נסים גוזלן, חגג לפני כחודש יומהולדת 60, נולד בבית שמש, בכור בין שמונה אחים, בנם של סימי ויצחק גוזלן מוותיקי העיר. בגיל 14, עבר ללמוד בירושלים במכללת 'בזק', בצבא שרת בחצי האי סיני שם הכיר את אשתו רחל שלימים התחתנו ולהם 4 ילדים. לאחר הצבא החל לעבוד בבזק כטכנאי מרכזיות טלפונים, לאט ובטוח התקדם בסולם הדרגות עד לתפקיד בכיר מאוד כמנהל מח' תקשוב ארצי באגף התפעול. במקביל, סיים לימודיו כמהנדס חשמל ואלקטרוניקה. לאחר 36 שנות עבודה מעניינות ומאתגרות פרש לגמלאות. "עם פרישתי המוקדמת לגמלאות רציתי לעסוק במשהו שהנפש שלי רצתה. לפני כשנה וחצי הצטרפתי לעמותת 'שיעור אחר' – עמותה ארצית של מתנדבים שמסייעים לתלמידים במקצועות המדעים ובאנגלית לחיזוק תלמידים חלשים ובמניעת נשירה של תלמידים חזקים שלומדים לבגרות בין 4-5 יחידות במקצועות אלו."

זו השנה השנייה שגוזלן מתנדב לסייע לתלמידי תיכון 'ברנקו וייס' בלימודי מתמטיקה. הוא מלמד תלמידי יא'-יב' ולאחר שעות הלימודים תלמידים שמקבלים תגבור בקבוצות.

הגדר את משמעות המילה ציונות

"אדם שמחויב למדינתו לשרות בצבא, תרומה לקהילה ובפעילות ציבורית למען האחר, כל הגורמים מתנקזים לאהבת הארץ והאדם זו ציונות בעיניי."

מדוע החלטת להתנדב כמורה למתמטיקה בברנקו וייס?

"כל השנים שעבדתי בבזק היה לי חלום שבסיום עבודתי בחברה אוכל להתנדב בהוראת מתמטיקה שאני מאוד אוהב ובעיקר רציתי לעשות זאת בקהילה בה גדלתי. כשפרשתי מבזק התחלתי לחפש גופים בהם אוכל להתנדב באופן מוסדר באמצעות עמותה ולהתחייב על כך. התחברתי לעקרונות וליעדים של עמותת 'שיעור אחר' והצטרפתי אליה. נוצר קשר עם ביה"ס ברנקו וייס העמותה דאגה לחבר אותי עם רכזת תחום המתמטיקה בביה"ס - הגב' דניאלה עובדיה. המתנדבים ובכלל זה גם אני עברנו הכשרה במכללת 'אחווה' רכשנו כלים להכרת תלמידים גם ברובד הפסיכולוגי במקביל, הצטרפתי לשיעורים והתחלתי לסייע לתלמידים מוחלשים בכדי ליישר קו עם שאר תלמידי הכיתה. לאחר חודשיים פניתי לאבי אור מנהל ביה"ס בכדי לבצע שיפור, ביקשתי לקיים תגבורים והכנת שיעורים באופן מרוכז לתלמידים בעלי קושי שאין להם סביבה שקטה ותומכת בבית. זיהיתי הורים שאינם יכולים ומסוגלים לסייע לילדיהם במתמטיקה או לקחת עבורם שיעורים פרטיים. התחלנו את המפגשים פעם בשבוע משעה 14:00-19:00 והיום אנחנו נפגשים 3 פעמים בשבוע, בנוסף לסיוע שלי במערך הלימודי ובכיתות בשוטף.

המעניין בתהליך המשותף שאני עובר עם התלמידים שעוד ועוד תלמידים מצטרפים לשורותינו. נוצרו קשרים של מחויבות ולמידה באווירה מצוינת ומספקת. יש קבוצת וואצאפ והתלמידים רשאים לשאול שאלות ולהעלות סוגיות היכן שהם מתקשים, ביחד אנחנו מגיעים לפתרונות. כל יום שאני מסיים את השיעורים הלב שלי מתרחב בהרגשת סיפוק עילאית שאי אפשר לתאר במילים. עם הרבה צניעות אומר שאני מקבל פידבקים מצוינים ממנהל ביה"ס אבי אור ומדניאלה  הרכזת ולא פחות חשוב ואולי יותר מתלמידים מרוצים שמרגישים שווים, תחום המתמטיקה הפך להיות עבורם  פשוט ונגיש, כך שכולנו מרוצים ומורווחים.

קיבלתי הצעה לעבוד בשכר ולנהל בית בברנקו וייס וסירבתי כי יש משהו מזוקק, נקי וזך בעצם ההתנדבות, אני מרגיש כיף במקום בו אני נמצא וקצת חושש שזה ישבור את התחושה או משהו ישתבש."

