בן 35 הוא הופיע בצפת אפוף מסתורין והוד, ובמהלך שנתיים וחצי בלבד עד למותו הפתאומי, הוא שינה את פני ההיסטוריה וחולל מפנה אדיר. בזכותו נפתחה חכמת הקבלה לכל אדם שיחפוץ בלימודה ולא עוד ליחידי סגולה בלבד. האר"י הקדוש, רבי יצחק לוריא אשכנזי, הותיר אחריו שיטת לימוד ומסר אקטואליים, שהותאמו לימינו על ידי "בעל הסולם", הרב יהודה אשלג

מסופר כי רגעים לפני פטירתו, הצטער האר"י בפני תלמידיו על הצורך בהסתלקותו מהעולם, משום שלא יכלו עוד לממש את משנתו. הוא אסר עליהם לעסוק בחכמה שלימד, מלבד לתלמידו רבי חיים ויטל. הוא נטע בליבם תקווה גדולה שישוב ללמדם כשיהיו מוכנים לכך, כראוי לעוסק בנסתרות.

הזוהר – כל עולמו של האר"י

האר"י היה גדול מקובלי צפת במאה ה-16 ואחת הדמויות המרכזיות והמשמעותיות ביותר בתולדות עם ישראל וחכמת הקבלה. הוא נולד בירושלים בשנת 1534, כשהיה בן שמונה, עברה משפחתו לגור במצרים. שם התגורר האר"י רוב חייו, והתעמק בלימוד ספר הזוהר.

לאחר שהשיג מדרגות רוחניות עצומות ומתוך הבנה מיוחדת ונסתרת של התפתחות האנושות, חש כי הבשיל והגיע הזמן לגלות. לשם כך עלה לישראל והתיישב בצפת, שם החל ללמוד אצל המקובל הגדול באותם ימים, רבי משה קורדובירו (הרמ"ק). אולם בתוך זמן קצר התחלפו השניים בתפקידים – האר"י החל ללמד את קבוצת המקובלים, ואילו הרמ"ק שלמד מפיו היה הראשון שהכיר בגדלותו של המקובל הצעיר, ושימש לו כחבר וכתלמיד.

האנושות באותה תקופה נכנסה לסחרור שלא היה כדוגמתו. האגואיזם האנושי התפרץ ודחף את העולם להתפתחות מואצת, ולסערות רבות.

האר"י הבין שכדי למנוע את הסבל העצום, עליו לפתח במקביל נתיב של התפתחות רוחנית שיאזן את התפרצות האגו. לשם כך הוא התאים את חכמת הקבלה, והפך אותה משיטת חיבור שעד אז יועדה והותרה רק ליחידי סגולה, לשיטה מדעית, כמעט אקדמית, שאם תילמד נכון ובהתאם להנחיותיו, יוכלו ויצטרכו לעסוק בה המונים.

ממשיכי דרכו

שנתיים וחצי בלבד הספיקו לאר"י כדי להותיר חותם, אולם את דבריו הוא  לא העלה על הכתב. משנתו הקבלית מוכרת רק מכתבי תלמידיו, שהבולט והמרכזי שבהם הוא ממשיך דרכו, הרב חיים ויטאל (הרח"ו).  כך רשם הרח"ו מפי מורו את כל התורה שידועה לנו כיום כקבלת האר"י. בין כתביו המרכזיים של האר"י ניתן למצוא את ספר "עץ החיים", המתאר את כל מערכת העולמות העליונים ואת חוקי הבריאה כשיטה מדעית ברורה, וכן את "שמונה שערים", סדרת ספרים הכוללת בין היתר הסבר על גלגולי הנשמות.

"האר"י הקדוש היה משיח בן יוסף, לכן היה יכול לגלות כל כך הרבה חכמה", כך לדברי הרב יהודה אשלג. חכמתו הרבה מסמלת את התפר בין התחלת היציאה מה"גלות", שמאופיינת בפילוג גדול בין בני האדם, ועד לתחילת ה"גאולה", המאופיינת באחדות נפלאה בכלל המין האנושי.

"אם היה לי לשון מדברת גדולות, הייתי משבח אותו יום יום, שנגלתה חכמתו כמעט כמו ביום אשר ניתנה התורה לישראל."

"בעל הסולם" היה הראשון במאה ה-20 שהגיע למעמד הרוחני של האר"י, ולכן יכול היה לפרש את כתביו למען הדור שלנו. הוא יצר מהם חיבור מופלא בשם "תלמוד עשר הספירות", ובהקדמתו כתב שהספר נועד לאפשר לכל אדם בימינו למצוא את התשובה לשאלה "לשם מה אני חי?"

גם בימינו כשפוקדים משברים עזים כשרשרת פיגועי הטרור ברחבי העולם, התעוררות האסלאם הקיצוני, הקיטוב המעמיק בין המגזרים והקהילות, יש תקווה. כי דווקא הלימוד והקריאה לפי השיטה הייחודית שפיתח האר"י, עם פירושו של "בעל הסולם", ממשיך דרכו, נותנים מענה למשמעות החיים. הם מעלים מיד את האדם אל הרוחניות ומאפשרים להרגיש את האחדות על פני הפירוד ששולט בנו ומביא להרס עולמי.

לכן, די לנו ללמוד משני גדולי הדור אשר סללו למעננו את הדרך להשגת האושר, השלמות והנצחיות, כדי לבנות בינינו את הקשרים הנכונים לחיים טובים, ולטפס במעלה הסולם הרוחני שהציבו בעבורנו – "סולם שראשו מגיע עד השמים."

הרב ד"ר מיכאל לייטמן עומד בראש ארגון "קבלה לעם" העולמי, ומעניק מדי יום שיעורי קבלה המשודרים בערוץ 96 ב-HOT  ובאתר kab.co.il. לפרטים על מסלולי הלימוד של מכללת "קבלה לעם" התקשרו לטלפון 1-700-509-209

 

 

צילום: טים נוקס.