1. כן גנטיקה, אבל... - לרבות מספר תאי שומן רבים במיוחד שמעלים משמעותית את הפוטנציאל להשמנה, גם תאי השומן עלולים להתרבות בתקופות החיים השונות בשל השמנה מופרזת ואכילה לא מושכלת ומבוקרת. לכך יש השלכות על המשקל והרכב הגוף כאחד.
  2. שינויי בסטטוס הזוגי - ממחקרים עולה ששינוי סטטוס כמו למשל מגרוש לנשוי, משפיע על הרכב הגוף (יחס אחוז השומן לעומת מסת השריר לשלילה) כשמתגרשים דווקא יש מגמה של ירידה במשקל, שיפור הכושר הגופני ועוד.
  3. פיתוח קריירה או גידול משפחה (או שניהם יחד) -  גידול משפחה, פיתוח קריירה בתחומים מסוימים וכדומה, מצריכים לא מעט שעות במהלך היממה. נכון שניהול הזמן במקרה זה הנו קריטי, וכל אחד ממבני האדם מתנהל באופן שונה ומצליח לעשות יותר/פחות דברים גם לפי מידת כישוריו, אופי, וסדרי העדיפויות שיש לו לכל דבר ועניין.  אזי, מדובר על הקצאת שעות שונה לחלוטין למשפחה, פעילות גופנית, קריירה, בילויים וכדומה. לכך השלכות רבות על מדדים גופניים, מצב בריאותי ועוד. במרבית המקרים יש צורך במספר שעות בשבוע על מנת לשפר כושר גופני בצורה מיטבית ו/או להשפיע על משקל הגוף ואחוזי השומן. לדוגמה נביא את ההנחיות של ארגון ה-ACSM שממליץ על ביצוע של לפחות 220 דקות בשבוע של פעילות אירובית בדופק מטרה על מנת לתרום לתהליך הירידה במשקל. זאת עוד ללא ביצוע האימון האנאירובי (אימון משקולות) שגם אותו חשוב עד מאוד לבצע.
  4. בילויים ויציאות בכלל -  בגילאים מבוגרים הדבר שכיח במיוחד. כיום יציאה כוללת בדרך כלל ישיבה בבתי קפה, מסעדות וכדומה ופחות נהוג האירוח בבתים שהיה כה שכיח בעבר. אכילה בחוץ תוך שמירה והקפדה על הצריכה הקלורית הנה משימה לא פשוטה למרבית האנשים. חלק ניכר מהמנות מכילות לא מעט שומן, סוכר וקלוריות מה שכמובן מקשה על תהליך השמירה על המשקל. חשוב לציין שארוחה ממוצעת במסעדה עשויה לכלול בקלות למעלה מ-2,000 קלוריות.
  5. מעגלי החיים ויכולת התמדה -  מכיוון שיש צורך להתאמן על בסיס קבוע בכל מעגלי החיים, לאכול "בריא" ויחסית דל קלוריות, במקרים רבים יש צורך באופי מתאים ויכולת התמדה. לכן, מרבית האנשים שיורדים במשקל, מעלים חזרה. אפילו עשרות אחוזים מאלו שעברו ניתוחים בריאטריים (קיצור קיבה) עולים במשקלם. זאת מכיוון שללא שינוי עקבי וממשי של אורח החיים יהיה קשה ואף בלתי אפשרי לשמור על המשקל החדש שהושג.
  6. שינויים הורמונליים - משפיעים מאוד על תהליכים רבים בגוף לרבות ההשמנה. לדוגמה: עלייה בהורמוני הלחץ (לרבות קורטיזול) וירידה ברמת ההורמון הגברי טסטוסטרון עשויה להיות קשורה לעלייה במשקל ובאחוז השומן, ובכלל בהרעה של ההופעה האסתטית. בנוסף, ישנם הורמונים רבים נוספים שבמידה ורמתם אינה בטווח הנורמה, גם הם קשורים למשתנים רבים כמו: מצב בריאותי, משקל הגוף, פרופורציות גופניות ועוד.
  7. הפחתה במספר שעות השינה ואיכותן -  לכך השפעה לא מעטה על העלייה במשקל ואחוז השומן. מדובר במקרה זה גם על עיתוי השינה (לדוגמה, 7 שעות שינה בין השעות 1 בבוקר עד 8 בבוקר איכותיות פחות לעומת 7 שעות שינה בטווח של 11 בלילה ועד 6 בבוקר למרות שמספר שעות השינה  זהה). ברם, ישנם גורמים נוספים המשפיעים על האיכות.
  8. שימוש בתרופות שונות -  תרופות לטיפול בלקות קשב, דיכאון ועוד, קשורים לשינויי המשקל ואף להרכב הגוף של האדם. הן עשויות לגרום לחוסר תיאבון ואף להשפעות אחרות. לכן, בתקופות שונות של החיים בהן נעשה בתרופות שונות, יש לכך השלכות לא מעטות על משקל הגוף והרכבו וזאת עוד גם בלי שנעשה בכלל שינוי באורח החיים של האדם.

לסיכום, טיפול בהשמנה ובאסתטיקה גופנית כוללת קשור בעבודה לא פשוטה כלל ועיקר הכוללת אימוץ אורח חיים בריא וספורטיבי כאחד. עם העלייה בגיל הדבר הנו מורכב יותר ומצריך כוחות (נפשיים בעיקר) וזאת על מנת להתמיד על בסיס קבוע באורח החיים המסוים המשפיע מאוד על איכות החיים בהמשך הדרך. וכמובן… יפה שעה אחת קודם.

 

מאת: תבור וגימה, מאמנת פיתוח גוף במטי מועדוני כושר