בשורשי האומה הישראלית, בדי-אן-איי של העם היהודי, טמונה היכולת להיות מאוחדים, מלוכדים ואוהבים ממש כמו שאנחנו חשים זה כלפי זה בעתות צרה, או כלפי קרובי משפחה שאנו אוהבים.

כשמדברים על שורשי האומה הישראלית, מתכוונים לאלה הטמונים בתקופה רחוקה שתחילתה לפני כארבעת אלפים שנה.

שורשי האומה הישראלית

לפני כארבעת אלפים שנה במסופוטמיה, חבל ארץ קדום באזור עיראק, חיה הציוויליזציה העיקרית של אותם ימים כמשפחה אחת גדולה. בבבל העתיקה, כולם דיברו שפה אחת, הבינו והרגישו איש את רעהו, היו קרובים מאוד לטבע, ופשוט היה להם טוב.

עד שלפתע, אגו בעוצמה שטרם נראתה כמותה בעבר, התפרץ מתוכם והחריב את הכול.  הבבלים החלו לרמוס זה את זה, ומדינתם הקטנה התפצלה למחנות. בבל העתיקה שקעה באי סדר, במהומות ובמאבקים פנימיים.

ההרמוניה ששררה בין האדם לטבע פינתה את מקומה לרצון לנצל את הטבע לשם השגת מטרות אנוכיות. מגדל בבל, שסימל את ההתפרצות האגואיסטית, הוא יריית הפתיחה להתעצמות הפירוד והניכור.

המהפכן הראשון

אברם בן תרח שלימים נקרא אברהם אבינו, ראה את הכאוס שהתחולל סביבו וסירב להשלים עמו. הוא החל לחקור את התופעה ולאחר התבוננות מעמיקה, הבין אברהם שהבבלים נמצאים בנקודת מעבר מיוחדת מאוד בהתפתחותו של המין האנושי.

עד אותה עת האנשים התמזגו עם הטבע באופן טבעי, ולכן הרגישו כחלק בלתי נפרד משלם אחד. לפתע ההרגשה הזו נפסקה, יש "אתה" ויש "אני" שאינם מעוניינים בקשר.

אברהם הבין שהקרע החברתי המתרחב ביניהם, בניצוחו של האגו, עתיד להמיט עליהם חורבן. הוא ניסה להסביר שעליהם לדבוק בחיבור ביניהם ויהי מה.

אברהם ניסה להקנות לבבלים את הגישה שמאפשרת לאדם להתבונן על עצמו "ממבט על", בראייה אובייקטיבית.

אחדות הכול

אברהם גילה שלפי חוק ההתפתחות שבטבע, על החברה האנושית להגיע לאחדות. הוא רצה לאחד בין כל הבבלים ולבנות את החברה המושלמת, המעטים שהבינו את דבריו הפכו לתלמידיו. בקשר החדש שהשיגו ביניהם, מעל האגו, הם נדהמו לגלות תופעה חדשה – את כוח החיבור, כוח שקיים בטבע אך היה נסתר מהם.

במציאות כל חומר מורכב משני כוחות מנוגדים, כוח מחבר וכוח מפריד, הנקראים גם "כוח חיובי" ו"כוח שלילי", בטבע יש איזון בין שני הכוחות.  אברהם גילה שהן האדם והן החברה האנושית מתפתחים למעשה על ידי הכוח השלילי – כוח האגו בלבד, הוא הבין שמהות התפתחותנו כבני אדם היא, להשלים באופן הכרתי את הכוח השלילי באמצעות הכוח החיובי, כוח החיבור.

השלמת כוח האגו בעזרת כוח החיבור הביאה את אברהם ואת תלמידיו לגילוי חכמת האיזון, היא "חכמת הקבלה".

משחק החיים

אברהם ניסה להסביר שהאגו הוא כוח מיוחד שנועד לאפשר לבני אדם להתפתח בעצמם. אם משתמשים באגו נכון, הוא הופך מיְסוד שמחריב את הקשר בין אנשים, ליסוד שבונה את הקשר ביניהם ברמה גבוהה אף יותר.

האגו שבתוכנו גדל כל הזמן כדי לאפשר לנו להתפתח. עם כל שלב שאנחנו עוברים אנחנו מתגברים על רמה חדשה של אגו ונעשים מחוברים ומאוחדים יותר. כך עתידה האנושות להיות למערכת אחת, למשפחה אחת שכל פרטיה קשורים זה לזה בקשרי אהבה.

אברהם גילה שהניסיון לשמור על אחדות חרף התגברות האגו הוא הוא משחק החיים, ואי אפשר לנצח בו לבד. כל רמת קושי נוספת במשחק דורשת מאיתנו לתמוך זה בזה עוד יותר ואַל לנו להיכנע לאגו שמתפרץ ומרחיק בינינו, עלינו לעזור זה לזה כדי להתעלות מעליו. זו המשמעות של ערבות הדדית. מעל כל המחלוקות והפערים שמתגלים בינינו, עלינו לפרוס "מטרייה" גדולה של ערבות הדדית שתלך ותגדל יותר ויותר.

כשכל ניסיונותיהם של אברהם ושל שרה אשתו להסביר את הדברים עלו בתוהו - הבין אברהם כי רוב האנשים אינם בשלים לתפוס את מה שגילה. אחיו ואחיותיו טרם הרגישו את הרע ואת הנזק שגרם האגו המתפרץ ביניהם. נהפוך הוא, הם סברו כי על ידי האגו הם יכולים להרוויח, להצליח ולשגשג.

