הפשתן שייך למשפחת הזירעונים עם תכולת שמן גבוהה וקליפה חזקה העשירה בסיבים תזונתיים. ערכו התזונתי של הפשתן ב- 100 גרם: קלוריות- 407, חלבון- 19 גרם, פחמימות- 13 גרם, שומן- 31 גרם, ויטמינים ומינרלים- סידן- 210 מ"ג, ברזל- 7.7 מ"ג, אשלגן- 740 מ"ג. הפשתן נחשב לעשיר בשומן, אך עם יתרונות בריאותיים. הוא עשיר במיוחד בחומצת השומן החיונית אומגה 3. כמות האומגה 3 בפשתן גבוהה יותר מזו הנמצאת באגוזי מלך שגם הם מקור צמחי חשוב לחומצה חיונית זו.

היתרונות הבריאותיים בזירעוני הפשתן:

אומגה 3 - פשתן עשיר מאד בחומצת השומן אומגה 3, הידועה בספרות המקצועית כאחת מחומצות השומן החשובות לשמירה על כלי הדם והגנה מפני מחלות לב, הפחתת מצבי דיכאון, סיוע בהתפתחות התקינה של תינוקות ופעוטות, איזון רמות שומנים בדם ועוד תפקידים ביולוגים חשובים בגוף.

איזון הורמונאלי -  אומנם הסויה הוא המזון הצמחי הידוע ביותר המכיל כמות גבוהה של פיטואסטרוגנים, אך גם הפשתן מכיל כמות מכובדת. לפיטואסטרוגנים בפשתן מייחסים תכונות איזון והקלה של תופעות הנובעות מעודף אסטרוגן, למשל תופעות הטרום ויסתיות (PMS) ושיפור תופעות הלוואי בעת חוסר באסטרוגן, הנוצר בגיל המעבר והבלות. לדוגמה: טיפול במצבים של אי סדירות במחזור, גלי חום ואף סיוע בספיגת הסידן בעצמות ועיכוב דלדולן.

עור בריא - תחום בריאותי נוסף בו מומלץ הפשתן הוא בריאות העור. העור שלנו זקוק לאספקה קבועה של חומצות השומן החיוניות ובמיוחד חומצת שומן אומגה 3, שנוכחותה בתזונה המערבית נמוכה. צריכה קבועה של זירעוני פשתן, יכולה לסייע בשמירה על בריאות העור, תוך מתן דגש לשמירה על גמישותו.

מערכת העיכול - זירעוני הפשתן עשירים בסיבים תזונתיים ולכן מומלצים במצבי עצירות בשילוב עם שתייה רבה. הפשתן מהווה פתרון נהדר למצבי רעב במהלך היום, כיוון שהוא מעניק תחושת שובע המאפיינת מזונות העשירים בסיבים תזונתיים.

איך לשמור על הפשתן?

על מנת ליהנות מכל היתרונות התזונתיים של הפשתן, יש צורך לטחון או לגרוס אותו. על מנת לאפשר לגוף לספוג את יתרונות הפשתן הנמצאים בתוך הזירעונים, יש לטחון אותם לפני האכילה. אפשר לקנות את הזירעונים שלמים ולבצע את הטחינה ממש בסמיכות לזמן האכילה או לקנות אותם כבר טחונים. במידה וקונים את הזירעונים טחונים, יש לשמור עליהם במקרר/מקפיא על מנת למנוע את הרס חומצת השומן אומגה 3.

טיפ חשוב: אפשר לשתות את זירעוני הפשתן בכוס מים חמים עם כפית של דבש, ביוגורט, סלט או פשטידה. רצוי לצרוך כף אחת ליום.