 

ספר מעט על דור ההווה ששונה מהדורות הקודמים בוודאי שלך?

"בשונה מאחרים אני כל כך נהנה ומתחבר לבני נוער. זה דור שיש לו יכולות יותר מהדור שלי. תוך כדי עבודה הבנתי שאני מת על בני נוער מהעדה האתיופית גיליתי כמה תלמידים מבריקים ומוכשרים ביותר. אני מנסה להוציא מהם ובכלל מהמינימום את המקסימום והמיטב. גיליתי שבני הנוער מנותקים מעט ולא קושרים את המקצועות אותם הם לומדים לכישורי חיים. אני מרביץ בהם תורה ומספר להם כמהנדס בחברה ציבורית לשעבר כמה חשוב ללמוד ולהצליח בלימודים ככרטיס כניסה להצלחה בחיים העתידים שלהם. בכל כיתה פתחנו קבוצת וואצאפ לפני כל שיעור אני מודיע להם מה אנחנו הולכים ללמוד. תלמיד שאני מרגיש שמעט קשה לו בחלק ספציפי אני מחזק. אני רואה קשר ישיר בין אלו שמגיעים לשיעורים מצליחים מאוד - זה הסיפוק הגדול שלי. בסוף שנה"ל האחרונה דניאלה העבירה אליי במייל את רשימת התלמידים שעברו את בחינות הבגרות לטענתה, יש לי חלק בזה.. אין יותר משמח מאמירה זו.

השנה התחלתי ללמד תלמידים צעירים מאוד בכיתות ז' ובחטיבה את כיתות י', פשוט תענוג. אני חייב לציין שהמורים בביה"ס ברנקו וייס ברמה מאוד מאוד גבוהה, לצד מנהל שנותן חופש פעולה ומצד שני דורש תוצאות."

ספר על הילדות שלך מבית שמש של פעם

"עד גיל 10 העברתי את הילדות בשכונת משק עזר, אני נזכר בערגה באותם ימים כילדות תמימה של משחקי רחוב ובאווירה כיפית את רוב הזמן בילינו מחוץ לבית והתקיים קשר משפחתי וחם עם השכנים. אני אוהב את בית שמש וגאה מאוד להיות תושב העיר. בגיל 14 עזבתי את בית שמש לטובת פנימיית בזק אך בסופ"ש הגעתי הביתה ושמרתי על קשר עם כל החברים."

כיצד אתה חווה את השינויים שהעיר עוברת?

"אני מרגיש קצת כאב העיר הוותיקה מאבדת את הצביון שלה ומצד שני העיר מתפתחת. הכאב הגדול של הורים כאשר הילדים עוזבים את העיר, אני מניח שאם העיר לא הייתה עוברת שינוי ילדיי היו נשארים לגור כאן. ועדיין אני לא שוקל לעזוב את בית שמש. כולי תקווה, כי הציבור הכללי והדתי לאומי יישארו בעיר ויתאחדו, ומקווה מאוד שמנהיגי העיר ידעו לשלב את האוכלוסיות יחדיו ולא אחד על חשבון השני."

אבי גבאי, יו"ר מפלגת העבודה הגיע לברך את תלמידי ברנקו וייס בפתיחת שנה"ל, ספר על הקשר איתו והמפגש בביה"ס?

"שמחתי מאוד לפגוש אותו בביה"ס, עבדתי תחתיו בבזק משך 10 שנים פוריות מאוד כמנהל יצירתי, הוא ערך שינויים רבים וקיים קשר מעולה עם העובדים וההנהלה שהביאו לתוצאות והישגים מדהימים. בביה"ס הוא ניגש אליי והתחבקנו בחום הוא שמח מאוד לשמוע על עבודתי בתחום ההוראה לאחר הפרישה שלי. גבאי נפגש עם שכבת יב' ודחף אותם למצוינות ולהצלחה בחיים בשיחה שהרשימה אותי מאוד."

טפו טפו אתה נראה צעיר מגילך הכרונולוגי מה סוד הקסם?

"תודה! לעשות רק מה שאוהבים ואז הנפש פורחת מאחר ויש קשר ישיר בין גוף לנפש שמקרין על המכלול. אני אוהב את מה שאני עושה והתאוריה עובדת."

ילדייך הבוגרים גרים בעיר?