בשלב מסוים אסף אברהם את תלמידיו ועזב את בבל. הוא החל "מהלך וקורא ומקבץ העם מעיר לעיר ומממלכה לממלכה, עד שהגיע לארץ כנען" (הרמב"ם, משנה תורה). אברהם דיבר עם האנשים שהיו מוכנים להקשיב.

כך נולדה קבוצת "בית אברהם" אשר לימים הפכה לעם ישראל. עם שהמקור שלו אינו ביולוגי-טבעי, ככל העמים, אלא אידיאולוגי-רעיוני. קבוצת אנשים זו צעדה בעקבות התהליך החברתי-רוחני החדש שהתווה אברהם.

יורדים למצרים

החברה שבנו ממשיכי דרכו של אברהם בארץ ישראל פרחה והתרחבה. נולדו להם ילדים ונכדים שחונכו להסתכל על העולם בעין אוהבת ומתחשבת. אולם כעבור זמן מה שוב פרץ האגו שהפריד ביניהם. שפל כלכלי-חברתי שהידרדר עד כדי רעב בארץ כנען, ואילץ אותם לרדת מצרימה.

מצרים – האימפריה שקידשה את המרדף אחר השררה, פולחן הגוף והסגידה לחומר – מסמלת את האגו החדש שהשתלט על בני ישראל.

ככל ש"בני ישראל" התנתקו מאהבת הזולת ומהערבות ההדדית, הם חשו יותר סבל ולחץ.

הסבל המתגבר גרם להם בהדרגה להרגיש שהם מוכנים לעשות הכול כדי לשוב ולחיות בערבות הדדית. הם הבינו כי החיבור הוא הדרך היחידה לברוח מהמצב הנורא שנקרא "מצרים". לשם כך נזקקו למנהיג שיהיה מסוגל לאחד אותם שוב מול הרמה האגואיסטית החדשה, כך עלה משה על במת ההיסטוריה.

המנהיג הדגול בהיסטוריה

משה נמצא כבעל הכישורים המתאימים להנהיג את העם בזכות אותה התכונה שהייתה טבועה גם באברהם: תכונת החסד, הדאגה לשלום הזולת. בהנהגתו של משה התאחדו בני ישראל ויצאו מעבדות לחירות.

אולם השלב הבא בהתפתחותם לא בושש לבוא. למרגלות הר סיני צמח ביניהם אגו ברמה חדשה.

במעמד זה קיבל עם ישראל הכוונה כיצד להפוך את היחס האגואיסטי לזולת, ליחס של השפעה ואהבה. השפעה מלשון הענקת שפע ואהבה שאינה תלויה בדבר, אהבה טהורה. משה רבנו למעשה התאים את שיטת החיבור של אברהם לרמה ההולכת וגוברת של האגו שהתגלתה עתה בבני ישראל, והעניק לה את השם "תורה", מלשון "אור" ומלשון "הוראה".

התורה - שיטת החיבור או בשמה הפופולרי "חכמת הקבלה", לא נועדה רק לישראל. בסופו של דבר האנושות כולה אמורה להגיע לחיבור מושלם. לכן ברגע שקיבל עם ישראל את השיטה לחיבור הוא קיבל עמה גם הגדרת תפקיד – להוביל את העולם כולו לחיבור, ליחסים מתוקנים של השפעה ואהבה.

ערבות כלל-עולמית

במבט על העולם כיום אלפי שנים לאחר האירועים ההיסטוריים שהוזכרו, אפשר לראות לא מעט קווים מקבילים לתקופת בבל הקדומה. האגו המתגבר דחף את המין האנושי לבנות את מגדל בבל המודרני - רשת סבוכה של קשרים חובקי עולם, המבוססים על אינטרסים אגואיסטיים צרים. הגענו לקומה האחרונה של המגדל, שבה חיים למעלה משבעה מיליארד איש בתלות הדדית לוחצת.

מצד אחד אנו תלויים זה בזה עד מאוד, אך מצד שני אנו נפרדים ומנוכרים זה מזה. לכל אחד יש אגו מנופח ואנו כמו זוג הקשורים ונדחים בו זמנית. מצב כזה עלול לגרום לפיצוץ בכל הרמות. אנו חווים הקצנה בכל היבטי החיים: יחסים בינלאומיים, טרור, אקולוגיה כלכלה, יחסים בחיי הפרט והמשפחה. הניכור, הדיכאון, הבדידות והייאוש גוברים ועמם גם השימוש בתרופות הרגעה ובסמים. והיהודים מואשמים בסופו של דבר, בכל תחלואי העולם.

העולם זקוק לשיטה שתאפשר לו להתמודד עם האגואיזם ההרסני, הן בהיבט הכלל-חברתי והן בהיבט האישי. ואנחנו העם היהודי, צאצאיה של אומה שנוסדה על בסיס אהבת הזולת והתחייבה בזמנו לחיות "כאיש אחד בלב אחד", יכולים סוף סוף ללמוד כיצד להתחבר ולחבר את כל העולם. כך נרסן את האגואיזם ההרסני, נפחית את מידת האנטישמיות ששוב הרימה את ראשה המכוער, ונביא להיפוך ביחסים הבינלאומיים: מצב שבו אומות העולם יכירו ויוקירו את העם היהודי.

הרב ד"ר מיכאל לייטמן עומד בראש תנועת קבלה לעם העולמית, ומדי יום מעניק שיעורי קבלה המשודרים בערוץ 66 ב-HOT ובאתר האינטרנט. התנועה מזמינה את כולם לבוא וללמוד את חכמת החיבור המבוססת על כלל היסוד של העם שלנו, "ואהבת לרעך כמוך". לפרטים על מעגלי שיח חווייתיים ברחבי הארץ ועל מסלולי הלימוד חייגו: 1-700-509-209.