מתי וכיצד יעקוב בוחר להגיב וליזום ומתי הוא בוחר להחריש? האם ניתן למצוא מהלך ישיר של דרך חשיבה על פיה ניתן לצפות כיצד יעקוב יגיב בכל אירוע? סקירה של האירועים מראה כי יעקב נערך לפגישה עם אחיו לקראת הפגישה עם עשיו: יעקוב יוזם על פי רש"י: "התקין עצמו לשלשה דברים לדורון, לתפלה ולמלחמה. לדורון להלן ותעבור המנחה על פניו. לתפלה אלהי אבי אברהם. למלחמה והיה המחנה הנשאר לפלטה" יעקוב אינו סומך על הנס, הוא יוזם, ונערך לכל מצב אפשרי ולא מצפה שהדברים יסתדרו מעצמם. יותר מכך, על תיאור פסוק כה רש"י מפרש: "וַיִּוָּתֵ֥ר יַעֲקֹ֖ב .שכח פכים קטנים וחזר עליהם" יתכן ודאג לרכושו כפי שרש"י מתאר, או מפני שדאג למים עבור הילדים הקטנים כפי שמפרש רבנו בחיי, בכל מקרה אותו יעקב שמנהל שיח עם מלאך ה', חוזר ומסכן את חייו עבור עניינים קטנים חומריים. 
בתיאור של סיפור דינה הפסוק מתאר: "וְיַעֲקֹב שָׁמַע, כִּי טִמֵּא אֶת-דִּינָה בִתּוֹ, וּבָנָיו הָיוּ אֶת-מִקְנֵהוּ, בַּשָּׂדֶה; וְהֶחֱרִשׁ יַעֲקֹב, עַד-בֹּאָם"
אומר מדרש רבה:" והחריש יעקב, הה"ד (משלי יא) ואיש תבונות יחריש "שתיקתו של יעקב נתפסת כתבונה וכמעשה – ולא להפך.
הכתוב אינו מציין שיעקב מתערב בדיון בין חמור אבי שכם לבין שמעון ולוי ומאפשר לסיטואציה להתנהל בלי שהוא מביע את עמדתו. לאחר שיעקב מגלה את מה שהם עשו הוא בא בביקורת אל שמעון ולוי: "עֲכַרְתֶּם אֹתִי, לְהַבְאִישֵׁנִי" (בראשית לג ל). יעקב חושש מהתדמית שלו בעיני התושבים, והבנים עונים לו: "הַכְזוֹנָה, יַעֲשֶׂה אֶת-אֲחוֹתֵנוּ" בשלב הזה יעקב מבין שהמניע של האחים הוא כבוד המשפחה וקשר בין האחים ולכן מקבל את ההסבר. 
בפרשת ויחי נראה כי יעקב שינה את עמדתו הוא אמר: "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם" מה מביא את יעקב לשנות את עמדתו? יתכן כי בינתיים הוא ראה את היחס של האחים ליוסף והבין שלא רק מניעי משפחה מנהלים אותם אלא גם שיקולי נקם וכבוד, בשלב הזה הוא לא חושש לשנות את עמדתו ולומר משהו אחר ממה שציפו ממנו. גם במקרה של ראובן שעלה על מיטתה של בלהה, אותו יעקב שראינו באירועים אחרים יוזם ומגיב, הקפיד הכתוב לספר לגביו: "וַיִּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל" שמע ולא ענה. 
יעקב מסמן דמות מורכבת, לעתים קרובות נדמה שאנו מתקבעים על עמדות בתחומים שונים בחיים ואם אתה שייך לקבוצה חברתית או מפלגה מסוימת ברור מה תהיה עמדתך בכל תחום, מה תלבש, מה תצביע בבחירות וגם מי יהיו חבריך. יעקב מאתגר אותנו ומראה שבסיטואציות שונות הוא מגיב אחרת ולעתים הוא לא חושש לשנות את עמדתו כשמתגלים לו נתונים אחרים. המורכבות הופכת אותו לאדם שלם יותר ולא חד מימדי, מותר לחשוב, להתייעץ, ולראות בכל סיפור, בכל אירוע ובכל אדם פנים רבות.
שיהיה לנו בהצלחה ! 


לימוד זה הוא חלק מסיכום שיעור שבועי המתקיים בימי חמישי בביתנו ברחוב הנורית לזכרו של אבי יצחק בן חמו ז"ל