"לצערי לא. ילדיי ראו כל אחד בדרכו את ההתפתחות בערים אחרות וחשבו על הילדים שלהם הם רצו סביבת חינוך ושעות פנאי איכותיות עבור ילדיהם, הם ראו את השינוי והצביון שהעיר בית שמש עוברת והחליטו לעזוב. בתי הבכורה רוית גרה בת"א ובעלת עסק משותף עם בעלה לפרסום ומיתוג, בני גיא עזב לרחובות הוא מהנדס חשמל ואלקטרוניקה בחברה אמריקאית,  בני עידן איש הייטק שמתעסק בפיתוח משחקי תוכנה שנישא לפני כחודשיים וקיבל הצעת עבודה מפתה בחברת היי טק בסן פרנסיסקו בימים אלו הוא ורעייתו עוברים לגור שם, ובת הזקונים שלי רז השתחררה מהצבא וחזרה מטיול בדר' אמריקה ולשמחתי בשלב זה היא גרה אתנו. אני מצר על העובדה שילדיי לא נשארו לגור בבית שמש אולם, הם הלכו אחר הפרנסה ובני הזוג שלהם. כל עוד הם מאושרים אני שמח."

מה אתה עושה בשעות הפנאי - תחביבים?

"אני מרגיש מבורך שזכיתי לצאת לפנסיה מוקדמת. אני מבקר ומסייע מידי יום להוריי שיחיו ונהנה מכל רגע במחיצתם. כיף לי להסתובב בשוק עם אבא שלי ובכל רגע מישהו עוצר אותו ודורש לשלומו. אני עושה עבודות בבית כמו: בניית פרגולה, טיפוח הגינה וכל מה שקשור לעבודת כפיים שאני מאוד אוהב. פעמיים בשבוע באופן קבוע אני נוסע לבקר ולשהות זמן איכות עם שלושת נכדיי ומוציא אותם מהגן ובשאר הימים אני מבלה בביה"ס. בנוסף, אני מנגן על גיטרה למדתי לנגן באופן עצמאי. אשתי ואני אוהבים לטייל בעולם לא מזמן חזרנו מטיול בדרום אמריקה, ובעוד שבועיים אנחנו נוסעים לטיול באיים הקאריביים, בכוונה תכננתי את הטיול בחופשת סוכות בכדי לא לפגוע במערך ההוראה שלי אני לא רוצה חלילה שתלמידיי יפגעו הם צריכים לגשת לבגרות."

זמן איכות עם הנכדים

מנה שלושה דברים שאתה אוהב בבית שמש?

"אני אוהב את הנוף המשגע שסובב אותנו, את האנשים בבית שמש, את האווירה החמימה בעיר למרות שהעיר גדלה והתפתחה וכמובן את הבית שלי. במכלול אני אוהב את בית שמש!"

רגע מרגש במיוחד בעבודת ההוראה?

"בסוף שנה"ל  שעברה נתבקשתי להגיע לביה"ס ביום שהתלמידים נבחנו לבגרות במתמטיקה, פתרתי את הבחינה בכדי לבדוק עם התלמידים אם הבחינה עברה כשורה, ישבתי בכיתה עם כמה מורים ואז נכנסו אבי מנהל ביה"ס ודניאלה עם זר פרחים ענק, הם שיבחו והודו לי על עבודתי, עניין שריגש אותי מאוד. מחמיא לי שכולם מרוצים מתרומתי."

לסיום תרצה להוסיף משהו?

"אני רואה בערך ההתנדבות עבודת קודש וממליץ לכל מי שקיים בו הרצון והיכולות לעשות זאת ומוכן לסייע לו בכך. אני רואה את הפירות המיידים והסיפוק הגדול מהתרומה לקהילה כחוויה אדירה ומעצימה, זה כאילו אתה מכיר ילדים ונכדים חדשים.

אני מאחל לעצמי בריאות איתנה של גוף ונפש לצד משפחתי היקרה, להמשיך להתנדב לשנים ארוכות ומתוך אהבה ושליחות. אני מאחל לעיר בית שמש ותושביה היקרים התפתחות תוך סובלנות בין האוכלוסיות השונות ובכך להפוך לעיר ודוגמא לדו קיום של שלום ואהבה. גמר חתימה טובה!"

הריאיון עם נסים שייך לסוג הראיונות שמציפים בי רגש ומרחיבים את ליבי. לשמוע איש בעל שיעור קומה כמו נסים מדבר על עשייתו ההתנדבותית כפסגה אליה שאף להגיע - מעורר התפעלות והשראה. אין ריאיון בו יכולנו להתחיל את השנה הבאה עלינו לטובה, טוב יותר.

אני מאחלת לנסים שכשמו כן הוא יחולל נסים בקרב תלמידיו, ימשיך להפיץ מאורו הבוהק למען הקהילה ואין ספק שבית שמש וביה"ס ברנקו וייס התברך באיש משכמו ומעלה ענו, עמוק וקוסם שמצליח לחולל שינוי ולהביא את תלמידיו להישגים גבוהים. יישר כוח ותודה גדולה על מי שאתה!

גמר חתימה וכתיבה טובה.