ־818 מיליון נסיעות בתחבורה הציבורית, בהן כ־88% באוטובוסים. אחוז השימוש הגבוה גורם למשרד האוצר להעביר מדי שנה תמיכה כספית למפעילי התחבורה הציבורית - הן עבור תפעול שוטף והן עבור קניית אוטובוסים חדשים. לפי נתוני 2018 שפרסמה מחלקת המחקר של הכנסת, "בשנת 2017 היה התקציב המאושר לתמיכה כ־5.6 מיליארד שקל. עיקר הסכום, כ־3.8 מיליארד שקל, יועד לתמיכה בהוצאות שונות בחברות האוטובוסים".

ומכאן, לעתירה. החברות שמרכיבות אוטובוסים בישראל - מרכבים והארגז - עתרו לבית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כערכאה לעניינים מנהליים, בדרישה להקפיא מכרזי רכישת אוטובוסים שונים, תחת הטענה שביטול רכש הגומלין יפגע בהם כספקי כלי רכב, ויספק יתרון לחברות הזרות על פניהן. בית המשפט נעתר זמנית לבקשה והוציא צו ביניים על מכרז לאספקת אוטובוסים באשכול שומרון הכולל נסיעות מבני ברק, ראש העין, נתניה ופתח תקווה. העותרים לא עצרו שם וביקשו במקביל להקפיא את מכרזי האוטובוסים באשכולות בית שמש ופרוזדור ירושלים. השורה התחתונה: שלושה מכרזי ענק בתחום התחבורה הציבורית נתקעו או בדרך להיתקע. באחד המכרזים כבר הגיעו לשלב פתיחת המעטפות, אבל פסיקת בית המשפט עצרה הכל.

המציאות הזו גוררת מספר גלי הדף. הראשון - משרדי האוצר והתחבורה יאלצו לסבסד יותר את הפעלת הקווים למפעילים הנוכחיים, משום שהמכרז החדש לא יצא לפועל וזה הקיים יפוג תוקפו. כתוצאה מהפעלת צי אוטובוסים ישן עלות התחזוקה עולה בצורה משמעותית - משך השהייה במוסך מתארך, כמו גם צריכת הדלק. ההערכות הן כי הנזק מהדחייה יגיע ל־50 מיליון שקל, ויחול על חשבון הציבור. הגל השני הוא שמדדי הנסיעות והשירות שהיו תקפים לפני 10 שנים בעת המכרז הקודם, השתפרו או השתנו, אבל המדינה תמשיך לשלם סבסוד גורף עבור נתונים ישנים שכבר אינם בתוקף.